Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Enterprise Applications >> Comunicatii >> Stiri si comunicate

Razboiul companiilor cu libertatea clientilor

04 Noiembrie 2009



Lupta pe clienti a marilor companii (si a celor mai mici care se respecta) se muta, din ce in ce mai mult online. Mix-ul de marketing (media clasice – promovare online) este reformulat constant la nivel mondial, promovarea fiind diferita in functie de produs si de publicul tinta cautat. Prezenta online a companiilor creste constant, odata cu marirea accesului Broadband la Internet care aduce puterea sub degetele utilizatorilor. Independenta online isi pune amprenta pe bugetele de promovare.

In prezent clientii invata sa cheltuie inteligent, marile branduri cunoscute pierzand constant in favoarea puterii de decizie acordata maselor de accesul din ce in ce mai crescut la informatia online, odata cu raspandirea accesului Broadband la Internet (de mare viteză). Aplicatiile web din generatia urmatoare, ca televiziunea IP de inalta definitie, aduc o dezvoltare rapida a vitezei de acces. De exemplu, peste 70 % dintre utilizatorii de internet din UK au deja acces Broadband. Romania este putin in urma (in acest sens, din cauza procentului inca scazut de acces general la internet si a diferentelor (de banda) intre mediul urban si cel rural. La noi, accesul în bandă largă este inca rezervat pentru sub 50% din totalul utilizatorilor (procentele difera in diferite studii), dar creşte constant.


Internet = putere pentru individul bine informat


Accesul broadband fix sau mobil creste constant, iar comportamentul utilizatorilor se schimba odata cu cresterea puterii de acces la informatii pe internet. Se observa deja un cerc vicios. Cele mai cunoscute companii ofera acces Broadband utilizatorilor, pierzand apoi constant din influenta pe care o aveau asupra acestora prin canalele media clasice. Daca acum 10 ani promovarea era exclusiv prin TV, radio, presa scrisa si print – singurele care ajungeau la public, marketingul online este acum “the cutting edge” in promovare. Traseul individului pana la decizia de cumparare a diferitelor produse este schimbat constant. In prezent, dupa ce a vazut sau auzit un spot, clientul se informeaza online pe Google inainte de a cumpara din magazinele clasice sau online. Ultimele studii arata ca Internetul aduce o crestere vanzarilor din magazine, vanzarile online crescand si ele constant.
Din ce în ce mai mulţi cumparatori cauta mai intai online produsul dorit, inainte de achizitia dintr-un magazin clasic de profil. Efectul R.O.P.O. (Research Online - Purchase Offline = cercetare online – achizitie offline) este un fenomen prezent în vest care creşte si în România. Despre cumparaturile online parerile sunt impartite, iar datele concrete difera mult de la o tara la alta.


Lupta pentru fidelizarea clientilor


Dupa aparitia unor site-uri independente despre problemele utilizatorilor, Orange UK a format deja o echipa de reactie rapida la diferitele probleme subliniate de clienti pe internet. Jeremy Morris, Head of direct marketing - Orange UK, a adus date proaspete din UK la Online MeetUp #3, intalnire lunara cu industria de internet din Romania, organizata de Orange Romania. Astfel, “numarul celor care ajung pe site-urile de review inaintea deciziei de achizitie creste constant. O mare problema a companiilor sunt site-urile independente unde se compara produse si servicii similare, indiferent de entitatea care le ofera”. Aceste site-uri compara, de multe ori, produsele marilor companii (promovate scump la TV) cu oferte alternative sustinute de firme mici, fara un brand cunoscut. Sub influenta online se pierd multi clienti, atrasi catre noile produse. “Echipa Orange UK reactioneaza prompt la cele mai discutate probleme online, oferind solutii dedicate celor mai activi clienti, pe problemele subliniate de acestia pe Internet.”


Contraatac la influenta site-urilor independente


Campaniile online sunt in plina dezvoltare, urmand sa acapareze din ce in ce mai multe procente in mixul de marketing, odata cu cresterea prezentei online a clientilor. Cand vorbim despre atragera clientilor spre canalele de comunicare online oficiale e deja nevoie de campanii de promovare speciale. Se cauta constant puncte de atragere a acestora catre ofertele dedicate.


Site-urile independente forteaza mana companiilor. www. orangeproblems. co. uk a inceput ca o pagina cu probleme ale unui utilizator, acum fiind primul in lista de rezultate google cand vine vorba despre problemele utilizatorilor orange. Aici se dezbat diferite probleme, iar Orange UK trebuie sa investeasca masiv in alternative care sa atraga clientii catre canalele oficiale de informare. “Balloonacy”, “Spot the bull” si “Good things should never end” sunt trei proiecte de succes in UK, cu ecou si la noi. Cursa online a baloanelor Orange -“Balloonacy”a tras sute de utilizatori online in Anglia. Acestia au ales balonul preferat, apoi fiecare balon a calatorit prin site-urile engleze partenere un numar de “internet miles”. Cu cat mai multi prieteni atrasi in cursa online, numarul de mile parcurse de propriul balon pe internet a crescut. S-a format astfel, un top 500 (www.playballoonacy. com/), in care primul clasat a parcurs 5033 de mile. Ofertele balon au ajuns si in Romania in 3 forme diferite: fluture, delfin, pisica – in functie de preferinte.


Campania “Spot the bull” a atras si ea peste jumatate de milion de clienti, care au urmarit locatia unui taur real prin GPS. O alta campanie Orange arata cum lucrurile bune nu ar trebui sa se termine niciodata -“Good things should never end”. Desfasurata pe: www.unlimited. orange. co.uk, pagina merge in jos “la infinit”, avand pe traseu diferite jocuri si aplicatii legate de oferta Orange UK.


Eduard Paraschiva



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite