Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Industry Watch >> IT&C >> Stiri si comunicate

Industria telecom: scădere de 20% anul trecut, stabilizare īn 2010

28 Februarie 2010



Marii operatori de telefonie mobilă au avut anul trecut venituri în scădere – media pieței fiind de 20 de procente – iar Cosmote, care se menține pe creștere, a avut însă pe trimestrul al patrulea un ritm sub 10%, conform rapoartelor financiare prezentate de companiile internaționale care au divizii în România. Scăderea este prezentă la un nivel mai mic și în cazul operatorilor de telefonie fixă, Internet și televiziune, chiar dacă UPC și RCS&RDS nu au furnizat deocamdată informații precise privind evoluția afacerilor pe anul anterior.


Principalii jucători sunt convinși că anul 2010 aduce stabilizarea, toți au câștigat utilizatori noi, iar mai multe voci, inclusiv președintele arbitrului telecom, ANCOM, văd posibilă o ușoară creștere a industriei în semestrul doi.




telefoane mobile


Orange și Vodafone merg umăr la umăr


Orange a încheiat anul trecut cu 10,99 milioane de clienți, o creștere de 6,2% comparat cu anul anterior, dar scăderea veniturilor s-a accentuat pe trimestrul patru, după ce operatorul a raportat scăderi de la trimestru la trimestru. În trimestrul patru, operatorul a câștigat cu noile oferte peste 300.000 de clienți noi. Vodafone a atras 128.000 de noi utilizatori și a terminat anul cu 9,66 milioane de clienți, în creștere comparat cu anul anterior. Dar ca venituri a scăzut în trimestrul al patrulea tot ca și Orange, cu 24%. Vodafone va raporta veniturile la nivel anual dupa trimestrul patru fiscal care se încheie la 31 martie. Orange a scăzut în 2009 cu aproape 300 de milioane de euro, la 1,05 miliarde de euro (față de 1,31 miliarde în 2008). "Așteptăm o evoluție moderat pozitivă în special în partea a doua a anului", au declarat oficialii Orange pentru MarketWatch.ro. "Un punct important în strategia acestui an este dezvoltarea reţelei de date mobile şi date fixe", spun ei.


Cosmote: creştere 6,4% în trimestrul patru


Cosmote Romania a câştigat 321.000 de clienţi noi pe ultimele trei luni din 2009, ajungând la 6,92 milioane. Creşterea veniturilor a fost însă de 6,4 procente, chiar dacă pe o piaţă în scădere. Cosmote avea cele mai importante ritmuri de creştere pe piaţa locală în ultima perioadă. Cosmote a anuns anul trecut la venituri de 423,2 milioane de euro, iar afacerile sunt în continuare pe pierdere, minus 22,1 milioane de euro, dar s-au diminuat foarte mult. Veniturile operaţionale OIBDA au crescut anul trecut la 66 de milioane de euro, de trei ori mai mari decât anul anterior. Din 2010 Cosmote se va concentra pe segmentul corporate şi pe piaţa serviciilor în bandă largă pentru a continua creşterea afacerilor, spun oficialii companiei.


Evoluţiile operatorilor mobili în regiune


Chiar dacă se resimte impactul crizei şi în Bulgaria şi în Ungaria, operatorii de telefonie mobilă au avut în general evoluţii mai stabile decât cele de pe piaţa locală. Mulţi dintre jucători nu au detaliat cifrele pentru ansamblul anului 2009, dar cei care au publicat rapoartele financiare arată o situaţie relativ stabilă.
M-Tel, parte a grupului Telekom Austria şi partener Vodafone în Bulgaria a reuşit anul trecut să îşi conserve baza de clienţi şi aproape 60% din utilizatori sunt abonaţi. Veniturile au scăzut cu 7,9 procente anul trecut la 614,7 milioane de euro, iar EITDA s-a redus cu 11,8 procente la 327,1 milioane de euro. În schim ARPU a crescut anul trecut cu 3,1 procente (media anuală 98,6 euro faţă de 96 de euro în 2008). Creştera utilizatorilor broadband este de 150%, iar creşterea vânzărilor de smartphone de 42%.
Globul, parte din OTE/T-Mobile, a avut venituri în scădere cu 5,4%, pusă pe seama crizei economice. Baza de abonaţi a crescut cu 1,5 procente, dar numărul de utilizatori prepaid a scăzut cu 11,3 procente. Evident, indicele ARPU a crescut anul trecut cu 6,3 procente.
Pe piaţa din Ungaria, Vodafone nu a detaliat rezultatele subsidiarei locale. Pannon nu a actualizat declaraţiile financiare cu cu raportul pe trimestrul patru, dar raportul pe trimestrul 3 este în scădere. Veniturile au fost de 166,4 milioane de euro, comparat cu 180,7 milioane de euro, o scădere de 7,9 procente. EBITDA a scăzut cu 1,2 milioane de euro. Compania a pierdut în acest trimestru circa 35.000 de clienţi.
Grupul Deutsche Telekom a pierdut utilizatori anul trecut pe piaţa din Ungaria. De la 5,4 milioane de clienţi de telefonei mobilă la finalul lui 2008, operatorul avea 5,1 milioane la 31 decembrie 2009. Pe telefonie fixă au scăzut de la 2 milioane la 1,8, iar la broadband numărul a rămas fix, de 0,8 milioane.
Veniturile operatorului au fost de 1,682 miliarde de euro, comparat cu 2,006 miliarde anul anterior, iar EBITDA s-a redus la 675 de milioane de euro, faţă de 820 de milioane în 2008.


telefonie fixa


Scădere pe telefonie fixă, creştere pe Internet, TV şi servicii digitale


Cel mai mare operator de telefonie fixă, Romtelecom, a avut anul trecut venituri de 808 milioane de euro, o scădere de 7,2% comparat cu 2008, cel mai mare impact asupra afacerilor îl are în continuare renunţarea la liniile de telefonie fixă, precum şi costurile legate de restructurările de personal (8,6 milioane de euro). Investițiile operatorului pe piața locală (CapEx) au fost în 2009 de 62,8 milioane de euro. Internetul broadband și televiziunea digitală continuă să stimuleze afacerea companiei, numărul de clienți crescând cu 24% la Clicknet și 37% la Dolce. La capitolul venituri, Clicknet a înregistrat o creștere de 26%, iar Dolce de 87%, în comparație cu 2008. Strategia Romtelecom în 2010 merge pe personalizarea ofertelor, în funcţie de nevoile clienţilor din diferite segmente oferirea de tarife foarte atractive pentru pachetele de trei servicii, a declarat managerul general Romtelecom, Iorgos Ionannidis. "Ne concentrăm în plus pe dezvoltarea infrastructurii de fibră optică, la nivel naţional, în acest fel, vom putea să creştem vitezele actuale până la 100 Mbps şi vom extinde aria de acoperire a serviciului IPTV Dolce Interactiv, pe care ne dorim să îl poziţionăm ca pe un produs de larg consum, la preţuri foarte accesibile", a mai adăugat el.


broadband

Al doilea mare operator de comunicaţii alternativ, UPC, a anunţat doar parţial rezultatele pentru 2009, fără a preciza veniturile şi profitabilitatea. Compania continuă să piardă clienţi la nivelul serviciului de cablu analog, dar susţine că mulţi dintre ei s-au mutat la serviciile digitale, mult mai rentabile pentru operator. Baza de clienţi a scăzut cu 4 procente comparat cu finalul lui 2008. La cablu digital, DTH, Internet şi telefonie, numărul de utilizatori a crescut moderat. Grupul RCS&RDS, principalul operator alternativ de pe piaţa locală, nu face publice informaţiile financiare în mod oficial.




Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite