Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Cāt de aplicabil este conceptul SaaS la ERP?

28 Noiembrie 2009



ERP-ul nu este tocmai o aplicaţie simplă, atât prin structura modulară/ complexă pe care o are aplicaţia, cât şi prin impactul major asupra modului de lucru dintr-o companie. Această situaţie face ca ERP-ul să nu fie, sau cel puţin să nu pară, cel mai potrivit tip de aplicaţie livrabilă în regim SaaS (Software ca Serviciu).


Dacă, în general, se vorbeşte despre SaaS cu precădere în legătură cu aplicaţii precum CRM, recrutare, payrolls, spre exemplu, în ultimii doi ani nu a fost exclusă nici asocierea cu ERP-ul. Primul pas în discuţie l-a reprezentat simpla hostare a aplicaţiei într-un Data Center, scutind astfel clientul de o investiţie suplimentată în hardware şi întreţinerea necesară acestuia, însă modelul de vânzare şi implementare a rămas acelaşi. Ulterior, s-a trecut la adaptarea reală a modelului de busines pe tiparul SaaS şi livrarea aplicaţiei pe baza unui abonament lunar, cu un set standard de funcţionalităţi şi servicii minime de personalizare, fără vânzarea unor licenţe către client.


Deşi intenţii au existat în demersul mai multor jucători locali, prima ofertă concretă a fost lansată de SeniorSoftware (cu soluţia SeniorERP) în toamna anului trecut, la un preţ de 69 de euro per utilizator. Oferta viza companiile de distribuţie cu cel mult 10 utilizatori, care nu erau dispuse să investească sume importante în infrastructura hardware şi nu deţineau personal dedicat pentru administrarea unei soluţii ERP. La prima vedere, monetizarea unei soluţii ERP pe baza unui abonament lunar pe o piaţă relativ mică nu pare a fi tocmai promiţătoare, însă SeniorSoftware a atacat mai agresiv acest long tail, introducând la doar două luni după lansare o versiune aproape gratuită a produsului (SeniorExpress, versiune gratuită pentru mai puţin de 3 utilizatori). S-ar putea spune că, din perspectiva unui produs on base, o asemenea atitudine este pur şi simplu sinucigaşă, însă, urmată de o strategie coerentă de vânzare pe acelaşi canal a unor servicii şi produse complementare sau chiar a unei versiuni superioare a aceluiaşi produs, ar putea crea efecte pozitive.


Se mişcă piaţa

Între timp, lucrurile s-au mai schimbat, ,,the long tail“ a fost identificată şi de alţi vendori, iar ofertele au devenit mai numeroase. TotalSoft a anunţat un viitor parteneriat cu Romtelecom pentru livrarea Charisma Enterprise pe bază de abonament lunar. Wizrom anunţa disponibilitatea WizPro SaaS până la finele lui 2008, soluţie accesibilă prin abonament lunar care să includă: licenţa şi mentenanţa aplicaţiei, precum şi infrastructura de servere şi sisteme de operare necesară. Complementar, compania atestă existenţa a peste 350 de utilizatori hostaţi într-un centru de date profesional. Mai recent, compania Sysgenic Group, deţinătorul produselor iBS, anunţă soluţia ERP iBS în regim SaaS, clienţii având acces la o suită de module din aplicaţia de bază. Conform oficialilor Sysgenic, procesul de dezvoltare-implementare a soluţiei iBS Saas se derulează rapid, graţie presiunii exercitate de criză asupra bugetelor IT, dar şi a experienţei acumulate în peste 35 de implementări.


Ancheta Market Watch

În ultimele zile, am efectuat un sondaj în rândul unor vendori reprezentativi de soluţii ERP, pentru a identifica existenţa unei oferte tip SaaS în portofoliu sau interesul pentru o asemenea linie de business. Rezultatele anchetei au arătat că interesul pentru Software as a Service este major, toate companiile au răspuns DA la această întrebare. Chiar dacă numărul vendorilor care au în mod curent în ofertă un serviciu ERP este încă mic, majoritatea au în plan lansarea unor astfel de servicii pe termen scurt, de la următoarele luni până la finele anului viitor. Ca tendinţă, ancheta a arătat că interesul pentru ERP în regim SaaS este mai mare la companiile care, în mod curent, mai au în ofertă un produs on demand. Este natural ca aceste companii să fie primele interesate şi pentru simplul motiv că, astfel, ar putea recupera mult mai rapid investiţia în infrastructură.


Principalele beneficii

I-am rugat pe interlocutorii noştri să acorde puncte celor mai evidente beneficii livrate de o soluţie SaaS. Conform evaluării, punctajul maxim a fost obţinut de criteriul ,,lipsa unei investiţii iniţiale importante“, adică trecerea de la CAPEX la OPEX, considerată cea mai importantă pe fondul reducerii masive a bugetelor pentru investiţii. În mod real, accesarea unui ERP în regim SaaS scuteşte beneficiarul de o investiţie consistentă, atât în procesul de licenţiere, cât mai ales în hardware-ul necesar rulării aplicaţiei: servere şi stocare dedicate, sistem de operare, licenţă pentru baza de date, soluţie de securitate etc.


Pe locul doi s-a situat ,,Upgrade-ul şi mentenanţa automată a aplicaţiei“, un aspect foarte important, mai ales pentru companiile mici şi medii, care nu dispun de personal suficient de calificat pentru aceste activităţi sau chiar nu doresc să aibă în schema de personal funcţii legate de IT. În cadrul unui proiect ERP clasic există o serie de costuri anuale induse de mentenanţa aplicaţiei, care nu sunt mari, dar nici neglijabile. Un punctaj apropiat a fost acordat criteriului ,,Costuri lunare predictibile şi uşurinţa de a calcula randamentul investiţiei“, prin plata serviciilor pe baza unei facturi lunare.


„Simplitatea aplicaţiei“ a fost punctată modest, deoarece reprezintă unul dintre subiectele controversate ale subiectului. Simplitatea aplicaţiei are două aspecte: primul se referă la interfaţă, iar cel de al doilea la funcţionalităţi. Dacă simplitatea interfeţei are un impact pozitiv asupra creşterii gradului de adoptare a aplicaţiei de către utilizatori, simplitatea sau complexitatea funcţionalităţilor are o mare legătură cu structura organizaţiei şi a proceselor clientului.


Inevitabil, un ERP în regim SaaS va oferi mai puţine funcţionalităţi decât o implementare clasică, pentru că vendorul va încerca să standardizeze cât mai mult aplicaţia, pentru a o oferi unor categorii diverse de clienţi. Totuşi, majoritatea aplicaţiilor oferă un set suficient de funcţionalităţi pentru a acoperi cerinţele de bază ale oricărui client din sectorul SMB.


Argumente pro şi contra

Pentru multe companii, 2008 nu a fost momentul oportun pentru lansarea unei soluţii ERP în regim SaaS, însă acesta pare a fi 2009. Ancheta Market Watch a arătat că mai mulţi vendori au în plan lansarea unor servicii ERP de acest tip, aşteptând totuşi o maturizare a pieţei. Între timp, pregătesc aplicaţia şi infrastructura necesară. AttoSoft este una dintre companiile care au în plan abordarea pieţei SaaS cu produsul ERP propriu. ,,Iniţierea unui astfel de business trebuie cântărită cu atenţie, întrucât presupune o serie de investiţii iniţiale, care vor fi recuperate într-o perioadă relativ mare de timp. Această perioadă de timp poate fi minimizată, în condiţiile în care acumulezi un număr mare de clienţi interesaţi de această variantă comercială. Modelul poate fi foarte interesant sub aspect financiar pentru clientul final, însă am sesizat o oarecare lipsă de încredere a acestora faţă de ideea de a nu avea datele pe propriul lor server – în special ca şi confidenţialitate a datelor. Un alt factor descurajant pentru clientul final este acela că se teme să nu intre sub «monopolul» unei anumite firme care i-a închiriat aceste servicii şi care poate să schimbe la un moment dat (peste 2-3 ani) condiţiile comerciale de închiriere în defavoarea clientului final. Al treilea factor care menţine încă această piaţă la cote scăzute este cel tehnic, referitor la accesul la conexiuni stabile şi rapide de internet, care să permită unor firme cu volume mari de tranzacţii să lucreze fără teama de sincope în activitatea zilnică“, ne-a declarat Daniel Burghelea, Director vânzări AttoSOFT.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite