Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

In atentia noului guvern! Privatizare, dar nu oricum!

10 Februarie 2005



Dr. Nicolae OacaRecent, noul ministru al comunicatiilior guvern, Zsolt Nagy, declara ca si-a propus, printre altele, privatizarea operatorilor de telecomunicatii RomTelecom, Radiocomunicatii, Posta Romana si POSTelecom pana la finele anului 2006, la care ar mai trebui adaugati si ceilalti operatori de telecomunicatii nenominalizati: Teletrans, Telecomunicatii CFR si mai ales CosmoRom.


2006–un termen ambitios, 2008–unul realist


Teoretic este posibil, practic va fi dificil, 2008 fiind un termen mai realist. Nu va fi usoara vanzarea unui numar asa de mare de companii intr-un interval scurt, o oferta prea mare ar putea duce la valori mici, sau ar face dificila vanzarea unor operatori. Astfel, este posibil ca privatizarea unor companii, cele cu capitalizare bursiera mare: RomTelecom de exemplu, sa nu se termine in anul 2006. In perioada urmatoare de timp sunt planificate mai multe vanzari de active de telecomunicatii in Cehia, Turcia, Bulgaria, etc., care ar putea deasemenea influenta. Trebuie mentionat ca s-ar putea beneficia de un context favorabil, cel putin in prima parte: atat international (telecomunicatiile incep sa-si revina, dovada multele intentii de privatizare) cat mai ales national (reforma societatii romanesti deci si a economiei), care ar face sa creasca interesul pentru investitiile in Romania. Obiectivul care ar trebui impus ar trebui sa fie dezvoltarea si modernizarea infrastructurii de telecomunicatii a Romaniei, cresterea competitiei in telecomunicatii, adica reducerea decalajului fata de tarile Europei Centrale.


Prioritati si termene


CosmoRom este urgenta 0. CosmoRom este intr-o situatie „delicata“ de circa 2 ani, situatie care nu mai poate continua. Salvarea trebuie legata de atragerea unui partener strategic – operator de telefonie mobila cu strategie cel putin regionala, care sa detina pachetul de control pentru restructurarea rapida si capabil sa investeasca circa o jumatate de miliard euro in 2-3 ani. Relansarea operatorului CosmoRom inca este posibila pentru ca piata este inca in crestere, iar trecerea la 3G reconfigureza piata. Relansarea CosmRom este in intersul statului roman pentru a creste valoarea grupului RomTelecom inainte de oferta publica initiala, dar si pentru a avea competitie in telefonia mobila. Daca operatorul interesat in relansarea CosmoRom va fi OTE (sau CosmOTE) atunci cedarea controlului operatorului CosmoRom (vanzarea unui pachet de control) s-ar putea face si prin schimb de actiuni: actiuni CosmoRom contra actiuni RomTelcom. Tinand seama de existenta consilierului financiar Citigroup, a unor variante de realansare, a unor oferte, atragerea unui partner strategic ar trebui facuta foarte rapid – 3 luni in cazul OTE, dupa care relansarea CosmoRom ar trebuie facuta IMEDIAT– trimestrul II sau III al acestui an.


POSTelecom este o alta urgenta. Intr-o vreme in care statele cauta sa-si reduca prezenta in structura actionariatului companiilor de telecomunicatii, Romania a creat un nou operator cu capital de stat in august 2003 la Beijing in prezenta conducatorilor de stat si de partid. Un caz asemanator pare a se intalni in America Latina! Pana acum POSTelecom si-a facut simtita prezenta pe piata prin amanarea de patru ori a lansarii comerciale. Viitorul POSTelecom este legat tot de un investitor strategic. Daca operatorul China Unicom, singur sau impreuna cu ZTE, va fi convins de catre guvernul Romaniei sa preia controlul POSTelecom, atunci ne putem gandi la viitorul companiei. Si se pare ca sunt sanse reale. Atragerea partenerului strategic ar trebui sa se produca in prima parte a anului 2005, iar lansarea comerciala ar ptea avea loc in trimestrul II sau III 2005. In caz contrar, este greu de presupus ca se va gasi un alt operator care sa preia POSTelecom, iar compania s-ar putea inchide.


RomTelecom este, daca comparam cu restul Europei, un operator atipic: fara un brat de telefonie mobila, cu venituri reduse din televiziune prin cablu si Internet, astfel ca cifra de afaceri provine preponderant (cca 95%) din telefonia fixa, afacere pe partea descendenta a ciclului de viata. Ar trebui spus ca nu ar trebui vandut intregul pachet de la inceput, apoi ca vanzarea ar trebui facuta prin listare la bursa: la Bursa din Bucuresti si din Viena sau Londra – listare duala. Oferta Publica Initiala ar trebui sa insemene vanzarea unui pachet de circa 10%–20%, in functie de context. Atragerea unor investitori institutionali ar fi benefica pentru RomTelecom, acestia actionand precum anticorpii intr-un organism. Tinand sema de portofoliul de servicii al companiei, sunt de asteptat valori de piata nu prea mari: 1-1,5 bn Euro, in functie de pachetul vandut, de momentul ales, de situatia CosmoRom, de reglemetare (in fine dupa alegeri si criticile UE, se pare ca ANRC permite rebalansarea tarifelor), etc. Restul actiunilor ar putea fi vandute in anii urmatori.


Radiocomunicatii nu este la prima incercare de acest fel. In anul 2000 Radiocomunicatii a inceput procesul de privatizare, proces intrerupt imediat dupa alegerile din 2000 desi se ajunsese intr-un stadiu avansat si s-au facut plati catre consultant. Incepand cu anul 2001 procesul de privatizare a fost amanat continuu, unul din motive fiind nevoia de a avea o baza puternica de clienti. Radiocomunicatii nu va putea concura cu success (sa atraga deci o baza de clienti consistenta, cum se dorea) decat dupa ce va avea un partener strategic (singur sau impreuna cu fonduri de investitii) cu putere de control, capabil sa restructureze compania, sa o faca competitiva. Iar aceasta trebuie sa fie rezultatul unei licitatii internationale care s-ar putea finaliza in toamna acestui an. Si vanzarea de actiuni prin bursa ar putea fi luata in consideratie, dar va fi dificil de vandut pachetul majoritar pe bursa si ar trebui precedata de restructurarea companiei (cine sa o faca?). Vanzarea restului de actiuni ramase dupa atragerea partenrului strategic ar putea fi facuta prin listare la bursa in anii urmatori dupa relansarea companiei.


Teletrans si Telecomunicatii CFR Aminteam la inceput de Teletrans si Telecomunicatii CFR, care deasemenea ar trebui privatizate. Este adevarat ca nu apartin de MCTI, dar fiind operatori de telecomunicatii privatizarea lor ar trebui facuta de cei care se ocupa si de privatizarea operatorilor Radiocomunicatii, POSTelecom, RomTelecom, etc. Este vorba si de experienta ce se s-ar pautea acumula. Telecomunicatii CFR si Teletrans administreaza infrastructuri de telecomunicatii pe baza carora ofera anumite servicii unui grup inchis de utilizatori. Restructurarea acestor companii, adica transformarea administrarii unor infrastructuri de telecomunicatii in afacere, este un proces complex care poate fi facut rapid prin privatizare. Atragerea unui partener strategic va accelera evolutia acestor companii, acesta aducand pe langa expertiza specifica industriei capatata pe piete liberalizate, accesul la finantele internationale. Prezenta fondurilor de investitii in structura actionariatului va fi o garantie a cresterii valorii companiei pe termen mediu, acestea actionand precum anticorpii intr-un organism, ambele lucruri fiind foarte importante pentru un nou intrat pe o piata liberalizata. Este de asteptat atragerea de parteneri strategici tot in toamna anului 2005 prin licitataiti internationale vanzandu-se pachete de control (51%, de exemplu) si nu intreaga companie. Vanzarea restului de actiuni ramase dupa atragerea partenerului strategic ar putea fi facuta prin listare la bursa in anii urmatori dupa relansarea companiilor.


Pregatirea privatizarii



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite