Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Coexistenţa şi convergenţa standardelor īn industria financiară

16 Martie 2010



Unul dintre obiectivele programului noii generaţii de produse şi servicii SWIFT a fost acela de a dezvolta noi standarde, care să transforme înţelegerile internaţionale existente privind conţinutul şi structura informaţiei în acorduri unificate asupra regulilor şi practicilor de piaţă, pentru ca utilizatorii să aibă posibilitatea de a transfera electronic informaţia structurată - date şi reguli de prelucrare - de la iniţierea tranzacţiei până la finalizarea ei, având ca efect creşterea interoperabilităţii afacerilor.


Mesajele tradiţionale FIN (MT)

FIN este serviciul de mesagerie SWIFT de tip store–and–forward pentru schimbul securizat de informaţii financiare structurate între utilizatorii SWIFT din întreaga lume, prin stocarea unei copii de siguranţă a mesajului în baza de date SWIFT şi transmiterea mai departe a mesajului original către destinatar.


Destinate iniţial înlocuirii tranzacţiilor prin telex, mesajele de tip FIN au fost puternic influenţate de telex, fiind făcute eforturi pentru asigurarea compatibilităţii, astfel încât versiunea tipărită a mesajului SWIFT să fie similară cu versiunea corespunzătoare a mesajului telex.


Proiectate cu scopul de a asigura confidenţialitatea, integritatea şi disponibilitatea informaţiilor financiare, serviciile FIN s-au dovedit a fi utile şi fiabile, fiind utilizate începând cu anul 1977 de un număr în creştere permanentă de furnizori de servicii financiare din întreaga lume.


În timp au apărut mai multe inconveniente legate de standardele FIN, aspecte legate de consistenţa standardelor (de exemplu utilizarea unor câmpuri cu acelaşi nume, dar cu semnificaţii diferite, în funcţie de tipul de mesaj SWIFT utilizat), timpul lung de dezvoltare şi implementare a unor noi standarde, lipsa de flexibilitate, restricţii tehnice legate de lungimea mesajului, şi altele.


Totodată au apărut noi cerinţe, datorate transformării mediului de afaceri – în special prin utilizarea Internet - într-un mediu interconectat, precum şi solicitărilor venite de la infrastructurile de piaţă.


Mesajele FIN sunt orientate pe necesităţile de prelucrare bancă-la-bancă. O nouă generaţie de standarde ar fi trebuit să ia în considerare întregul proces al tranzacţiei, de la iniţierea până la executarea ei, incluzând fluxurile de informaţii dintre bănci şi clienţii acestora. De asemenea, se punea problema apariţiei unor standarde care să descrie practici de piaţă specifice unei anumite pieţe sau unei anumite ţări, a căror definire să fi realizată după scenarii de afaceri, prin tehnici de modelare.


Un alt deziderat era orientarea către standarde definite de utilizator şi facilitate de SWIFT, prin elaborarea unui dicţionar de date comun, cu elemente şi reguli de proiectare stabilite în mod formal, care să permită utilizatorilor să definească propriile standarde. Nu în ultimul rând trebuiau luate în considerare argumentele privind reducerea costurilor şi creşterea gradului de procesare integrată.


O nouă generaţie de standarde

În anul 1997 s-a cristalizat necesitatea apariţiei unei noi generaţii de standarde, cu caracteristici inovative, care să acopere o gamă largă de cerinţe de comunicaţie: mesaje financiare, comunicaţie interactivă, transfer de fişiere şi alte servicii ce urmau să fie definite.


Noua generaţie de standarde urma să se bazeze pe un cadru de lucru formalizat şi structurat, cuprinzând modelarea informaţiilor afacerii, tranzacţii complet automatizate, nivele de validare stricte dar flexibile, standarde pentru schimb interactiv de informaţii şi instrumente de implementare.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite