Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Industry Watch >> IT&C >> Stiri si comunicate

Solutii impotriva apelarii abuzive a numarului 112

26 August 2009



ANCOM (Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii) a analizat efectele „bombardamentului cu SMS-uri” asupra apelării abuzive a numărului 112. În urma analizării efectelor avute de măsura provizorie de avertizare prin SMS a celor care apelează abuziv numărul de urgenţă 112, a reieşit faptul că bombardamentul cu SMS-uri nu este o măsură suficientă, efectul acestuia fiind scăzut şi diminuându-se rapid.
Măsura, iniţiată anul trecut de un grup de lucru format din MCSI, STS, ANCOM şi reprezentanţii principalilor operatori de telefonie şi adoptată printr-o decizie a ANCOM, consta în transmiterea de mesaje de avertizare către cei care apelează de mai multe ori nejustificat serviciul 112 şi a fost aplicată timp de trei luni, în perioada 20 martie-20 iunie a acestui an, în cadrul unui proiect pilot menit să testeze eficacitatea acestei soluţii.
Pe baza statisticilor furnizate de operatorul Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU) după încheierea celor trei luni de testare, ANCOM a evaluat impactul acestei măsuri, luând în considerare atât apelurile abuzive, cât şi pe cele reale din perioada bombardamentului cu SMS-uri, şi, pentru comparaţie, apelurile iniţiate în cele trei luni premergătoare aplicării măsurii. Statisticile analizate de ANCOM arată că, deşi se constată o scădere cu 36,84% a numărului de apeluri abuzive în cele trei luni de bombardament faţă de media celor trei luni anterioare bombardamentului, se constată şi o scădere cu 39,11% a numărului de apeluri reale, astfel că ponderea medie a apelurilor abuzive în totalul apelurilor către 112 a înregistrat o uşoară creştere de la 53,1% în cele trei luni anterioare bombardamentului la 54% în perioada de bombardament.
Astfel, numărul mediu total de apeluri către 112 în lunile decembrie 2008-februarie 2009 a fost de 986.654 apeluri pe lună, în timp ce numărul mediu lunar de apeluri abuzive în aceeaşi perioadă a fost de 524.195, adică 53,1% din total. În perioada „bombardamentului”, adică 20 martie-20 iunie, numărul mediu total de apeluri către SNUAU a fost de 612.687 apeluri pe lună, în timp ce numărul mediu de apeluri abuzive în aceeaşi perioadă a fost de 331.078, adică 54% din total.
Un indicator care arată că măsura produce totuşi un efect asupra apelanţilor abuzivi este numărul de apeluri de la un anumit număr de telefon. De exemplu, utilizatorul numărului 0722.00x.xxx a sunat în prima lună de bombardament de 2.432 de ori către serviciul de urgenţă, de 1.567 de ori în cea de-a doua lună şi de 1.708 ori în ultima lună (media apelurilor de la acest număr în cele trei luni pre-bombardament fiind de 3.030 de apeluri pe lună). Acelaşi comportament se înregistrează şi în cazul numărului 0745.71x.xxx, de pe care s-a sunat de 2.921 de ori, respectiv de 1.546 şi de 2.045 de ori. Efectul constatat la majoritatea numerelor de pe care se apelează frecvent abuziv 112 a fost de scădere în primele două luni şi revenire pe trend crescător în a treia lună de „bombardament”.
Datele prelucrate de ANCOM arată că succesul măsurii pilot de combatere a apelării abuzive nu a fost cel scontat. Scăderea importantă, la prima vedere, a numărului de apeluri abuzive (de la 495.819 în luna februarie, la 355.477 în intervalul 20 martie-20 aprilie şi 315.837 în perioada 21 aprilie-20 mai) poate fi pusă în mare parte pe seama ineditului măsurii implementate, dar se înscrie şi în fluctuaţia numărului total de apeluri către SNUAU. Din interpretarea datelor statistice a reieşit că efectele acestei măsuri tind să se plafoneze în timp, iar în ceea ce îi priveşte pe cei care apelează abuziv în mod repetat 112 se constată o revenire pe trend crescător a numărului de apeluri abuzive efectuate de la acelaşi număr de telefon.
„În urma acestei analize, ANCOM consideră necesară definirea şi implementarea unui set de măsuri simultane de combatere a apelării abuzive la 112, set care poate conţine transmiterea unei avertizări prin SMS a celui care apelează abuziv 112, dar şi o soluţie de restrângere temporară a accesului acestuia la serviciile comerciale de telefonie pentru ca cel ce apelează abuziv să nu mai poată folosi telefonul decât pentru a suna la 112. Deblocarea nu se va putea face decât de către operatorul care a vândut cartela şi numai după prezentarea datelor personale ale utilizatorului, ceea ce va permite poliţiei să aplice amenzile prevăzute de lege, care pot merge de la 500 la 1.000 de lei. Aceste măsuri au fost concepute astfel încât să se aplice în special celor care utilizează cartele preplătite, pentru că peste 90% dintre apelurile abuzive către 112 provin de la astfel de utilizatori”, a declarat Cătălin Marinescu, preşedintele ANCOM.
Raportul a fost prezentat Comitetului naţional de coordonare a activităţii Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă format din reprezentanţii MCSI, STS, ANCOM, MAI şi MS împreună cu recomandările ANCOM, urmând ca măsurile care se vor aplica în continuare pentru descurajarea apelurilor abuzive să fie analizate şi stabilite în cadrul grupului.
Numărul total de SMS-uri de avertizare în cele trei luni a fost de 701.340 trimise către 16.816 de apelanţi abuzivi care utilizează cartele telefonice preplătite.


Ce măsuri iau ţările europene?
Printre măsurile adoptate pe plan european împotriva apelurilor abuzive la serviciile de urgenţă se numără: posibilitatea ca, în cazul unor apeluri abuzive/false repetate de la un număr, apelantul să fie înscris pe o listă neagră temporară (blacklist) în Danemarca, Republica Cehă, Germania, Spania, Lituania şi Olanda. Spania, Olanda şi Belgia au implementat mesaje vocale automate de avertizare în timp ce în Germania şi Slovenia există posibilitatea de a reveni (call back) la apelanţii care încalcă regulile pentru a-i avertiza şi descuraja. Ţări ca Finlanda, Spania, Olanda, Germania, Republica Cehă, Irlanda, Slovenia şi Slovacia impun sancţiuni penale, de la amenzi între 300 şi 3.000 euro până la două săptămâni de detenţie celor care încalcă regulile în cazuri serioase. Germania, Spania şi Olanda au ales implementarea simultană a trei măsuri de combatere a apelurilor abuzive la 112, Slovenia şi Republica Cehă câte două, în timp ce în celelalte ţări funcţionează câte o singură măsură împotriva apelurilor abuzive la serviciile de urgenţă.
Conform unui document de lucru al Comisiei Europene, publicat la 23 iulie 2008, proporţia de apeluri abuzive/false la numărul de urgenţă 112 era în anul 2007 foarte mare (85%-95%) în Bulgaria, România, Slovacia şi Ungaria. Procentajul era de asemenea ridicat în Republica Cehă (60%-80%), Spania (73%), Polonia (70%), Olanda (66%), Suedia (60%) şi Letonia (52%). În Finlanda se raporta un procentaj de 27%, în timp ce în Luxemburg şi Grecia s-a raportat cel mai mic procent de apeluri abuzive/false, de 21,47%, respectiv 15%.




Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite