Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Cele mai frecvente cauze ale eşecului unui proiect

27 Februarie 2010



Conform unui studiu efectuat la nivel mondial cu privire la rata de succes a proiectelor, 31% din proiectele ce se realizează în lume sunt oprite înainte de a fi finalizate. 53% din proiecte sunt finalizate, însă costurile sunt depăşite, în medie, cu 189%, iar timpul este depăşit, în medie, cu 222%. 16% din proiecte sunt finalizate în timp, se încadrează în bugetul alocat şi îşi ating scopul. De ce eşuează atât de multe proiecte?


Subiectul a fost tratat de multe ori, chiar şi în paginile revistei noastre, cu toate acestea îl reluăm, pentru că, deşi companiile şi instituţiile au îmbunătăţit, în timp, procesele şi au instruit resursa umană, foarte multe proiecte continuă să nu fie duse la bun sfârşit. Project manageri şi consultanţi, români şi străini, au alcătuit, de-a lungul timpului, o listă a celor mai importante motive pentru care eşuează un proiect. Chiar dacă nu se află în lista noastră, un alt motiv, foarte important, este legat de lipsa de pregătire şi experienţă a managerilor de proiect.

Planificare deficitară

Planificarea unui proiect trebuie să ia în considerare mai multe aspecte: definirea clară a domeniului proiectului; criteriile/parametrii în funcţie de care se apreciază succesul proiectului; stabilirea responsabilităţilor fiecărui membru al echipei de proiect; planificarea şi programarea activităţilor necesare; identificarea resurselor necesare şi alocarea resurselor disponibile; crearea parteneriatelor cerute; acţiunile anticipate şi riscurile/elementele neprevăzute; identificarea factorilor de influenţă şi a părţilor interesate, precum şi impactul estimat; punctele de analiză şi evaluare pe parcursul derulării proiectului; căile de feedback; monitorizarea şi evidenţierea succeselor parţiale/finale.


Dacă unul sau mai multe criterii nu sunt îndeplinite, proiectul poate fi sortit eşecului din start.


Resurse inadecvate

Managerul de proiect poate constata, încă de la începutul proiectului, că nu are suficiente resurse şi buget pentru finalizarea cu succes a proiectului. În acest caz, trebuie să discute cu sponsorul de proiect pentru realocarea bugetară.


Comunicare deficitară

Este una dintre cele mai frecvente erori, care are ca rezultat apariţia unei situaţii tensionate în cadrul unui proiect şi, foarte adesea, conduce la eşecul acelui proiect.


De exemplu, managerul de proiect nu comunică echipei cu care lucrează diverse modificări sau statusul proiectului. Din această cauză, termenul planificat pentru finalizarea proiectului este depăşit. Este esenţial ca managerul de proiect să comunice permanent cu membrii echipei de proiect şi să-i anunţe, din timp, de orice schimbare care apare pe parcursul derulării proiectului.


90% din activitatea project managerului o reprezintă comunicarea cu echipa, managementul, clientul, subcontractorii etc. Modul în care se realizează comunicarea influenţează în mod direct şi poate schimba soarta unui proiect.


Conflicte între departamente sau indivizi

Cel mai bine e să previi conflictele, dar, când acestea apar, părţile care sunt implicate trebuie să găsească o cale de rezolvare. Dacă lucrurile escaladează, project managerul trebuie să intervină şi să medieze acest conflict, iar dacă acest lucru nu rezolvă conflictul şi dacă afectează derularea proiectului se poate ajunge câteodată şi la aplicarea procedurilor disciplinare, cum ar fi informarea managerilor direcţi, avertismentul verbal sau excluderea din echipa de proiect. Există şi cazuri când conflictele generează performanţă, dacă sunt determinate de divergenţe de opinii profesionale.


Un manager de proiect poate evita apariţia conflictelor prin stabilirea regulilor esenţiale în cadrul echipei încă de la începutul proiectului şi aplicarea de practici solide de management al proiectelor, cum ar fi planificarea comunicării şi definirea clară a rolurilor în derularea proiectului.


Când diferenţele de opinie devin un factor negativ, membrii echipei sunt responsabili de rezolvarea propriului conflict, iar când acest lucru nu este posibil, managerul de proiect trebuie să faciliteze ajungerea la o rezolvare satisfăcătoare pentru toate părţile implicate.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Imobiliarix
Cea mai mare problema a proiectelor de pana acum a fost lipsa de comunicare cu cei implicati in piata(brokerii de pe teren). Majoritatea dezvoltatorilor au venit cu gandul maret de a implementa un nou stil de viata, neglijandu-l pe cel existent, care functioneaza. Toti au venit sa construiasca un brand cu sila, fortand cu iresponsabilitate limitele financiare si locative(multi nu au respectat legea locuintei). Raspunsurile sunt pe teren, si nu sunt doar de natura financiara, asa cum f. multi cred. Chiar daca au experienta mare in alte piete, aici lucrurile stau diferit, pentru ca suntem diferiti, ne schimbam forma in permanenta, si doar cei care tin pasul cu ritmul si forma schimbarii pot anticipa evolutia pietei.
01 Martie 2010, 04:15:19