Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Vânzările de electronice şi IT - minus 43% în 2009 comparat cu anul anterior

15 Februarie 2010



Piaţa românească a bunurilor de folosinţă îndelungată (electronice, electro-casnice şi echipamente IT), a ajuns la 442 milioane euro în al patrulea trimestru al anului 2009, în scăredere cu 43,2 faţă de trimestrul patru al 2008. Pe tot anul 2009, vânzările de produse IT şi electronice au scăzut ca valoare totală cu 42,6%, conform unui studiu realizat de GfK. Valoarea pentru întreg anul 2009 a fost de 1422 milioane euro.


Cel mai puţin afectate de criză au fost segmentul electrocasnicelor mici şi cel al telecomunicaţiilor cu scăderi de 23,6%, respectiv 30,1% în 2009. Vânzările de electrocasnice mari au fost mai slabe în ultima parte a anului decât în trimestrul 3, dar comparativ cu 2008, vânzările au scăzut cu 37,3%. Electronicele de larg consum au scăzut de asemenea cu 42,2%, în timp ce sectorul foto a înregistrat o descreştere de 45,4% în 2009. Sectoarele IT şi de echipamente de birou au avut cea mai slabă performanţă - au scăzut cu 51,6% şi, respectiv, 53,8%.


În trimestrul al patrulea 2009, piaţa de telecomunicaţii a scăzut cu 33,7% comparativ cu al patrulea trimestru al anului 2008, atingând o valoare de 73 milioane euro. Datorită sărbătorilor de Crăciun care influenţează oamenii să cumpere cadouri pentru ei sau pentru ceilalţi, în T4 s-a înregistrat o creștere de 20% față de T3.
Vânzările din perioada Crăciunului au transformat sectorul Consumer Electronics în cel mai dinamic dintre toate sectoarele monitorizate în cadrul GfK TEMAX. Vânzările din T4 2009 au totalizat 93 milioane de euro, indicând un salt mare, de 66%, în comparaţie cu trimestrul precedent al aceluiaşi an. În decembrie 2009, preferinţele consumatorului s-au îndreptat către două categorii principale de produse - TV / audio şi segmentul de jocuri. În ceea ce priveşte consolele video, acestea au fost cel mai dinamic produs al sezonului. Ajungând aproape de valoarea vânzărilor din decembrie 2008, consolele video au performat în decembrie 2009 cu vânzări de două ori mai mari decât în luna precedentă, dovedind apetitul consumatorilor pentru produse de home entertainment. În mod remarcabil, consolele video au înregistrat cea mai mică scădere în cadrul sectorului de produse electronice, comparând un an de expansiune 2008 cu un an de criză 2009.


Comparativ cu decembrie 2008, vânzările de TV/Audio au scăzut cu 30%. Totuşi, pentru aceste produse – televizoarele plasmă şi LCD, sistemele audio și home cinema şi media playerele portabile – comparaţia cu noiembrie 2009 arată că valoarea vânzărilor aproape s-a dublat în decembrie 2009. În special, vânzările de televizoare plasmă şi LCD – principalul motor de pe piaţă, au fost susţinute de-a lungul anului prin promoţii semnificative ale retailerilor şi ale producătorilor, fiind, de asemenea, produsul cu scăderea de preţ cea mai masivă în rândul bunurilor CE.
Monitoarele multifuncţionale sunt un alt segment cu o performanţă bună în 2009 şi cu premise puternice de evoluţii pozitive în viitorul apropiat. Acestea reprezintă o sub-categorie la limita dintre TV şi monitoare (datorită TV tuner-ului integrat) care oferă posibilitatea combinării funcţionalităţii televizorului şi a monitorului computerului într-un singur dispozitiv care economiseşte spaţiul.
Caracterizate de scăderi ale vânzărilor în sezonul de vară, care nu au reuşit să se ridice la nivelul cererii consumatorilor, camerele foto digitale au avut dificultăţi în a stabili un trend de creştere semnificativ în trimestrele următoare. 9 milioane de euro a fost valoarea maximă înregistrată în ultimele trei trimestre ale lui 2009, conturând imaginea unui an cu multe provocări pentru aceste produse în termeni de performanţă a vânzărilor. Sectorul foto a înregistrat o scădere de 45% de la an la an, în principal din cauza slabelor evoluţii ale segmentului compact.
Ramele foto digitale şi camerele SLR s-au bucurat de evoluţii pozitive pe parcursul anului, însă nu îndeajuns pentru a evita un trend puternic negativ. Vânzările de Crăciun au fost foarte bune pentru ramele foto digitale. Nivelul achiziţiilor pentru aceasta tehnologie potrivită pentru un sezon al darurilor, a crescut cu mai mult de 4 ori în decembrie 2009 comparativ cu luna precedentă a aceluiaşi an.
Vânzările în segmentul IT au crescut cu aproape 40% în T4 2009, faţă de performanţa atinsă în trimestrul anterior, dar a scăzut cu 53,5% comparativ cu același trimestru al anului trecut, atingând o valoare de 120 milioane euro. Echipamentele de birou au înregistrat o creştere de 30% în al patrulea trimestru al anului, comparativ cu al treilea trimestru al anului 2009, atingând o valoare de 13 milioane euro.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite