Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

IT skills īn Romānia

12 Ianuarie 2010




Totuşi, sistemul de certificări profesionale are nevoie de o permanentă actualizare şi modernizare, mai ales că există suficient de multe voci care vorbesc despre o inflaţie la nivel de certificări, că există prea multe, că se obţin prea uşor sau că nu sunt suficient de practice. Mai mult, certificările profesionale din ITC sunt considerate mult prea tehnice pentru o economie în care IT-ul este dorit mai aproape de business. Certificările profesionale depind însă structural de vendorii tehnologiilor respective, iar rolul de actualizare şi modernizare revine în întregime acestora. Chiar dacă 27% din companii pun experienţa deasupra unei certificări, 35% din răspunsuri consideră că existenţa unei certificări creşte considerabil şansele de angajare.



Grafic 3

Peste doua treimi dintre angajatorii europeni văd o creştere în importanţă a certificărilor, deşi doar 14% din aceştia o consideră critică pentru angajaţii deja existenţi. Explicaţia constă în costurile induse de obţinerea unei certificări (bani şi timp), dar şi de mobilitatea mai accentuată a angajaţilor certificaţi, multe companii considerând că există riscul de a plăti pentru o certificare de care însă nu vor beneficia. Prin urmare, se creează un paradox conform căruia companiile sunt conştiente că au nevoie de forţă de muncă foarte calificată, dar nu sunt dispuse să investească direct în această calificare. Se pune astfel problema rezolvării acestei situaţii la un nivel mult mai general, prin învăţământul formal sau prin autoeducare.


Ca metode generale de pregătire, formarea la locul de muncă este cea mai apreciată. Important este însă şi trainingul structurat organizat în cadrul companiei, precum şi cursurile externe ţinute de companii specializate.



Grafic 4

Totuşi, aspectul critic semnalat de studiul IDC îl reprezintă procentul de 90% locuri de muncă pentru care este nevoie de cunoştinţe de operare pe calculator, indiferent de natura acestora. Acest aspect poate deveni o problemă socială sau cel puţin una de productivitate a muncii dacă în următorii ani nu se găsesc soluţiile potrivite. Pentru depăşirea acestui impediment este nevoie de o conlucrare între instituţiile publice implicate în activitatea de educaţie, societatea civilă, dar şi companiile private, într-un efort similar celui de eliminare a analfabetismului din anii ’50. Pe această direcţie se poziţionează, spre exemplu, şi proiectul eAptitudini, iniţiat de Microsoft, Fundaţia Nadia Comăneci, Biblionet, Junior Achievement Romania, Fundaţia Civitas etc., al cărui motto este: „Aptitudinile IT reprezintă o componentă de bază între competenţe, precum cititul şi scrisul“. eAptitudini se înscrie într-o strategie mai largă, existentă la nivel european, privind dezvoltarea competenţelor IT, care va continua ]n luna martie cu programul „eSkills Week 2010“, gestionat în România de APDETIC (Asociaţia Producătorilor şi Distribuitorilor de Echipamente ITC).



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite