Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Bugetele pentru formare profesională nu trebuie reduse

12 Martie 2010



Institutul Bancar Român şi Reprezentanţa în România a Comisiei Europene au organizat la sfârşitul lunii iunie conferinţa „Skills Scenarios for the Financial Services Sector”, în cadrul căreia a fost lansat raportul european cu acelaşi nume.

Documentul, susţinut si asumat de Directoratul General al Comisiei Europene pe probleme de Angajări, Afaceri Sociale şi Oportunităţi Egale, a fost elaborat în urma unei cercetări cuprinzătoare desfăşurate pe parcursul a doi ani de către numeroase instituţii specializate şi experţi din mai multe ţări europene. Raportul descrie modalitatea în care vede Comisia Europeană schimbările din sectorul serviciilor financiare până în anul 2020.


Cel mai probabil, serviciile financiare nu vor rămâne la fel după această criză, deşi tendinţele din trecut vor fi suficient de puternice pentru a continua şi în viitor. De aceea este foarte important să se înţeleagă numeroasele mecanisme ale schimbării şi ale crizei din prezent.


Petre Bunescu, Prim vicepreşedinte al Asociaţiei Române a Băncilor (ARB), a declarat în cadrul conferinţei că trebuie menţinută forţa de lucrători bancari. „Bugetele pentru formare profesională nu trebuie reduse, ci trebuie menţinute, ba chiar ar putea creşte uşor. Băncile vor trebui să investească în produse bancare noi, adaptate pentru perioada de criză”, a precizat Petre Bunescu.


Deşi numărul angajaţilor bancari a scăzut, diminuarea se cantonează în sectorul lucrătorilor bancari angajaţi pe perioadă determinată şi a pensionărilor.


În România există 43 de bănci şi 75.000 de lucrători bancari.


Vicepreşedintele ARB a subliniat şi importanţa IT-ului în sistemul bancar. „Oamenii vor trebui să ţină pasul cu tehnologia. Aceşti oameni trebuie să participe în continuare la cursuri şi specializări”, a mai spus Bunescu.


Sectorul financiar european

Serviciile financiare includ trei subsectoare principale: industria bancară, industria asigurărilor şi intermedierile financiare şi de asigurări.


5, 6 milioane de oameni erau angajaţi în serviciile financiare în UE27, la nivelul anului 2006. 75% din aceştia lucrează în bănci, 20% în industria de asigurări, iar 5% în intermedieri. Sectorul însumează 2,7% din totalul angajaţilor din Europa. Cifra e mai mică decât în America, unde sectorul serviciilor financiare deţine un procent de 4,7% din totalul angajaţilor. Rata de angajare este foarte scăzută. În Europa, la nivelul celor 27 de state membre ale UE a crescut cu doar 0,5% între 1996-2006. Prin comparaţie, în sectorul serviciilor a crescut cu 3% în această perioadă. Numărul angajărilor a crescut într-o serie de ţări din UE: Irlanda, Marea Britanie, Grecia, Spania, Franţa, Luxemburg, Danemarca, Slovenia şi Suedia. În ţări precum Germania, Portugalia şi Finlanda a a scăzut, iar în Italia, Austria şi Belgia nu s-au înregistrat modificări.


Impactul IT&C în sectorul financiar

Tehnologiile, în special aplicaţiile IT&C utilizate în procesele de back-office şi Internetul ca substitut pentru activităţile de front-office au un impact major asupra industriilor bancare şi de asigurări.


Datorită prezenţei unui număr ridicat de intermedieri, procesul implementărilor de aplicaţii IT a fost mult mai rapid în bănci decât în companiile de asigurări.

Puncte tari şi slabe ale serviciilor financiare europene

Împovărate de actuala criză financiară, serviciile financiare europene nu sunt capabile să profite adecvat de pe urma punctelor lor tari. Potenţialul pieţei nu este suficient exploatat, iar resursele specializate nu sunt utilizate la cotă maximă.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite