Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Criza economică dinamizează piaţa locală de Business Intelligence

12 Ianuarie 2010



Business Intelligence a fost percepută, în mod tradiţional, ca o tehnologie complexă, destinată, în majoritatea cazurilor, companiilor de dimensiuni mari şi a cărei menire este de a furniza top managementului instrumente de analiză care să permită luarea deciziilor strategice sau tactice. Altfel spus, un concept abstract, cu arie de acţiune într-un orizont nelimitat de timp, amplasat într-o zonă greu accesibilă „muritorilor de rând“, respectiv companiilor de dimensiuni medii, care nu deţin un buget solid de investiţii şi/sau un departament IT de proporţii. Percepţia s-a schimbat accelerat în ultima perioadă, criza economică mondială obligând vendorii de soluţii să se orienteze către companiile de dimensiuni medii, care au nevoie de instrumente de analiză în timp real pentru a face faţă provocărilor pieţei.


Contextul economic mondial a produs o reorientare vizibilă a editorilor de soluţii de Business Intelligence, care, în ultimii doi ani, au atacat mult mai concentrat sectorul reprezentat de Small & Medium Enterprises, încercând să dărâme mitul conform căruia aplicaţiile de BI sunt accesibile doar marilor companii, care vehiculează volume uriaşe de date şi au departamente IT de proporţii. Pentru aceasta, oferta cu care sunt adresate SMB-urile s-a diversificat simţitor, încercând să răspundă principalelor „reproşuri“ pe care potenţialii clienţi din categoria companiilor medii le aduc.


Astfel, conform rezultatelor analizelor de piaţă, în topul principalelor piedici în dezvoltarea unui proiect de Business Intelligence în cadrul unei companii sunt:


• constrângerile bugetare (47% dintre respondenţii care au praticipat la un studiu realizat de IDC anul trecut);
• durata de implementare a proiectului (35%);
• educaţia/training-ul end-user-ilor şi capacitatea propriului departament IT de a gestiona un astfel de proiect (28%).


Studiul citat a surprins şi un clasament al principalelor cerinţe ale top-managementului vizavi de o soluţie de BI unde, pe primul loc, la mare distanţă de următoarea clasată, s-a situat nevoia unor date de calitate superioară (45%), cu adevărat relevante pentru procesul de business. Pe locul doi şi trei, la egalitate, respondenţii studiului IDC au indicat integrarea datelor în timp real şi integrarea instrumentelor BI cu restul infrastructurii IT existente în companie.


Din 2008 însă, lucrurile s-au schimbat – şi nu în bine – în ceea ce priveşte interesul companiilor faţă de noi proiecte IT, criza financiară reducând drastic „apetitul“ de investiţii în noi tehnologii, mai ales pe piaţa locală. Totodată, acelaşi context economic a mai impus o necesitate stringentă: rentabilizarea investiţiei într-un interval de timp cât mai scurt posibil (ROI este o metrică financiară complexă, care include recuperarea investiţiei, costul total de deţinere etc.). Reversul situaţiei este că, aceste condiţii dificile, respectiv aceeaşi criză economică, a impus tuturor companiilor imperativul adaptării rapide la noile provocări apărute în piaţă, coroborat cu nevoia eficientizării operaţionale şi a rentabilizării la maximum a tuturor resurselor. Demers greu de realizat la momentul actual, fără a apela la suportul soluţiilor IT şi, mai ales, al soluţiilor de Business Intelligence.


Răspunsul pieţei

La toate aceste cereri venite din partea pieţei, vendorii tradiţionali de soluţii de BI, dar şi alţi editori de aplicaţii software, au încercat să ofere un răspuns optim prin adaptarea ofertei existente pe nivelul cerinţelor.


Vendorii consacraţi de BI au încercat să răspundă aşteptărilor menţionate anterior, prin reducerea costurilor şi a complexităţii proiectelor (cu efect inerent asupra duratei de implementare a proiectului, gradului de specializare a utilizatorilor etc.). Promovarea conceptelor de „Pervasive BI“ şi „BI operaţional“ a fost completată cu o ofertă puternică de soluţii „BI on-demand“. Pentru a mări plaja de potenţiali clienţi, s-a realizat o reorientare a conceptului de BI, de la tradiţionalul „data-centric“ spre mai pragmaticul „process-centric“, menit să permită un răspuns mai agil la provocările din piaţă apărute ca urmare a crizei economice. Astfel, aplicaţiile de BI nu mai sunt rezervate doar analiştilor de business din top management, ci sunt accesibile şi directorilor executivi, managerilor şi utilizatorilor finali cu putere decizională, care pot interpreta şi analiza rapid informaţii relevante, pe baza cărora pot emite decizii viabile. Toţi marii jucători mondiali din piaţa de Business Intelligence – Oracle, prin Hyperion, IBM, prin Cognos, SAP, prin Business Objects, Microsoft etc. – s-au înscris în acest trend, încercând să vină cu oferte cât mai atractive pentru sectorul SMB. Această reorientare nu reprezintă însă un curent nou (dovadă succesul repurtat în ultimii ani de un vendor precum QlickView, editor specializat de soluţii de BI), ci o încercare (reuşită) de valorificare a unui sector de piaţă parţial neglijat de către marii jucători.


De cealaltă parte, vendori de soluţii IT au introdus instrumente de BI ca add-on-uri în oferta iniţială, exemplul mixului Business Intelligence - Enterprise Resource Planning regăsindu-se bine ilustrat şi pe piaţa locală. Nu doar în oferta unor vendori consacraţi, precum partenerii SAP sau Microsoft, ci şi a jucătorilor locali, care au sesizat oportunitatea upgrade-ului soluţiilor deja implementate cu instrumente de BI (Wizrom, Siveco România, TotalSoft etc.). Evident, nici în acest caz nu se poate spune că asistăm la apariţia unui trend nou pe piaţa de Business Intelligence – analiştii de la Forrester Research estimau încă de acum trei ani că instrumentele de BI au început să devină o extensie logică a aplicaţiilor de tip ERP, pentru că permit valorificarea superioară şi rapidă a datelor tranzacţionale şi istorice cumulate (piaţa ERP locală se poate lăuda cu o oarecare vechime), ceea ce ajută companiile să înţeleagă mult mai bine necesităţile clienţilor şi să rămână competitive.


Ce se caută pe piaţa locală

Evoluţia pieţei locale de Business Intelligence este greu de schiţat – se vorbeşte de creştere, însă nu se pot identifica motoarele reale ale acestei creşteri (este aceasta generată doar de proiectele din categoria large enterprise sau contribuie la trendul ascendent şi companiile medii etc.). Declaraţiile vendorilor de soluţii BI menţionaţi anterior fac referire din ce în ce mai frecvent la un interes sporit faţă de astfel de aplicaţii. Afirmaţiile sunt confirmate de o analiză generică prezentată de Eugen Schwab-Chesaru, Managing Director Pierre Audoin Consultants pentru Europa de Est (cu ocazia prezentarii celei de a patra ediţii a studiului ERP România), care prefigurează o creştere accelerată a pieţei locale de BI în următorii doi ani. Conform sursei citate, valoarea totală a pieţei de BI va fi în 2010 de 15,5 milioane de euro (faţă de 11,6 milioane de euro, cât s-a înregistrat în 2009 şi 10,7 milioane în 2008), urmând ca în 2011 să depăşească pragul de 20 de milioane de euro. Din păcate, deşi este vorba de o creştere semnificativă, Eugen Schwab-Chesaru a precizat că Pierre Audoin Consultants nu va realiza un studiu complet dedicat pieţei locale de Business Intelligence, în lipsa unei cereri consistente în acest sens.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite