Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Impactul Enterprise Mobility in cifre

16 Decembrie 2004



Unul dintre cele mai noi concepte atat ale pietei, cat si ale industriei de IT&C este „Enterprise Mobility“ (mobilitatea intreprinderii). La ce se refera acest nou concept lansat in Statele Unite ale Americii in anul 2002 de catre compania americana Symbol Technologies Inc si care sunt implicatiile sale pe piata de IT&C si in industria romaneasca vor fi preocuparile noastre in cele ce urmeaza.


Sa luam ca exemplu o companie medie din oricare dintre urmatoarele piete verticale: retail, productie, distributie, transport & logistica, administratie publica sau telecom, care are peste 30% din personal in teren. Care sunt modalitatile prin care organizatia ofera posibilitatea acestor angajati sa gestioneze si sa transmita inspre gestionare (sediul central) diversele categorii de informatii la care au acces in mod constant? Un raspuns posibil este: „Enterprise Mobility“. Practic, prin acest concept intelegem: cititoare de coduri de bare, terminale mobile, infrastructura wireless si software.


„Enterprise Mobility“ in cifre


Daca ar fi sa analizam putin fiecare dintre subcategoriile „Enterprise Mobility“ constatam ca in cazul cititoarelor de coduri de bare vorbim de o piata veche de peste 25 ani care a ajuns la niste dimensiuni remarcabile si care isi continua cresterea: 220 mil. USD vanzari la nivelul regiunii EMEA si 550 mil. USD vanzari de cititoare de coduri de bare in retail, la nivel mondial in 2003 (VDC). Producatorii de cititoare de coduri de bare sunt: Symbol Technologies, Inc, cu o cota de piata de 34% in 2003, PSC – 15,9%, NCR – 15,4 %, Metrologic 10, 9 si Datalogic 4,49%, cota de piata in 2003 (VDC). Liderul acestei piete, Symbol Technologies, Inc. s-a remarcat prin eforturile si investitiile deosebite in cercetare si dezvoltare, detinand peste 1200 de patente; compania fiind recunoscuta de Forbes si Business Week ca facand parte din cele mai dinamice 100 de companii americane.


Terminalele mobile sunt dispozitive hardware cu capabilitati de citire coduri de bare, care functioneaza cu sisteme de operare de tipul Windows Mobile 2003, beneficiaza de tastatura si ecran touchsenzitive si care, de cele mai multe ori, sunt conectate la o baza de date centrala prin Wi-Fi/CDMA/GPRS/ GSM . Retail-ul global a ajuns in 2003 la o piata totala pentru terminalele mobile de 373 mil. USD, jucatorii fiind: Symbol Technologies cu 49% cota de piata in 2003, Fujitsu–21.4%, Intermec–7.02%, PSC–4.46%, Unitech–2.18% (VDC). Analizand orizontal, doar vanzarile inregistrate de ultimul produs Symbol MC9000 s-au ridicat la 140 mil. USD in toate industriile.


Retelele wireless reprezinta sisteme de comunicatii mobile care permit transferul informatiei dinspre un dispozitiv mobil catre o retea: PAN (Personal Area Network – Bluetooth), LAN (Local Area Network – WiFi 802.11) sau WAN (Wide Area Network – CDMA, GPRS, GSM). Produsele din aceasta categorie sunt Access Point-ul si Wireless Switch-ul. Access Point-ul este un dispozitiv care acorda acces instantaneu, securizat, la resursele retelei, fara a mai fi nevoie de alte retele fizice, operand la o viteza de 11 Mbps. Wireless Switch-ul este versiunea cea mai moderna si eficienta a retelei wireless. Acesta ofera cel mai inalt nivel de securitate a retelei, conceptul de baza fiind scoaterea si centralizarea „inteligentei“ din access point intr-un dispozitiv central. La nivelul Europei de Vest, in 2002, vanzarile de dispozitive wireless au fost insumate la 456 mil. USD evoluand pana la nivelul anului 2003 cand, doar in retail worldwide, s-au inregistrat vanzari de 143 mil. USD. Cotele de piata ale principalilor jucatori sunt: Symbol–43%, Cisco–34.9 %, Proxim–11.9 % si HHP–1.89% (VDC).


Toate aceste produse sunt destinate satisfacerii nevoilor companiilor. Intrebarea este: cine reuseste sa faca legatura intre producatorii de echipamente si companiile client? Raspuns: reteaua de parteneri. Vorbim de partenerii acestor producatori, parteneri care adauga valoare produselor hardware prin know-how de business, printr-o buna cunoastere a pietelor verticale carora li se adreseaza, printr-o infrastructura si capabilitati logistice la nivelul standardelor impuse de clienti. Aceste companii sunt clasificate in mai multe categorii in functie de nivelul rezultatelor, a competentelor si al experientei. Symbol Technologies, de exemplu, are o retea de 8.579 parteneri, dintre care 8.111 reseleri autorizati, 238 Solution Partner, 153 Business Partner si noua Business Partner Plus.


In Romania, Symbol Technologies are sase parteneri la nivel de reselleri autorizati si un singur Business Partner Plus–Novensys, o companie romaneasca specializata in managementul informatiei. De altfel, rolul Novensys in relatia Symbol – companii client este cel al unui integrator de solutii informatice.


Implicatiile „Enterprise Mobility“ in Romania


Mai concret, ce inseamna „Enterprise Mobility“ in viata de zi cu zi a unei organizatii?



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite