Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Scad costurile serviciilor bancare

10 Martie 2010



Conform celui mai recent raport realizat de UniCredit, Capgemini şi Efma privind sistemul bancar retail pe plan mondial şi prezentat în cadrul unei conferinţe de presă organizate de Finmedia şi Capgemini, arată că băncile se află la o răscruce semnificativă. Criza ipotecilor subprime a marcat sfârşitul clar în 2008 al tendinţelor pozitive pe piaţa ipotecară, cu o explozie a costurilor de finanţare care au un impact sever asupra profitabilităţii creditelor ipotecare.

Pentru a se asigura că sunt pregătite pentru provocările ce urmeaza, băncile de retail vor trebui să implementeze schimbări semnificative şi să dezvolte modele de profitabilitate a creditelor ipotecare mai eficiente, conform World Retail Banking Report 2009 realizat de Capgemini, UniCredit şi Asociaţia europeană de management financiar şi marketing (Efma). Constatările raportului sunt obţinute dintr-un sondaj extins de piaţă efectuat în opt ţări europene, în SUA şi Japonia, pe baza unor interviuri cu directori executivi din 54 de bănci retail din 17 ţări şi a unei analize aprofundate a profitabilităţii. World Retail Banking Report 2009 include activităţile ipotecare şi strategiile bancare din trecut, schimbările structurale ale pieţei, provocările cu care se confruntă sectorul ipotecar şi soluţiile cheie pe care băncile vor trebui să le aplice în timpul răscrucii semnificative din 2009 şi ulterior. Raportul constată că profitabilitatea creditelor ipotecare a experimentat un declin pe scară largă între anii 2003 şi 2007, în special ca rezultat al scăderii venitului net din dobânzi (în scădere în medie cu 50 de puncte pe principalele pieţe) din cauza concurenţei intense dintre băncile de retail. Ca urmare, băncile de retail sunt forţate să se pregătească pentru un declin semnificativ al activităţilor ipotecare datorită a trei factori principali ca rezultat al crizei ipotecilor subprime: scăderea generală a economiei, criza activelor cu impactul său asupra costurilor de finanţare şi cu ameninţarea costului crescut al riscului. Tendinţa generală către reglementare pentru protejarea consumatorilor (de exemplu, limitele penalităţilor pentru rambursarea în avans a creditelor şi plafoanele pentru ratele totale aplicate clienţilor) probabil va continua, şi aceasta va avea de asemenea un impact asupra profitabilităţii unitare a creditelor ipotecare.


Gestionarea riscului e esenţială

Peste 80% din băncile supuse sondajului au raportat că îşi concentrează analizele de profitabilitate exclusiv pe marja netă a dobânzii, unele ţinând cont de asemenea de alte venituri (tarife, marje de asigurare) în combinaţie. Dar numai puţine fac ceea ce este necesar pentru a reuşi astăzi şi au dezvoltat o viziune completă a profitabilităţii creditelor ipotecare, incluzând veniturile, costul riscului, costurile operaţionale şi costurile ridicate de angajaţi şi folosesc indicatori cheie de profitabilitate (profitul operaţional net după impozitare, valoarea adăugată economică şi veniturile ajustate în funcţie de riscuri asupra capitalului ajustat în funcţie de riscuri). Raportul a efectuat un sondaj în rândul băncilor pentru a determina principalele lor oportunităţi şi activităţi pentru a se adresa acestei noi pieţe în următorii cinci ani. 57% din respondenţii sondajului au citat îmbunătăţirea productivităţii şi a capacităţilor de vânzări a creditelor ipotecare ca oportunitate numărul unu, urmate de stabilirea preţurilor şi administrarea riscurilor (55%) şi optimizarea IT la Middle/Back Office (45%).


11 bănci din România, incluse în studiu

Gregor Erasim, director Financial Services pentru Europa de Est în cadrul Capgemini crede că în condiţiile actuale băncile trebuie să-şi reconsidere managementului riscului. „Băncile vor trebui să ia în calcul scăderea economică, obţinerea de active pentru a finanţa ipotecile şi creditele, atragerea de depozite şi gestionarea riscului. Băncile vor trebui să adopte o politică centrată pe client şi riscuri, nu numai pe obţinerea de profit. Trebuie să se focalizeze pe client şi să evalueze riscurile individuale”, a precizat Erasim.


În studiu au fost incluse 11 bănci din România, care reprezintă o cotă de piaţă de 85%.


„Preţurile în retail banking sunt sub presiune şi se vor afla din ce în ce mai mult sub presiune. Băncile trebuie să se focalizeze pe eficientizarea costurilor şi eficienţa operaţională, să gestioneze presiunea pusă de preţ. În ceea ce priveşte profitabilitatea ipotecilor, noutatea constă în faptul că băncile care oferă acum credite nu vor scoate bani din aceste împrumuturi pe toată durata lor”, a mai spus Erasim.


