Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Beneficii şi costuri ale implementării schemelor SEPA

16 Martie 2010



Contextul actual al României ca ţară membră a Uniunii Europene şi orientările privind trecerea la moneda euro într-un orizont determinat de timp impun luarea în considerare a adaptării sistemelor naţionale de plăţi la standardele şi practicile europene. Din acest punct de vedere, Schemele SEPA vizează în primul rând beneficiarii sistemelor de plăţi, respectiv clienţii instituţiilor de plăţi, fiind orientate spre automatizarea proceselor pe tot fluxul de decontare, de la clientul plătitor la clientul beneficiar. În acest sens, instituţiile de plăţi, în primul rând băncile, sunt stimulate să furnizeze servicii adiţionale care să creeze avantaje competitive în cadrul unui proces standardizat.


Schemele SEPA se adresează plăţilor în euro şi sunt imperative sistemelor naţionale plăţi din ţările care au adoptat moneda euro, vizând în fapt armonizarea şi standardizarea plăţilor atât la nivel naţional, cât şi pan-european pentru ţările respective. Menţionăm că schema SEPA pentru transferuri credit va fi obligatorie începând cu 1 ianuarie 2010.


Adoptarea schemelor SEPA de către instituţiile de credit din România reprezintă pentru acestea o componentă a strategiilor proprii de afaceri legată de întărirea relaţiilor financiare proprii cu băncile europene şi în acelaşi timp o cerinţă din ce în ce mai prezentă a clienţilor bancari ce relaţionează la rândul lor cu agenţi economici din perimetrul spaţiului european. Din acest punct de vedere, la nivelul clienţilor, nu s-a identificat un impact negativ legat de adoptarea şi implementarea schemelor SEPA pentru plăţile în euro. Astfel:


a. Clienţii participanţi nu vor suporta în mod direct costul migrării la schemele SEPA.


b. Băncile îşi vor raporta efortul investiţional de migrare la beneficiile rezultate din simplificarea proceselor de decontare, astfel că impactul asupra comisioanelor percepute clienţilor este dificil de cuantificat.


c. Standardizarea proceselor şi introducerea unor categorii de informaţii specifice vor facilita automatizarea relaţiilor de decontare bancă-client şi automatizarea proceselor interne de gestiune financiară şi trezorerie la nivelul agenţilor economici. Datorită standardizarii, este posibilă automatizarea proceselor de decontare pe relaţia client plătitor – bănci – client beneficiar fără intervenţie manuală, deci între aplicaţiile informatice ale plătitorului şi ale beneficiarului, prin intermediul circuitelor bancare.


d. Implementarea schemelor SEPA coroborată cu adoptarea Directivei europene privind serviciile de plată1 vor avea ca impact dezvoltarea unor servicii bancare directe cum este cazul debitului direct şi a standing order, precum şi a unor servicii conexe (procesare directă, cash management, reconcilieri automate, investigaţii etc.). În contextul adoptării euro, proces previzionat pentru anul 2014, serviciile naţionale de plăţi vor trebui să aibă aceeaşi structură şi să se încadreze în acelaşi set de reguli ca şi plăţile intracomunitare în euro.


e. Comunitatea bancară din România a stabilit adoptarea schemelor SEPA şi pentru plăţile în lei până la data trecerii la euro. Astfel, impactul trecerii la euro şi implicit al adoptării obligatorii a schemelor SEPA va fi nul asupra clienţilor, de vreme ce aceştia ar utiliza deja aceste scheme de transfer.


O evaluare a costurilor pe care ar trebui să le suporte băncile pentru implementarea schemelor SEPA pentru transferurile în euro este dificil de făcut, deoarece fiecare bancă îşi are implementate soluţii particulare de decontare, instalate la moment diferite cu costuri diferite şi care vor necesita soluţii particulare de adaptare. În ceea ce priveşte evaluarea eforturilor investiţionale privind implementarea schemelor SEPA, se pot menţiona următoarele:


a. Din statistica procesului de aderare la Schema Sepa de transfer credit rezultă că băncile mari, care deţin o cotă de piaţă semnificativă în domeniul plăţilor, atât în lei cât şi în valută, au făcut paşii necesari şi sunt în măsură să furnizeze servicii de plată conforme cu acest standard. Acest fapt semnifică faptul că, pe de o parte, băncile care au manifestat o poziţie fermă (favorabilă sau nefavorabilă), au făcut o evaluare a costurilor interne de adaptare la schema SEPA, rezultând în mod logic faptul că, indiferent de structura particulară a sistemelor informatice, costurile totale de implementare sunt relativ similare pentru fiecare bancă, fiind suportabile la nivel de instrument procesat în cazul băncilor cu un volum mare de plăţi.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite