Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Plăţi SEPA prin canale mobile

16 Martie 2010



Obiectivul pe termen lung al programului SEPA este stimularea unei zone de plăţi electronice, prin utilizarea instrumentelor SEPA exclusiv în format electronic, extinderea ariei de acţiune de la segmentul interbancar la canalele bancă-client şi prin procesarea automată integrată a plăţilor SEPA.


Deşi scopul principal al înfiinţării Consiliului European al Plăţilor (EPC) a fost standardizarea serviciilor de plăţi prin elaborarea standardelor pentru operaţiuni de transfer credit, debitare directă şi plăţi prin carduri, acest scop a fost extins la elaborarea unor standarde privind zona unică de numerar şi a unor servicii adiţionale opţionale bazate pe instrumentele de plăţi SEPA.


Destinate acoperirii relaţiilor dintre client şi bancă, serviciile opţionale suplimentare adaugă noi funcţionalităţi schemelor de plăţi SEPA, prin îmbunătăţiri aduse produselor bancare sau prin introducerea de servicii noi cu valoare adăugată, precum iniţierea de plăţi prin internet (e-payments) sau telefonul mobil (m-payments), facturarea electronică (e-invoicing) sau reconcilierea electronică (e-reconciliation).


Consiliul European al Plăţilor a luat decizia de a dezvolta standarde pentru aceste tipuri de servicii pentru a evita apariţia în viitor a unei noi fragmentări la nivel european a pieţelor de plăţi de mică valoare, prin dezvoltarea nestandardizată a canalelor electronice.


Utilizarea telefonului mobil în serviciile de plăţi este extrem de atractivă pentru furnizorii de servicii şi pentru clienţii acestora, în condiţiile existenţei unei pieţe de peste 500 milioane de consumatori. Telefonul mobil ar putea fi utilizat în SEPA fie pentru iniţierea sau primirea unei plăţi, fie pentru autentificarea plăţilor trimise pe un alt canal, de exemplu prin Internet. Transferul de bani poate fi realizat folosind instrumente de plată SEPA pentru transfer credit sau tranzacţii cu carduri. Telefonul mobil ar putea fi de asemenea folosit pentru procese asociate, de exemplu pentru semnarea unei instrucţiuni de debitare directă (m-mandate).


Serviciile financiare mobile trebuie să fie uşor de utilizat şi să îndeplinească cerinţe standard de securitate. EPC şi-a asumat dezvoltarea unor modele competitive pentru plăţile mobile, care să simplifice operaţiunile de plăţi şi să contribuie la reducerea plăţilor cu numerar, costisitoare pentru întreaga societate.


În decembrie 2007, Plenara EPC a analizat şi aprobat paşii care vor fi urmaţi pentru dezvoltarea canalelor mobile SEPA, prin:


- Dezvoltarea unui cadru armonizat, care să conţină cerinţe, standarde şi cele mai bune practici de securitate pentru iniţierea şi primirea plăţilor utilizând telefonul mobil;
- Explorarea modelelor de cooperare cu parteneri ca GSMA - Asociaţia Globală a Operatorilor de Telefonie GSM şi EMVCo – organizaţia care deţine şi administrează standardul EMV, din care fac parte American Express, JCB, MasterCard şi Visa;
- Colaborarea între EPC şi GSMA pentru definirea standardelor şi a cerinţelor de securitate.


S-a stabilit de asemenea că standardele elaborate pentru canalele mobile nu vor fi obligatorii pentru instituţiile de credit, ci opţionale pentru băncile care doresc să livreze aceste servicii clienţilor lor, în baza cadrului comun – reguli de afaceri şi standarde – aprobat de EPC.


Ca urmare a acestor decizii, EPC a înfiinţat Grupul de experţi M-Channels, care şi-a propus să definească principii de înalt nivel şi un cadru armonizat pentru instituţiile de credit, lucrând împreună cu operatorii mobili şi alte părţi implicate, astfel încât să promoveze schemele SEPA existente şi cardurile SEPA. Cadrul armonizat va defini cerinţele de bază, regulile şi standardele necesare pentru execuţia plăţilor în ţările SEPA utilizând telefonul mobil, precum şi pentru asigurarea inter-operabilităţii cu serviciile oferite de diverşi furnizori în piaţa plăţilor mobile.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite