Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Soluţiile IT internaţionale, īntre necesitate şi capriciu īn cadrul sistemului economic globalizat

28 Noiembrie 2009



Deşi economia mondială este departe de nivelul maxim de globalizare, acesta reprezintă o forţă ce trebuie luată în calcul de orice agent economic. Piaţa IT urmează îndeaproape tendinţele globale, fiind una dintre cele mai receptive şi dinamice pieţe la schimbările climatului economic mondial.

Conform unui studiu realizat în 50 de ţări de compania de consultanţă A.T. Kearney în 2008, România ocupa locul 19 într-un clasament al celor mai atractive destinaţii pentru piaţa IT de outsourcing din lume, în urcare cu 14 poziţii faţă de anul 2007. La nivel european, România ocupa a treia poziţie, conform aceluiaşi studiu. În ultimii ani, odată cu schimbările economice interne, precum nivelul de salarizare şi achiziţionarea unor companii autohtone de prestigiu de către mari grupuri externe, România a trecut de la statutul de exportator exclusiv de IT la cel de consumator de soluţii IT.


Orientarea către soluţii internaţionale în cadrul proiectelor IT este dictată de cerinţele tot mai pretenţioase ale pieţei, în special în ceea ce priveşte timpul de livrare şi calitatea livrabilelor. Un proiect de o calitate ridicată înseamnă livrarea produsului sau a serviciului respectând cerinţele, perioada de desfăşurare şi costurile aprobate, iar proiectele internaţionale urmează îndeaproape aceşti factori critici de succes.


Caracterul internaţional al unui proiect este dat de aportul, parţial sau total al:


Bugetului: acesta poate fi asigurat şi din surse internaţionale;


Resurselor umane: pentru realizarea proiectului e necesară şi folosirea de resurse externe. Acest lucru se întâmplă atunci când expertiza autohtonă nu este disponibilă, aspect specific domeniilor de nişă;


Componentelor: parte a soluţiei finale poate fi de provenienţă internaţională. Această situaţie este mai des întâlnită în cadrul proiectelor de integrare.


Factori critici de succces pentru proiectele internaţionale


Printre cele mai importante aspecte pe care trebuie să le aibă în vedere managerul unui proiect internaţional pentru finalizarea cu succes al acestuia, se numără:


Managementul comunicării. Identificarea, definirea corectă şi managementul aşteptărilor părţilor interesate („stakeholders”) contribuie la buna desfaşurare şi asigurarea succesului proiectului. Pentru o comunicare eficientă, managerul de proiect are la dispoziţie întâlnirile faţă-în-faţă, conferinţele telefonice şi video şi email-ul. În proiectele internaţionale, organizarea de întalniri faţă-în-faţă pentru alinierea cerinţelor părţilor interesate poate deveni extrem de dificilă, îndeosebi din cauza distribuţiei geografice. Această dificultate poate fi amplificată de posibilele diferenţe culturale, organizaţionale sau de fus orar. De asemenea, astfel de întâlniri pentru raportare sau pentru rezolvarea eventualelor probleme apărute pe parcursul desfaşurării proiectelor vor fi mai greu de organizat. O alternativă o reprezintă conferinţele telefonice sau video, dar numai când diferenţele de fus orar nu sunt foarte mari;


Managementul calităţii. Multe dintre proiectele IT internaţionale presupun interconectarea de componente hardware sau software sau chiar integrarea de sisteme. Una dintre cele mai frecvente capcane pentru un manager de proiect este ideea că ansamblul, reuniunea de componente de calitate superioară, conduce în mod automat la o soluţie finală având aceeaşi calitate. Aceste situaţii neplăcute pot fi evitate prin definirea în avans a unor indicatori de performanţă corespunzători (KPIs). Este importantă definirea şi agrearea acestor indicatori împreună cu părţile interesate din proiect înainte de începerea fazei de execuţie a proiectului.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite