Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Externalizarea dezvoltării software: īntre outsourcing şi loan

28 Noiembrie 2009



De multe ori când se vorbeşte de outsourcing se include şi dezvoltarea de software. Acest lucru ridică multe semne de întrebare. Dezvoltarea software efectuată în afara companiei, cu resurse externe, include multe variante, majoritatea nefiind outsourcing. Această situaţie afectează puternic statisticile referitoare la externalizare, de multe ori cifrele incluzând activităţi de vânzare de software, care nu ar trebui incluse. Având statistici eronate, planurile de business pot fi afectate.

Dar să le luăm pe rând. Cum poate obţine o companie un program informatic? Cel mai simplu este să cumpere un pachet de software licenţiat, pentru nevoia pe care o are. Aici avem de a face de la pachetele soft de productivitate imediată, gen Office, până la pachetele complexe de tip ERP, CRM etc. Achiziţia unui pachet soft nu este outsourcing. Dacă se cumpără un pachet complex, care are nevoie de adaptări, configurări, efectuate de furnizor, nici aceasta nu este outsourcing.


Pe de altă parte, multe programe se dezvoltă de către programatorii proprii ai companiei, angajaţi pentru acest scop. Aceste dezvoltări se efectuează la o cerinţă de business, pe nişte specificaţii generate intern, dezvoltarea făcând parte dintr-un proiect coordonat, în general, de către un project manager tot intern. Uneori, proiectele sunt mai multe decât pot duce dezvoltatorii proprii şi atunci se apelează la resurse externe. În cadrul proiectului intern se angajează resurse externe, pe durata proiectului. Managementul de proiect este însă al clientului. Practic, resursele externe sunt închiriate, de tip loan. Specificaţiile sunt interne, managementul de proiect este intern. Nici în acest caz nu putem vorbi de outsourcing, deoarece partea externă nu este responsabilă de livrarea proiectului, de livrarea unui serviciu complet. Dacă ar fi altfel, practic orice achiziţie de software ceva mai complex ar deveni outsourcing şi am vorbi doar de outsourcing, ceea ce e greşit. Orice proiect amplu, care utilizează un software extern, necesită resurse externe furnizorului, acele resurse efectuând o serie de operaţii pentru client. Dar aceste activităţi nu sunt outsourcing. Chiar şi mentenanţa software, după achiziţie, nu este în regim de outsourcing. Mentenanţa software este parte a pachetului de produse furnizate, deoarece produsul, având bug-uri sau fiind dependent de legislaţie sau alţi factori externi, necesită intervenţia periodică a producătorului pentru corectare sau actualizare. Această mentenanţă este intrinsecă produsului, trebuie luată obligatoriu. O mentenanţă opţională, luată prin achiziţie externă, s-ar putea încadra în domeniul outsourcingului, altfel nu.


Totusi, există şi outsourcing în domeniul software. Se întâmplă când se externalizează managementul de proiect, când furnizorul nu vinde un pachet de software prestabilit, ci dezvoltă la o cerinţă a clientului, cu resurse externe, asigurând managementul de proiect pentru partea de dezvoltare software. Normal, şi clientul va asigura managementul propriu de proiect, dar nu va avea responsabilitatea dezvoltării software.


Se vorbeşte mult despre India, chiar şi despre România, ca pieţe cu un număr important de specialişti care sunt folosiţi în regim de off-shore (pentru India) sau near-shore pentru dezvoltarea de software în România (dacă se dezvoltă pentru Europa) sau off-shore (dacă se dezvoltă pentru America). Dacă doar se închiriază resurse în regim de loan, acesta nu este outsourcingul de care vorbim. O variantă posibil a se încadra la outsourcing este când se preia extern managementul aplicaţiei. Dacă pentru întreţinerea şi asigurarea bunei funcţionări a aplicaţiei, dincolo de mentenanţa standard, se intervine din Londra sau din Iaşi, în general remote, asupra aplicaţiei, efectuându-se monitorizarea continuă, intervenţia la incidente, care pot fi de aplicaţie sau de utilizare necorespunzătoare, în acest caz putem vorbi de outsourcing.


În domeniul software sunt două concepte diferite, care de multe ori se amestecă: mentenanţa şi suportul tehnic. Mentenanţa se referă la rezolvarea bug-urilor aplicaţiei sau actualizări periodice. Suportul tehnic este ceva opţional, la cerere, contractat de client de la un partener extern. Acest suport tehnic se poate include în domeniul outsourcingului.


Călin Rangu, CEO IIRUC Service



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite