Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

TRANSFOND şi „SEPA pe lei”: un pas necesar, pentru cine? (II)

12 Martie 2010



În paralel cu SEPA, TRANSFOND lansează noi servicii

Am participat recent într-un panel al Conferinţei SEPA România care a dezbătut impactul creării SEPA din perspectiva (sau asupra) „principalilor actori în transferurile de fonduri”. Compania noastră, TRANSFOND, este un astfel de actor, asigurând în prezent decontarea tuturor plăţilor de retail interbancare în lei cu ordin de plată şi debit direct.


Efectul SEPA

Impactul principal al SEPA asupra infrastructurilor de plăţi europene constă în primul rând în creşterea competiţiei: pe o piaţă a plăţilor unică, deschisă, europeană, furnizorii de servicii de plăţi vor putea să concureze liber, ceea ce va avea drept urmare, în timp, scăderea comisioanelor pentru servicii de decontare a plăţilor de către bănci şi de către furnizorii de servicii de plăţi, ceea ce le va afecta veniturile şi profitabilitatea acestei activităţi. În acest context, activitatea de plăţi devine una de mare volum şi, posibil, externalizarea va fi o opţiune pentru unele bănci. În România, aceasta ar putea fi o oportunitate pentru TRANSFOND, dar şi pentru băncile interesate de astfel de reduceri de costuri, o situaţie de posibil „win-win”.
În acelaşi timp, preocuparea TRANSFOND este de a se extinde şi dincolo de activitatea de plăţi: ceea ce va diferenţia un ACH de altul va fi pachetul de servicii cu valoare adăugată, suplimentare, adiţionale pe care fiecare le va propune clienţilor actuali (conversie, procesare, rutare, reconciliere) dar şi unele noi, total diferite de serviciul clasic de clearing. Este vorba, într-o primă fază, de serviciul de arhivare electronică şi serviciul de facturare electronică.


Serviciul de arhivare electronică (SAE)

Un serviciu destinat comunităţii financiar bancare pe care TRANSFOND îl va oferi în curând este arhivarea electronică. Acesta va completa serviciile de plăţi electronice şi de facturare electronică şi va contribui, de asemenea, la reducerea volumelor de hârtie produse şi imobilizate şi la păstarea echilibrului mediului înconjurător.


Arhivarea electronică va acoperi în primul rând documentele electronice, transmise sau primite de bănci în cadrul sistemului electronic de plăţi (SEP), mesajele de plată procesate prin sistemele SENT, ReGIS şi SaFIR precum şi alte documente electronice aferente plăţilor electronice.


SAE va pune la dispoziţia beneficiarilor şi alte facilităţi, pentru alte tipuri de documente: arhivare electronică, căutare şi regăsire a documentelor electronice (altele decât cele aparţinând SEP), servicii personalizate de arhivare a documentelor electronice, precum şi servicii de stocare a e-mailurilor din sistemul de poştă electronică securizată transmise sau primite de participanţii la SEP.


Sistemul de Arhivare Electronică (SAE) respectă în totalitate cerinţele Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică. TRANSFOND respectă toate cerinţele prevăzute de Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, compania fiind înregistrată deja în registrul de evidenţă a prelucrărilor de date cu caracter personal.


Prin acest serviciu, TRANSFOND preia, pentru clienţii săi, cerinţele legale de acreditare ca administrator de arhivă electronică şi de autorizare a centrului de date care va deservi sistemul de arhivă electronică, degrevând de o responsabilitate legală şi un efort (cost) de conformare.


Nivelul de securitate al accesului la SAE este extrem de ridicat, fiind asigurată autenticitatea, integritatea şi disponibilitatea datelor pe toată durata de păstrare în arhivă, prin utilizarea unei infrastructuri PKI, iar operaţiunile efectuate de utilizatori în sistem sunt jurnalizate permanent. Disponibilitatea continuă a informaţiilor este asigurată şi prin centrul de recuperare în caz de dezastru care asigură inclusiv preluarea operaţiunilor de consultare a arhivei electronice în cazul unui dezastru la sediul principal de procesare.


Alături de serviciul de arhivare electronică, TRANSFOND oferă şi servicii de stocare de documente electronice. Acest tip de serviciu se referă la posibilitatea pe care o au beneficiarii de a stoca în SSE (Sistemul de Stocare Electronică), documente în formă electronică sau copii electronice ale unor documente pe suport hârtie.

Serviciul de facturare electronică al TRANSFOND

Este evident că factura pe suport hârtie nu are nici un viitor în Europa. În unele ţări europene, pentru relaţia cu sectorul public, obligativitatea facturării electronice a fost deja impusă prin lege, iar până la sfârşitul anului 2010 se anticipează că va fi generalizată în toată Europa la nivelul „business to Government”. În curând, cumpărătorul va putea cere furnizorului: „factura electronică sau nici o factură”.


De ce această abordare? Pentru că este extrem de ineficient şi costisitor ca, în era internetului şi a e-business-ului, aceste documente să fie încă tipărite şi să circule pe suport hârtie între furnizori şi beneficiari, cu mari costuri de emitere, de transmitere, de prelucrare, de urmărire de reconciliere cu plata şi arhivare. De ce să fie necesare rafturi întregi cu dosare pline de facturi când ar încăpea toate pe un CD (sau, de ce nu?, păstrate într-o arhivă electronică, conformă cu legea arhivării electronice, aşa cum este arhiva Transfond care va fi inaugurată în curând)? De ce trebuie să fie tăiaţi atâţia copaci (milioane de copaci pentru cele 30 milioane de facturi la nivel european) pentru a tipări aceste documente cu un singur ciclu de viaţă?



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite