Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

A vinde sau a nu vinde

18 Aprilie 2005



Ultima luna a fost marcata de finalizarea
a doua contracte mari
de achizitie: Siemens Business Services si Ness Techology (companie americana mai putin cunoscuta pe piata romaneasca) au cumparat in totalitate pachetele de actiuni de la Forte Company si respectiv Radix. Motivele cumparatorilor sunt
similare in ambele situatii: oportunitatile pietei locale, experienta relevanta pe anumite nise a firmelor vizate.
Facute sau nu publice, sumele primite de companiile si managerii romani implicati au fost substantiale, insa motivele pentru care un manager roman ar putea vinde afacerea sunt numeroase. Fara sa fie explicatia in cazurile de fata, cea mai plauzibila dintre cauze este temerea in ceea ce priveste viitorul. Motivul este justificabil mai ales in situatia celor care desfasoara activitati off shore unde cresterea costurilor cu forta de munca ar putea duce la pierderea contractelor. In egala masura temeri au si cei care depind exclusiv de piata interna, datorita apropiatei intrari in UE, fapt ce ar aduce companii straine la orice licitatie loc, deci o crestere masiva a concurentei. O alta explicatie ar fi nevoia de capital pentru finantarea unor investitii. Pana acum insa majoritatea managerilor au preferat investitori strategici care au preluat si dezvoltat activitatea. TotalSoft a fost unul dintre putinele cazuri in care un investitor financiar a adus capitalul necesar dezvoltarii pachetului Charisma.
Majoritatea consultantilor sunt de parere ca investitorii financiari nu sunt o solutie pentru Romania. Explicatia este simpla: acestia nu gasesc in firmele romanesti de IT un sistem de management care sa se muleze pe politica lor de investitii si nici o situatie contabila suficient de clara. In cele mai multe cazuri stilul managerial este in contradictie cu ceea ce si doreste un fond de investitii. Astfel orice manager interesat sa vanda in urmatorii ani trebuie sa aiba in vedere: ordine in contabilitate, rezultate auditate, cresterea afacerii (fie organic fie prin cumpararea unor companii mai mici) definirea unor planuri concrete de actiune si, de ce nu, sa apeleze la un consultant.
Structura pietei romanesti va suferi totusi o serie de schimbari importante in urmatorii ani. Fuziunile nu par specifice mediului romanesc de afaceri si vor fi mai putin probabile. Sigura fuziune de pana acum a fost cea dintre Kepler-Rominfo si Romanian Data Software dar trebuie avut in vedere ca hotararea a apartinut actionariatului francez. Conform propriilor declaratii, in cazul managerilor romani functioneaza alte rationamente, ce tin intr-o oarecare masura si de orgoliu. Nu cred ca este o problema care tine de colaborare in general insa ideea mai multor parteneri egali este mai greu de digerat. Achizitiile vor fi cele mai frecvente pentru ca in aceste cazuri situatia este mai clara. O companie vinde iar o alta cumpara, ramane o singura voce care dicteaza interesele si nu trei care inceasca sa gaseasca un compromis. Adevaratul motor al achizitiilor este cresterea pietei, intrarea in Uniunea Europeana, proiectele majore de infrastructura sau intrarea unor companii multinationale din ale sectoare de activitate. Aceste companii vor fi urmate in Romania si de furnizorii de IT. Acestia din urma vor cauta sa achizitioneze companii locale cu experienta in sectorul respectiv, pe care le vor asimila impreuna cu toate resursele. Miscarile facute de SBS si Ness Technology sunt doar primii pasi, urmatorii 3-4 ani vor aduce numeroase anunturi de acest gen.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite