Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Managerul anului în 2008, Valentin Silivestru performează şi pe timp de criză

26 Septembrie 2009



Directorul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare COMOTI, dr. ing. Valentin Silivestru, a ridicat de la sol institutul până la statutul de marcă recunoscută de aviaţia europeană şi internaţională. Pe timp de criză, reuşeşte să piloteze în parametri optimi spre piste de siguranţă noi, din Asia sau America de Sud.

Aţi preluat conducerea COMOTI într-un moment greu din existenţa institutului. Ce traiectorie profesională aţi avut până la statutul de general manager?

Sunt în cercetare din 1979. Am început la Institutul Naţional de Motoare Termice (Master S.A.), iar în 1986 am trecut la INCREST (Institutul Naţional pentru Creaţie Ştiinţifică şi Tehnică), din care s-a desprins COMOTI. Am urmat cariera ştiinţifică până la cercetător gradul 1, apoi am condus proiecte de cercetare. Am urcat în carieră până când institutul avea nevoie de o nouă conducere. Iniţial, am fost numit provizoriu, apoi am dat concurs şi am preluat în 2004 postul de director general. Din 2008 sunt la al doilea mandat.

Ce studii de management aţi urmat, cum aţi acumulat experienţă de lider?

Şef de laborator fiind, am primit o bursă prin British Council în domeniul managementului industrial. Stagiul a inclus o practică, unde am înţeles toată structura organizatorică din cercetare, de la departamente la top management. Am căpătat experienţă conducând proiecte de cercetare mici şi am ajuns la unele de milioane de euro.

Ce filosofie de business urmaţi în actul de conducere?

Dezvoltăm cât mai mult cercetările pentru motoare de aviaţie în proiectele cu partenerii europeni. Astfel, ajungem la tehnologii şi metode (de calcul) foarte avansate, aplicabile şi în cazul produselor industriale foarte competitive, oferite intern şi internaţional.

Ce model de management aplicaţi pentru impunerea produselor COMOTI?

Am stabilit parteneriate în cadrul proiectelor finanţate de CE, încă de la Programul Cadru 5. Privit iniţial cu neîncredere, institutul este acum apreciat printre constructorii din aviaţia europeană.

În 2008 aţi primit titlul de manager al anului în cercetare. Ce criterii v-au condus către această distincţie?

COMOTI a fost primul institut care a finalizat planul de restructurare convenit cu Consiliul Concurenţei. Şi aceasta cu un an înainte de termen...

Aţi salvat în trecut COMOTI cu un ajutor de stat şi disponibilizări. Cum păstraţi acum cercetătorii şi cum promovaţi produsele institutului?

Aveam cele mai mari datorii dintre institutele care au accesat ajutorul de stat, dar am finalizat primii planul de restructurare. Institutul a devenit profitabil, pe propriile picioare, cu un an înainte de termenul stipulat (2009). Dialogul constructiv între conducere şi reprezentanţii salariaţilor a fost important. Angajaţii au lucrat conştiincios şi au înţeles necesitatea implementării cerinţelor impuse de restructurare. În cercetare trebuie promovat omul potrivit la locul potrivit. Cercetătorii buni se păstrează cu salarii motivante, în proiecte de top europene, care oferă perspectiva unor realizări notabile internaţional. Dotările de ultimă oră sunt neapărat necesare pentru a rămâne în top. O analiză din iunie 2009 ne-a arătat că în 10 ani vor ieşi la pensie jumătate dintre angajaţi. Acum avem o strategie de atragere de personal tânăr şi calificat. Ca profesor asociat la Politehnica Bucureşti (la masterul de Inginerie Aerospaţială), identific potenţiali cercetători printre tinerii pasionaţi de domeniu, care la noi nu sunt puţini.

Ce calităţi are un conducător în situaţii de criză?

În cercetare, liderul trebuie să provină din sistem pentru a-l cunoaşte. Este nevoie de pregătire managerială şi de urmărirea cerinţelor pieţei. Pentru succes trebuie să fii mereu pe val, în avangarda cercetării ca tematică. Clienţii vin dacă ai produse competitive, pliate pe cerinţele pieţei. De aceea, ne-am orientat către reducerea consumului şi a greutăţii motoarelor, reducerea emisiilor de CO2 etc.

Ce strategie aţi adoptat la tăierea bugetului cercetării?

Jumătate din suma contractată prin diferite proiecte de cercetare a dispărut. Dar identificăm proiecte noi şi le derulăm pe cele finanţate de CE. Criza ne-a arătat şi că trebuie să găsim noi pieţe. Ca atare, vizăm Brazilia, Rusia, India, China, ţări în plină dezvoltare.



dr. ing. Valentin Silivestru



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite