Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Funcţionalităţi ERP īn procesele de producţie

  EN English translation
28 Octombrie 2009



În ediţia precedentă, aminteam principalele funcţionalităţi ale unui ERP pentru companii mici şi medii cu procese de producţie. Mai mult, aduceam şi o serie de exemple concrete, din cadrul a 5-6 aplicaţii locale. Articolul ediţiei curente va continua subiectul ,,ERP în procese de producţie“ aducând în discuţie elemente ale implementării unui modul de gestionarea producţiei, integrarea cu alte module, dar şi dificultăţile asociate acestor proiecte.


ERP-urile contemporane devin din ce în ce mai complexe. Alături de numărul tot mai mare al modulelor, aşa zise de bază, se adaugă funcţionalităţi împrumutate de la alte tipuri de aplicaţii precum Document Management, CRM sau BI. Astfel, problema unei implementări etapizate devine generalitate şi, automat, induce nevoia definirii elementelor (module şi funcţionalităţi) necesare fiecărei etape. În toate cazurile, modulul Producţie poate fi implementat independent de restul modulelor dorite de client din cadrul pachetului ERP. Totuşi, nu toate soluţiile permit o implementare stand alone şi integrarea acestui modul cu aplicaţii financiar-contabile provenite din alte surse. Opţiunea ţine atât de nivelul tehnologic al produsului, cât şi de strategia vendorului. Unii producători nu recomandă acest lucru şi pentru că realizarea interfeţelor între aplicaţii diferite implică unele cheltuieli suplimentare şi pentru că nu sunt totdeauna simplu de realizat. Ca generalitate însă, pe segmentul companiilor mici şi medii, se optează pentru implementarea tuturor modulelor dintr-o singură sursă, acesta fiind în esenţă avantajul unui ERP: integrarea.

Integrarea cu echipamente digitale

Un alt element important în cadrul unui modul ,,Producţie“ este integrarea cu diverse echipamente digitale, utilizate în cadrul proceselor: cântare, scannere, cuptoare, strunguri etc. Scopul acestei integrări constă în preluarea, real time, a fluxului de date şi transferarea acestuia către sistemele de planificare a producţiei şi gestiune a stocurilor. De asemenea, lansara comenzilor de producţie şi înregistrarea finalizării acestora se poate face automat. Integrarea cu astfel de echipamente este posibilă, la cerere, în toate soluţiile participante la ancheta, însă doar câteva ofera ca standard astfel de interfeţe.


Necesar de materiale şi planificare producţie

Una dintre funcţionalităţile importante ale modului producţie este planificarea producţiei, calcularea necesarului de materii prime în funcţie de comenzi şi corelarea aprovizionării. De asemenea, pe baza reţetelor sistemul calculează preţul de producţie, acesta fiind ulterior exportat în modulele comerciale pentru stabilirea preţurilor de vânzare pentru produse în funcţie de strategia companiei de adaos comercial, discount-uri pentru clienţi etc. Pentru planificarea producţiei sistemul verifică informaţii complexe legate de comenzile plasate de clienţi, nivelul stocurilor, comenzile de aprovizionare, necesarul de materiale din reţeta produsului, timpii necesari pentru aprovizionare, timpii de producţie şi impachetare, utilajele disponibile etc. Pentru calcularea necesarului de materiale sunt luate în seamă cele mai mici detalii ale procesului de producţie conform reţetelor predefinite, inclusiv pierderile tehnologice.


Cerinţe de raportare


Informaţiile generate la nivelul modulului Producţie sunt vitale pentru orice organizaţie. Astfel, în cadrul acestui modul sunt disponibile numeroase rapoarte manageriale. Cele mai solicitate rapoarte sunt cele specifice consumului de materii prime şi materiale, necesarul de materiale pentru comenzi viitoare, situaţia comenzilor finalizate, ante şi post calcul producţie, analize între preţurile reale şi cele teoretice. Alte rapoarte apreciate sunt cele referitoare la cantitatile de materii prime şi materiale disponibile şi perioada de timp în care se vor gasi pe stoc precum şi situaţia ordinele de lucru pe utilaje, ateliere sau secţii, analiza asupra controlului de calitate etc.

Dificultati la implementare

Implementarea modulului producţie prezintă cele mai numeroase riscuri de eşec. Dacă gestiunea financiar-contabila spre exemplu are un grad ridicat de standardizare, procesele productive au numeroase elemente specifice atât la nivel de verticală economică dar şi la nivel de companie. Această situaţie face ca adaptarea sistemului ERP la modul real de lucru al clientului să nu fie intotdeauna foarte simplă. Mai mult, procesele de producţie în numeroase companii locale nu sunt suficient de bine organizate fapt ce determină modificarea frecventă a cerinţelor de configurare a sistemului ERP.


Alte dificultăţi la implementare sunt legate de infrastructura tehnologică limitată a clientului şi de imposibilitatea culegerii unor date reale de pe fluxul de producţie ce duc la raportarea de consumuri eronate şi implicit costuri ridicate de producţie. Acestor motive se adaugă şi altele comune implementărilor oricărui modul ERP: insuficienta implicare a managementului în realizarea proiectului, desemnarea unui manager de proiect care nu ştie foarte bine procesele de producţie, lipsa de motivaţie a oamenilor, timp insuficient alocat instruirii etc.


,,Modulul Producţie din Syntesio poate fi folosit într-o configuraţie minimă, doar cu modulul de gestiune a stocurilor, deci, teoretic, poate funcţiona ca program separat. Cu toate acestea, nu recomand acest lucru, deoarece, interfaţarea cu alte sisteme nu este uşoară şi presupune multe compromisuri, de cele mai multe ori acestea transformandu-se în neajunsuri. Recomand această abordare doar pentru firmele pentru care producţia nu reprezinta activitatea de bază”.




Cristian Dinu, Director Dezvoltare, Chara Software


,,Modulul de Producţie SAP All-în-One utilizează date, cum ar fi: nomenclatorul de materiale, postul de lucru, fişa tehnologică, instrucţiuni de fabricaţie, liste de materiale. De asemenea, sunt necesare structuri organizatorice cum ar fi: codul de companie, unitatea logistică, loc de depozitare, structuri care nu aparţin în totalitate modulului de producţie. Utilizarea doar a modulului de Producţie nu este posibilă, deoarece sunt necesare şi configurări minime în alte module (cum ar fi, de exemplu definirea codului de companie, structură aferentă modulului financiar)”.


,,Necesarul de materiale este gestionat în componenta Planificare Necesar Materiale a modulului de Producţie, unde, în funcţie de tipul de planificare a necesarului, sistemul propune cantităţile necesare. Calculaţia de preţ se realizează în componenta Planificare costuri Produs, care este strâns legată de modulul CO (Contabilitate de Gestiune). Ca finalitate în comanda de producţie cât şi în modulul CO(comanda de producţie constituie şi un obiect de costuri) se vor vedea atât antecalculaţia cât şi postcalculaţia”.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite