Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

SEPA direcţii de acţiune 2009 -2012

15 Martie 2010




La nivel naţional, statele membre trebuie să sprijine eforturile de comunicare ale sectorului bancar prin intermediul Comitetelor naţionale de coordonare SEPA şi organizaţiile reprezentanţilor utilizatorilor. Acţiunile de comunicare ar trebui coordonate şi la nivel european printr-o mai strânsă colaborare cu Consiliul European al Plăţilor (EPC).

Prioritatea nr. 3 - Crearea unui cadru juridic coerent şi asigurarea conformităţii cu SEPA


Armonizarea cadrului legislativ european în domeniul plăţilor, prin Adoptarea Directivei Serviciilor de Plăţi (DSP), constituie o condiţie premergătoare creării SEPA. Noul regulament privind plăţile transfrontaliere, care înlocuieşte de la 1 noiembrie 2009 Regulamentul (CE) nr. 2560/2001, garantează coerenţa cu obiectivele SEPA şi extinde principiul tratamentului egal la operaţiunile de debitare directă.


Asigurarea respectării regulilor de concurenţă reprezintă o altă condiţie importantă pentru ca SEPA să poată genera efectele pozitive aşteptate asupra concurenţei.


Respectarea legislaţiei necesită o atenţie deosebită în contextul auto-reglementării. Aderarea sectorului bancar şi a utilizatorilor la manualele de reguli (rulebooks) şi la criteriile de conformitate trebuie asigurată prin intermediul unor mecanisme adecvate.

Prioritatea nr. 4 - Promovarea inovaţiei


EPC elaborează în această perioadă un cadru – cu termen de finalizare sfârşitul anului 2010 - pentru utilizarea telefoniei mobile pentru iniţierea şi primirea plăţilor pe baza transferurilor credit SEPA şi a plăţilor prin card SEPA. EPC lucrează şi la elaborarea unui cadru pentru plăţile electronice SEPA, care va permite consumatorilor să efectueze plăţi garantate către comercianţii on-line aflaţi oriunde în cele 31 de ţări SEPA.


Comisia Europeană evaluează că facturarea electronică va contribui la realizarea unui mediu de afaceri simplificat favorabil întreprinderilor, ale cărui avantaje economice potenţiale ar putea atinge 240 miliarde euro într-o perioadă de şase ani. La sfârşitul anului 2007, Comisia a instituit un grup de experţi pentru elaborarea unui cadru european pentru facturarea electronică până la sfârşitul anului 2009, care să sprijine furnizarea de servicii de facturare electronică într-un mod deschis şi inter-operabil în Europa.


Prioritatea nr. 5 - Asigurarea standardizării, intero-operabilităţii şi securităţii

Standardizarea şi inter-operabilitatea reprezintă elemente de bază ale proiectului SEPA. Standardele SEPA trebuie să fie deschise şi implementate la cel mai înalt nivel de securitate, să nu facă obiectul unui drept de proprietate şi să nu împiedice inovarea în domeniul produselor de plăţi. În ceea ce priveşte plăţile prin carduri, aceste standarde trebuie să permită inter-operabilitate, securitate, liber acces şi să faciliteze punerea în aplicare a schemelor de carduri pan-europene.
Standardizarea trebuie să permită procesarea automată integrată atât în relaţiile client-bancă şi bancă-client pentru SCT şi SDD, cât şi în ceea ce priveşte cardurile, cu asigurarea unui nivel înalt de securitate.


Prioritatea nr. 6 - Clarificarea şi îmbunătăţirea guvernanţei SEPA la nivel european

SEPA este o combinaţie între auto-reglementarea asigurată de sectorul bancar şi măsuri legislative de susţinere. Având în vedere avantajele substanţiale ale SEPA, există un interes public evident pentru existenţa unor mecanisme eficace de guvernanţă.


Comisia Europeană estimează că este necesar să se prevadă un model global de guvernanţă a SEPA la nivelul Uniunii Europene, care să încurajeze integrarea pieţei plăţilor de mică valoare în euro într-un mod care să satisfacă nevoile consumatorilor finali.


Comisia va depune eforturi pentru a stabili, înainte de sfârşitul anului 2009, o structură eficace de guvernanţă a SEPA la nivel european, care ar putea lua forma unui Consiliu European al SEPA, instituit pentru o perioadă de trei ani, având ca obiective definirea unei viziuni strategice clare pentru SEPA - inovatoare, orientată spre viitor şi uşor de utilizat, monitorizarea şi sprijinirea migrării la SEPA, precum şi asigurarea transparenţei şi a responsabilităţii în ceea ce priveşte economia în ansamblu.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite