Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

BLOM schimbă abordarea tradiţională a GIS-ului

27 Februarie 2010



Un sistem geospaţial bazat pe imagini reale dă cu totul alt înţeles expresiei ,,o imagine valorează cât 1000 de cuvinte” şi schimbă complet experienţa utilizatorilor. BLOM, compania care a introdus în România imaginile reale - Real Images, a trecut la o nouă etapă: date geospaţiale livrate On Demand.

BlomURBEX, date geospaţiale On Demand

Sistemele geospaţiale au, în viziunea BLOM, două componente majore: culegerea şi dispunerea datelor. Partea de culegere a datelor a fost deja realizată prin investiţii şi parteneriate cu organizaţii importante din întreaga lume, iar acum compania pune accent pe serviciile de accesare a acestor date.
Strategia BLOM în ceea ce priveşte captura de date din ultimii ani a constat în investiţii directe în generarea bibliotecilor de date şi nu a venit ca răspuns la cererea din piaţă.


,,În ultimii patru ani, noi am adunat datele, le-am împachetat şi acum propunem clienţilor o serie de servicii. Potenţialul acestor biblioteci de date este valorificat prin BIS (Blom Information Services), un nou model de business, o iniţiativă unică, care poate înlătura barierele tradiţionale din acest domeniu. Noutatea constă în livrarea ca serviciu a acestor date, model ce permite reducerea considerabilă a costurilor prin păstrarea drepturilor de proprietate intelectuală (IPR). Ideea de bază a acestei abordări este că BLOM nu vinde datele în sine, ci accesul la aceste date geospaţiale, iar aceasta va fi componenta cheie a prezenţei noastre pe piaţă” declară Ionuţ Săvoiu, Managing Director Blom România (foto).





Alături de reducerea costurilor prin păstrarea IPR-ului şi oferirea unui mod flexibil de plată (pe bază de abonament sau „per click”) se reduce mult şi timpul de implementare prin standardizarea serviciului. Practic, BLOM a dezvoltat o serie de servicii livrabile via web, servicii similare cu Google Earth sau Microsoft Bing Maps (ambele derulează parteneriate cu Blom pentru furnizarea de date), dar cu o valoare şi o complexitate mult mai mari la nivel de date geospaţiale asociate. Datele existente la ora actuală în BlomURBEXTM acoperă peste 1.000 de oraşe din Europa, în imagini reale, precum şi mai bine de 500 de oraşe cu proiecţii tridimensionale.


Mai mult, fiind un serviciu web, orice actualizare devine imediat accesibilă oricărui beneficiar, fără a induce costuri suplimentare. Aceste actualizări se fac automat, la 2-3 ani, fără ca BLOM să fie constrânsă de anumite condiţii. Imaginile sunt găzduite în afara ţării, însă există deja în plan crearea unui centru de date în România, mai ales dacă se va ajunge la o masă critică de utilizatori.
,,După investiţiile în capturarea de date geospaţiale din România, suntem într-o campanie de lărgire a portofoliului de clienţi. Trebuie avut în vedere că BLOM este o companie regională, iar clienţi pentru datele din România există şi în afara pieţei locale. Ce ne propunem în continuare este o actualizare a imaginilor existente şi, ulterior, o extindere a acoperirii. Ne-am stabilit o serie de obiective atât în ceea ce priveşte numărul de clienţi, cât şi al volumului de date capturate. Roadmap-ul este stabilit, însă, la nivel de corporaţie şi nu pe ţări. În 2010, în România nu se vor face noi capturi de date, dar se vor face în ţări adiacente ca Bulgaria, Serbia şi Ungaria”, mai afirmă Ionuţ Săvoiu.


Elemente de diferenţiere
Ca orice altă companie activă pe o piaţă liberă, BLOM încearcă să se diferenţieze faţă de concurenţă prin elemente de unicitate, ce ţin de încheierea unor parteneriate exclusive, de abordări noi în livrarea serviciilor sau de calitatea în sine a datelor capturate şi livrate clienţilor.


,,Date geospaţiale oferă şi alte companii, însă un element diferenţiator important, cel mai important aş îndrăzni să afirm, este că datele noastre sunt actuale. Mă refer atât la o actualitate geografică, dar şi actualitate juridică pentru că, de exemplu, am preluat şi reprezentat limitele noilor teritorii administrative, clasificări de drumuri, modificări survenite în cursurile râurilor, iar în ultimii ani au existat numeroase schimbări din aceste puncte de vedere. Aceasta este de fapt şi valoarea unui serviciu ca Blom URBEX, datele controlabile, dar nu sub formă de vectori, ci de imagini reale, pe care le poate înţelege orice utilizator, nu doar cei specializaţi”, afirmă Ionuţ Săvoiu.


O altă diferenţă esenţială între BlomUrbexTM şi alte sisteme geospaţiale care se implementează la client este că pentru BlomUrbexTM clientul nu are nevoie de infrastructură dedicată hardware şi software. Impactul asupra costului este major. Mai mult, chiar dacă este livrat ca serviciu web, există plugin-uri pentru conectare cu orice altă soluţie geospaţială, ESRI, Intergraph etc., deoarece BLOM nu doreşte impunerea unui anume vendor.


Interes în Sectorul Public
Deloc de neglijat, modelul de business practicat de BLOM poate fi un pas înainte în implementarea directivei europene Inspire, care este deja legiferată pentru piaţa locală din februarie 2010. Acest aspect, alături de cel funcţional, ar trebui să facă un serviciu ca BlomUrbexTM foarte atractiv pentru sectorul public, România fiind avantajată din acest punct de vedere, deoarece este prima ţară din Europa de Sud-Est pentru care există imagini reale. Realitatea însă diferă.
,,Sectorul public nu este foarte deschis în ce priveşte accesarea datelor prin servicii web”, consideră Săvoiu. Pe de o parte, pentru că nu a existat o promovare sau popularizare a acestor servicii, iar oamenii nu sunt familiarizaţi cu sistemul ,,on demand”, iar pe de altă parte, pentru că sistemul de achiziţii publice nu prevede acest model de livrare. Succesul ţine foarte mult de interesul acestor instituţii pentru livrarea unor date de calitate şi de actualitate către populaţie.

Parteneriate locale

BLOM România este într-o etapă de consolidare a parteneriatelor cu alţi furnizori de GIS, atât cei care vând soluţii standard precum ESRI sau Intergraph, cât şi cei care oferă consultanţă sau aplicaţii personalizate.


,,Primii au avantajul de a prelua date geospaţiale off the shelf, achiziţionate pe cheltuiala noastră. Avem o bibliotecă de date foarte cuprinzătoare, cu imagini reale din 12 oraşe din România, ortofotograme din cel puţin 40 de oraşe, care pot fi foarte uşor integrate în sistemele geospaţiale ale beneficiarilor acestor parteneri. Cei din a doua categorie îşi pot vinde mai uşor aplicaţiile, dacă sunt populate cu date actuale oferite de BLOM”, este de părere Ionuţ Săvoiu.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
anonimu
Ar trebui sa se gandeasca d-l savoiu si la angajati care fac aceste lucruri si sa incerce sa le ofere si lor posibilitatea de a avea un trai decent si nu sa se gandeasca doar la mentinerea unui profit personal. Fost angajat au unei firme neserioase.
13 Aprilie 2010, 01:59:35