Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Richard „Inima de Leu“ conduce Orange Romania in cruciada 3G

09 Februarie 2005




Bernard Gilbert, aflat la conducerea Mobistar Belgia, a fost promovat in functia de CEO al Orange UK. Pozitia de CEO al Mobistar Belgia a devenit libera si conducerea Grupului Orange a vrut ca aceasta functie sa fie ocupata de cineva din interiorul corporatiei. Cum Bernard Moscheni a fost unul dintre cei care, la nivel executiv, a avut cele mai bune performante ale grupului, a fost promovat CEO Mobistar Belgia. Ramanand libera pozitia de CEO Orange Romania, grupul a hotarat sa conduc aceasta divizie.
Din perspectiva Grupului Orange, schimbarile la nivel de CEO se fac pentru a asigura o perspectiva noua la nivelul corporatiei. In tot acest circuit, rocada functiilor apare ca o gura de oxigen.
In ce ma priveste, este o oportunitate sa lucrez la o companie mai mare, cu angajati mai multi si provocari manageriale superioare fata de experientele mele anterioare.


Bernard Moscheni a avut la Orange Romania rezultate foarte bune intr-un timp scurt. Veti pastra linia inovatoare sau veti merge pe un drum conservator?


Bernard a obtinut performante excelente. A reusit ca in trimestrul III al anului 2004 sa propulseze Orange Romania in pozitia de lider de piata, in termeni de utilizatori si profitabilitate. Nu ar fi corect sa vin cu un plan de schimbare totala, dar nu inseamna ca nu voi schimba nimic, pentru ca vad modalitati prin care afacerea poate fi imbunatatita. Strategia mea este de a urma o cale de mijloc. Nu voi fi un radical pentru ca, evident, sunt unele lucruri care functioneaza foarte bine.


Veti fi comparat cu Bernard Moscheni si performantele sale. Credeti ca veti fi in stare sa depasiti aceasta comparatie capcana?


Sunt inevitabile astfel de comparatii in special cand preiei o functie atat de importanta. Daca vrei sa reusesti in afaceri si sa fii un bun lider trebuie sa fii tu insuti in ceea ce faci, nu sa joci un rol. Am propriile idei de conducere a afacerii, asa ca se va vedea un stil propriu Richard Moat.


Sunteti britanic. Danemarca este mult mai apropiata de spiritul britanic decat Romania, o tara latina. In acest context, sunteti persoana potrivita pentru Orange Romania?


Aveti dreptate. Nu inseamna insa ca nu exista diferente culturale intre poporul danez si cel britanic. In calitate de CEO trebuie sa creezi o legatura intre mentalitatea ta si a tarii tale si companiile straine in care lucrezi. In Thailanda a fost cu atat mai provocator, cu cat existau diferente enorme intre spiritul meu britanic si cel al poporului thailandez. A trebuit sa adaptez conducerea manageriala acelui mediu, unde oamenii au respect deosebit pentru ierarhiile sociale, varsta, statut si bunastare, lucruri de care noi, europenii, nu suntem intotdeauna constienti.
Din perspectiva pozitiei mele, toata lumea se astepta sa le spun ce sa faca. Daca nu le spuneam sa faca ceva anume, nu faceau nimic. Explicam fiecaruia in parte ce anume sa faca. Aceasta a fost regula numarul unu de conducere acolo. Angajatilor nu le placea sa ma dezamageasca. Daca spuneam unui angajat: „Poti sa faci acest lucru pentru mine?”, el spunea „Da”. Daca il intrebam: „Intelegi ce ai de facut sau vrei sa-ti dau mai multe explicatii?”, raspunsul era „Da, inteleg”. Dar daca ma duceam dupa un timp la el si il intrebam: „Ai facut ceea ce ti-am spus sa faci?”, raspunsul era negativ. Deci, trebuia sa-i explic din nou ceea ce avea de facut. Daca toata lumea intelegea ce are de facut, rezultatele erau remarcabile. Cu poporul danez lucrurile stau diferit. Oamenii sunt mult mai proactivi, asteapta sa fie consultati si vor sa aiba consens la fiecare decizie
In ceea ce priveste romanii, am observat ca poseda calitatea discutiei constructive, iar in momentul in care trebuie luata o decizie, aceasta este luata. Nu am petrecut suficient timp in Romania pentru a-mi da seama care sunt diferentele culturale, dar faptul ca sunt un CEO britanic printre angajatii romani nu inseamna ca nu vom putea lucra impreuna eficient. Sunt sigur ca voi reusi sa formez cu romanii o echipa extrem de eficienta: am constatat ca exista oameni cu capacitati extraordinare.


Ati fost CEO la Orange Thailanda si Orange Danemarca. Care sunt diferentele intre piata de telecomunicatii din aceste tari si cea din Romania?


Cand am inceput sa lucrez in Thailanda, rata de penetrare a telefoanelor mobile in randul populatiei era de aproximativ 10%. Initial, in companie, lucrau numai sase angajati, iar cand am plecat 2500. Existau deja doi operatori pe piata, Orange Thailanda fiind al treilea. A trebuit sa ne pozitionam foarte pertinent brandul si am crescut rapid, acumuland 1.000.000 de utilizatori in sapte luni.
In Danemarca piata era deja saturata, Orange Danemarca avand rezultate slabe in termeni de profitabilitate. Erau prea multi angajati si se pierdea constant din cota de piata. Rolul meu a fost acela de a schimba din radacini bazele afacerii si de a face compania profitabila. Inchiderea companiei ar fi economisit grupului 15.000.000 de euro. La patru saptamani de la sosirea mea in Danemarca a trebuit sa concediez 500 de angajati, ceea ce nu m-a facut cel mai popular om din Danemarca.
Pe piata daneza existau cinci operatori de telefonie mobila. Rata de penetrare a populatiei era de 95%. Populatia fiind de doar 5.300.000 de locuitori exista o lupta acerba a preturilor intre acesti operatori. Intre septembrie si decembrie 2003 a avut loc o scadere cu 40% a preturilor. Era ceva de genul „fugi cat poti de repede pentru a sta pe loc”.
In Romania exista un mediu telecom complet diferit fata de Thailanda si Danemarca. Romania este mult mai dezvoltata chiar decat multe tari din Vestul Europei, a lansat EDGE si este foarte aproape de 3G. Romania este o tara in care industria de telecomunicatii este intr-o faza mult mai avansata de dezvoltare.


Orange Romania a devenit pe 12 noiembrie, alaturi de Connex, detinatoarea unei licente 3G. Cat de necesara a fost aceasta achizitie?



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite