Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

COMOTI, “copilot” în lansarea avionului viitorului

  EN English translation
29 Octombrie 2009



Marii jucători ai industriei aviatice europene au fost prezenţi în octombrie la Bucureşti, în cadrul ediţiei 2009 a „X3-Noise”, pentru a discuta despre noi metode de abordare şi tehnologii legate de avionul viitorului. Una dintre cele mai importante ţinte, obligatorie internaţional, este reducerea până în 2020 cu 50% a zgomotului produs de avioane, Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare – COMOTI fiind unul dintre actorii principali ai acestui proiect.

Aviaţia aduce dezvoltare durabilă, iar implicarea în proiecte europene este calea de urmat, atât pentru institutele de cercetare, cât şi pentru industria aviatică românească. În ultimii ani, institutele autohtone au accesat proiecte în cadrul unor consorţii mari, unde fiecare aduce ceea ce are cel mai bun.

COMOTI participă de mai mulţi ani pe picior de egalitate la deciziile legate de reducerea zgomotului avioanelor şi a consumului de carburant. Preocuparea COMOTI pentru reducerea zgomotului şi a consumului de carburant al turbomotoarelor este constantă şi se reflectă în participarea la proiecte europene, cele mai cunoscute fiind VITAL, SILENCE(R), JEAN, CoJeN, JEETI.

Un nou look pentru avioane

Aeronavele viitorului vor fi mult diferite de cele actuale, iar românii vor participa la conceperea lor în cadrul proiectelor europene. Trenul de aterizare şi frecarea fuzelajului cu aerul produc acum acelaşi nivel de zgomot ca motoarele, toate acestea urmând să fie modificate intensiv. Apoi, motoarele cu emisiile cele mai mici nu sunt şi cele mai silenţioase. Deci trebuie găsit un echilibru. De aceea sunt necesare cercetări noi, care să îmbine eficienţa „eco” a propulsoarelor cu un zgomot cât mai redus. Pentru găsirea celor mai noi soluţii tehnice trebuie însă corelate rezultatele în cercetare cu cerinţele industriei aeronautice şi cu reglementarile domeniului. „Căutăm colaborări noi şi discutăm propuneri de proiecte ce vor fi depuse pentru finanţare europeană. Sunt luate în serios efectele asupra mediului: emisiile de carbon, calitatea aerului, nivelul zgomotului în aeroport şi în vecinătatea lui. Este mult de lucru. Suntem aici pentru a face mai bine cunoscute cercetarea şi industria românească de aviaţie, dar şi pentru a începe noi colaborări”, ne-a declarat Dr. Ing. Valentin Silivestru, director general COMOTI.

Marii parteneri ai industriei româneşti de profil văd, de asemenea, în parteneriate soluţiile realizării unor astfel de proiecte. „Este interesul nostru să colaborăm în aviaţie pentru a reduce impactul asupra mediului prin cele mai bune soluţii. Fondurile europene şi cele ale diferitelor ţări ne permit să abordăm probleme ample de protecţia mediului. Reducem constant zgomotul şi nivelul noxelor prin designul pieselor. Forma palelor unei elici, de exemplu, poate reduce zgomotul şi consumul de energie. Românii au avut de-a lungul timpului idei bune şi suntem interesaţi de parteneriate cu aceştia”, consideră Andrew Kempton, Chief Noise Specialist - External Affairs
Rolls-Royce
.

Un avion complet nou în 20 de ani

„X3-Noise aduce marea oportunitate a formării unui punct comun în ceea ce priveşte reducerea zgomotului la avioane”, susţine Denis Gely, head of Aeroaccustic research unit la ONERA (Office National d’Etudes et Recherches Aérospatiales), implicat în reducerea zgomotului aeronavelor. „În 20 de ani am putea avea un avion complet diferit de ce vedem astazi, cu un impact redus asupra mediului. În acest sens, ONERA susţine parteneriatele. În colaborarea dintre institutele de cercetare, universităţi şi industrie este foarte important schimbul tehnologic şi formarea unui punct de vedere comun. Numai aşa putem obţine rapid rezultate notabile. Scopul principal este identificarea celor mai importante tehnologii, care vor ajuta la atingerea ţintelor viitoare. În România nu avem încă proiecte concrete, dar am identificat noi posibilităţi de colaborare.”




Portret X3-Noise 2009

Eveniment dedicat reducerii zgomotului şi emisiilor nocive la viitoarele avioane de transport. Programul X3-Noise este o reţea de excelenţă în aeronautică, ce coordonează proiecte europene. Finanţarea vine de la Comisia Europeană pe Programul Cadru (PC) de Cercetare. „Focal point” pentru această zonă a Europei este Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare, COMOTI, cooptat de câţiva ani în X3-Noise.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite