IT skills în România
Un studiu recent al IDC atestă că, în următorii 5 ani, cerinţele companiilor privind cunoştinţele ITC ale angajaţilor vor creşte constant. Tendinţa se aplică atât la meserii simple, pentru care până acum nu existau astfel de cerinţe, cât şi la segmentele superioare, indiferent dacă este vorba de poziţii de management sau de profesionişti IT.
Concluzia studiului este că, în 2015, doar 10% din slujbele europenilor nu vor implica utilizarea unor tehnologii ITC.
Studiul a avut în vedere o gamă largă de cunoştinţe asociate ITC, de la un nivel primar de utilizare a computerului şi a altor echipamente până la certificări profesionale şi cunoştinţe din categoria eBusiness. Analiza a fost realizată de IDC la cererea Microsoft, pe un eşantion reprezentativ de 1.370 companii din mai multe ţări europene, inclusiv România.
Un factor principal de creştere a cerinţelor angajatorilor în ceea ce priveşte cunoştinţele IT îl reprezintă evoluţia constantă a societăţii către un mediu bazat pe tehnologie. Mijloacele electronice de plată şi de interacţiune cu instituţiile oficiale sunt cel mai bun exemplu. Pe de altă parte, chiar dacă nu există o legătură directă între criza economică în sine şi creşterea cerinţelor angajatorilor, nevoia de eficienţă pune o presiune foarte mare pe angajaţi şi pe modul în care aceştia folosesc tehnologia pentru a acoperi o gamă tot mai largă de task-uri alocate. Astfel, în 2015, 90% din locurile de muncă disponibile vor implica într-o oarecare măsură cunoştinţe de operare pe calculator sau utilizarea unor echipamente ITC. 49% dintre companii afirmă să au crescut nivelul de adoptare şi utilizare a tehnologiei pentru a obţine o creştere necesară de eficienţă pe fondul situaţiei economice actuale. Complementar, în 61% dintre organizaţiile participante la studiu au apărut poziţii noi, în afara departamentului IT, care necesită utilizarea zilnică a tehnologiilor ITC.
Pentru România, studiul arată că, într-un orizont de 5 ani, doar 20% (faţă de 27% în prezent) din locurile de muncă nu vor implica existenţa unor aptitudini ITC, cu precădere pe fondul creşterii cerinţelor în ceea ce priveşte cunoştinţele primare de operare pe calculator sau utilizare a dispozitivelor ITC. Oarecum surprinzător, posturile care implică un nivel profesional de înţelegere a domeniului IT înregistrează o stagnare.
Grafic 1.
Din punct de vedere al importanţei acordate acestor tipuri de cunoştinţe, companiile româneşti participante la studiu au punctat (pe o scară de la 1 la 5) cu 3,8 nevoia de a se dezvolta în piaţă un nivel de bază al cunoştinţelor IT, cu 3,6 nevoia de a se dezvolta cunoştinţele avansate şi cu 3,4 nevoia de a se dezvolta cunoştinţele din categoria eBusiness. Pentru toate aceste categorii există o varietate de cursuri de pregătire, de la cele foarte generale, care vizeaza dezvoltarea unor aptitudini primare, precum cele organizate de ECDL pentru obţinerea Permisului european pentru conducerea PC-ului (există însă numeroase alte companii, cu precădere locale, care abordează aceleaşi nevoi), până la cele profesionale, destinate angajaţilor cu background tehnic şi care se finalizează cu certificari pe segmente de activitate – securitate (CISA), project management etc. – sau pe tehnologii proprietare (Microsoft, Cisco etc.). La fel de importante sunt şi cursurile specializate, dar dedicate unor categorii profesionale non-IT (cursuri de CAD pentru ingineri, proiectanţi sau arhitecţi etc).
Mediul academic începe să abordeze mai structurat segmentul de eBusiness. Nu este vorba de cursuri destinate viitorilor profesionişti IT în cadrul unor iniţiative academice susţinute de companii din industrie (Microsoft, Cisco, Oracle, ATI etc.), ci de cursuri destinate unor categorii non-tehnice, precum cel intitulat „Aspecte teoretice privind integrarea sistemelor informatice“, ţinut la Universitatea Spiru Haret. Un astfel de curs abordează teme ca: Arhitectura unui sistem ERP, Avantajele utilizării unui CRM, CRM Operaţional în cadrul unui grup bancar etc.
Din punct de vedere al implicării în acoperirea creşterii cerinţelor privind cunoştinţele ITC, participanţii la studiu au considerat că principalii factori sunt: mediul educaţional (universitar şi liceal), companiile private care oferă cursuri de profil, dar şi părinţii sau profesorii.
Grafic 2
Certificările profesionale
Oricât de bun ar fi, învăţământul formal nu poate pregăti un absolvent pentru toate solicitările apărute în economia reală. Pentru sectorul ITC, o bună parte din pregătirea profesională se desfăşoară în afara sistemului, iar persoanele care trec prin această pregătire au nevoie atât de obţinerea cunoştinţelor practice, cât şi de o metodă eficientă de evidenţiere a acestora. Datorită existenţei unei game largi de tehnologii ITC, dar şi a unei multitudini de metodologii de training, companiile au nevoie de o documentaţie specifică prin care angajatul să ateste dobândirea cunoştinţelor necesare. Astfel, sistemul de certificări devine critic, fiind singura modalitate prin care un angajat să poată atesta anumite aptitudini, iar un beneficiar să fie sigur că a identificat candidatul potrivit.
Parerea ta conteaza:
(0/5, 0 voturi)