Într-adevăr, aproape 70% din băncile respondente au declarat că stabilirea preţurilor bazate pe clienţi este din ce în ce mai importantă în contextul Basel II, al presiunii capitalului şi al creşterii riscului clienţilor. Raportul a constatat de asemenea că băncile de retail vor trebui să-şi regândească modelele lor de afaceri şi să se reîntoarcă la abordarea lor istorică bazată pe depozite, lăsând în urmă modelul bazat pe credite al ultimilor câţiva ani. Într-adevăr, în acest context de criză, capacitatea specialiştilor în credite ipotecare de a supravieţui pe cont propriu este pusă în discuţie.


Petru Rareş, preşedintele Institutului Bancar Român a ţinut să precizeze că în ultimii trei-patru ani dezvoltarea reţelelor băncilor din România s-a concentrat pe dezvoltarea teritorială a sucursalelor.


„Majoritatea oamenilor angajaţi în ultimii trei-patru ani s-au aflat în forţa de vânzări dedicată retailului. Trebuie să vedem cum ne putem ajusta din punct de vedere al calificării intrabancare profesionale”, a mai spus Rareş.

Scad costurile bancare la nivel mondial

World Retail Banking Report 2009 arată că utilizatorii activi de internet banking plătesc cu 34% mai puţin decât utilizatorii activi de servicii în sucursală. În 2008, preţul mediu pentru utilizatorii activi de servicii bancare a scăzut la nivel global cu 2% ajungând la 70,3 euro, cu niveluri ale preţurilor oscilând de la 54,3 euro în Asia-Pacific la 76,6 euro în Europa, zona non-euro. Însă această stabilitate globală ascunde variaţiuni ale preţurilor între ţări şi regiuni. În ansamblu, preţurile au înregistrat o uşoară scădere în majoritatea regiunilor, cu 1,4% în America de Nord, 2,3% în Asia-Pacific şi 6,1% în Europa, zona euro (datorită scăderii de 33,3% înregistrată în Irlanda unde au fost introduse pachetele de produse şi datorită Spaniei, cu o scădere de 7,2%). În zona non-euro a Europei, preţurile au crescut cu 1,6%, pentru utilizatorii activi locali. În toate regiunile, plăţile au continuat să reprezinte cea mai mare parte din structura comisioanelor bancare, însă spectrul variază de la cel mai înalt nivel, 66% în America de Nord, la cel mai scăzut nivel, 47% în Asia-Pacific. Utilizatorii de Internet banking activi au platit cu 31 euro mai puţin decât utilizatorii activi ai sucursalelor. Majoritatea ţărilor incluse în acest studiu au strategii de preţ care includ servicii de internet banking mai ieftine decât serviciile din sucursale. Anumite ţări nordice au stabilit comisioane extrem de atractive pentru serviciile online cu scopul de a muta clienţi în zona internetului. Frecvenţa folosirii acestor servicii indică faptul că strategia de preţ influenţează direct comportamentul clienţilor.


Era de aşteptat că structura plăţilor standardizate impusă de SEPA în zona euro va duce la o competiţie mai dură şi la preţuri mai mici – comisionul înregistrat pentru plăţi a scazut începând cu 2006, anual cu 3,6 % în zona euro a Europei şi de la 60,9 euro la 57 euro, anul acesta, în timp ce în restul lumii a rămas relativ stabil (minus 0,7 euro). Veniturile anuale se aşteaptă să scadă pe termen scurt, astfel încât băncile de success vor fi nevoite să ţină cont că activităţile de core banking sunt baza relaţiei lor cu clienţii. Preţurile au înregistrat o scădere de 2% faţă de anul trecut şi un declin de 1,2% pe an, începând din 2005. Acest trend decendent se va putea păstra datorită dezvoltării serviciilor low cost de remote banking, datorită încurajării de către asociaţii şi reglementatori a politicii de costuri transparente şi nu în ultimul rând, datorită impactului pe care îl are internetul şi convergenţa geografică a preţurilor asupra pieţei. Băncile vor fi astfel nevoite să adauge un plus de valoare în ofertă prin extinderea ariei serviciilor, incluzând şi produse non-financiare.


„Totul, în condiţii de reajustare, pe fundalul dispariţiei lichidităţilor, este legat de modul în care se face controlul costurilor. În acel moment trebuie să te gândeşti ce reduci. Mobile banking şi internet banking vor produce eficientizarea de costuri”, a subliniat Petru Rareş.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite