Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Zapp, moartea unui brand?

28 Noiembrie 2009



Scriam anul trecut, în februarie, cu mult entuziasm, în urma unui interviu cu Chris Bataillard, că Zapp îşi pregăteşte revenirea. Noul CEO avea o strategie foarte interesantă de abordare a pieţei, după ce operatorul mobil rămăsese, pentru o lungă perioadă, într-un con de umbră. Câştigase o licenţă 3G, avea un nou acţionariat, aşa că existau toate premisele unei reveniri spectaculoase, dar şi aşteptate de o piaţă întreagă.

Poate dacă Zapp nu ar fi deţinut o licenţă 3G, nu ar mai fi fost atât de „apetisant” pentru Cosmote.


În vara acestui an, Saudi Oger Ltd. a anunţat semnarea unui acord de vânzare-cumpărare a 100% din Telemobil S.A., operatorul reţelei Zapp România, către Cosmote Mobile Telecommunications SA Group, pentru o sumă totală de 207 milioane de euro.

Un pic de istorie

Telemobil devenea, în 1993, sub numele Telefonica România, primul operator de telefonie mobilă din România, care folosea tehnologia NMT 450. Timp de patru ani, compania a fost singurul furnizor de telefonie mobilă de pe piaţă, iar în 1998, Telemobil a început investiţiile pentru a pregăti migrarea către tehnologia digitală.


În 2001, Telemobil a lansat în România servicii de telefonie mobilă în frecvenţa de 450 Mhz bazate pe tehnologia CDMA. Era o premieră mondială! Noile servicii sunt lansate sub marca Zapp Mobile.


Peste 350 de milioane de dolari au fost direcţionaţi în faza iniţială, în principal către dezvoltarea reţelei de ultimă generaţie CDMA450 – care acoperă 90% din populaţia României -, către dezvoltarea de noi produse şi către crearea infrastructurii de servicii de calitate.


În 2003, Zapp Mobile devine Zapp.


În 2004, compania a lansat servicii comerciale bazate pe platforma BREW şi a introdus tehnologia CDMA2000 1xEV-DO, care permite viteze de transfer mobil de date de până la 2,44 Mbps.


Ascensiunea rapidă a Zapp l-a propulsat pe locul al treilea între operatorii de telefonie mobilă din România, înaintea competitorului Cosmorom de atunci. Însă, odată cu rebrandingul Cosmorom şi cu promoţiile revoluţionare ale acestuia pe segmentul de voce, Zapp a început să piardă teren. Compania reacţiona mai greu la competiţia de pe piaţă şi a intrat practic într-un con de umbră după lansarea serviciului FixTel.


De ce a pierdut teren Zapp?

Zapp a trecut prin destul de multe campanii de comunicare ineficiente şi confuze, până să-şi consolideze poziţia pe piaţa telecom. Nu reuşea să atingă publicul vizat? Cârcotaşii spuneau atunci că publicul, cel vizat de companie sau nu, nu pricepea mai deloc ce servicii oferă de fapt compania şi de ce le-ar fi utile.


Compania era cu un pas înaintea concurenţilor prin serviciile oferite, putea fi numită cu uşurinţă o companie vizionră la vremea respectivă, însă, din păcate, se pierduse undeva pe drum.


În aprilie 2004, este lansat serviciul Zapp Me, primul serviciu de acest gen din Europa bazat pe platforma BREW. În luna octombrie a aceluiaşi an este lansat serviciul Zapp Internet Express, primul serviciu de date de mare viteză din România disponibil la nivel naţional. În foarte scurt timp, acest serviciu ajunge cel mai popular serviciu de date mobile de la noi din ţară.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Madalin Cristian
Felicitari pentru articol! Am si eu un articol pe tema asta: https://madalincristian.ro/istoria-primului-operator-de-telefonie-mobila-din-romania-de-la-aparitie-pana-la-disparitie/
17 Iulie 2019, 10:19:05