Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Soluţii IT pentru Inspectoratele pentru Situaţii de Urgenţă

28 Noiembrie 2009




Ulterior, pe baza acestei experienţe a fost dezvoltată aplicaţia TEVAC, de către specialişti din cadrul inspectoratului. Softul a fost testat în luna septembrie 2008, în cadrul exerciţiului EU-HUROMEX 2008, scenariul exerciţiului presupunând evacuarea efectivă a 200 de persoane din Ungaria în România.


Din luna aprilie a acestui an, aplicaţia este utilizată de către toate inspectoratele pentru situaţii de urgenţă din România.


Dacă în cazul unui număr redus de persoane, operaţiunile de evacuare nu ridică probleme deosebite, în situaţia în care trebuie evacuate sute de persoane, lipsa unui sistem performant de asistare decizională poate genera victime. În România nu a existat un astfel de sistem, iar experienţa inundaţiilor din ultimii ani a demonstrat necesitatea identificării unor soluţii în acest domeniu.


În exerciţiul în care au fost evacuate peste 700 de persoane din localitatea Terneuzen-Olanda în localitatea Zelzate-Belgia, au fost testate, în paralel, patru sisteme informatice de management a operaţiunilor de evacuare.


„Acest eveniment a marcat, practic, iniţierea proiectului de realizare a aplicaţiei informatice TEVAC. În primul semestru al anului 2008 au fost parcurse etapele fireşti ale unui astfel de proiect cum ar fi definirea fluxurilor de lucru, a structurii bazelor de date sau proiectarea interfeţelor utilizator”, spune lt. col. dr. Ing. Claudiu Zoicaş, şef centru operaţional Analiză, Evaluare şi Coordonare a Intervenţiei, Inspectoratul pentru situaţii de urgenţă Crişana al judeţului Bihor.


Faza de proiectare a aplicaţiei TEVAC a demarat cu definirea concepţiei evacuării. Astfel, au fost documentate, în baza prevederilor legale şi ale practicilor internaţionale, etapele care sunt parcurse din momentul emiterii ordinului de evacuare până la cazarea persoanelor evacuate.


Pe baza modelului olandez, persoanele evacuate au fost direcţionate către un centru de primire amenajat într-o sală de sport.


„A fost aleasă această soluţie, deoarece astfel de clădiri există în majoritatea localităţilor, permit adăpostirea temporară a unui număr mare de persoane, iar terenul de joc poate fi compartimentat uşor. De asemenea, vestiarele şi celelalte spaţii anexe pot primi destinaţii specifice, cum ar fi spaţii de odihnă pentru femei însărcinate, cabinet medical sau spaţii «mama şi copilul». În timp, utilizarea sălilor de sport ca centre de primire evacuaţi s-a dovedit a fi o bună practică, confirmată pe durata exerciţiului EU-HUROMEX 2008”, adaugă Claudiu Zoicaş.


Una din lecţiile învăţate pe parcursul exerciţiilor sau a operaţiunilor reale de evacuare a fost aceea că trebuie evitate situaţiile în care persoanele aşteaptă la coadă. Aplicaţia „TEVAC” a fost concepută plecând de la această cerinţă de bază, interfaţa utilizator destinată introducerii datelor fiind identică cu formularul utilizat pentru înscrierea datelor de către persoanele evacuate.


„De asemenea, pentru operativitate, au fost utilizate liste predefinite (drop down list) şi funcţii de scriere predictivă. Astfel, utilizând patru calculatoare legate în reţea s-a reuşit înregistrarea a 160 de persoane în aproximativ 60 de minute, durata introducerii datelor unei persoane fiind de aproximativ 90 de secunde. După înregistrarea persoanelor evacuate, a fost rulat modulul «repartiţie pentru cazare» al aplicaţiei, fiind generate rapid liste de repartiţie pe baza cărora persoanele evacuate au fost direcţionate către centrele de cazare”, menţionează col. Baş Ioan, împuternicit inspector şef, Inspectoratul pentru situaţii de urgenţă Crişana al judeţului Bihor.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
pompieru
eee, merge SMISU? parca trebuia pornit din 2009, se termina 2010 in curand si SMISU e pe undeva, nu stiu unde ca nu se vede. Suna bine in scris, si cand citesti ce va face.... intrebarea e FACE? inca nu da o saaaa facaaaaa.......
05 August 2010, 12:54:32