Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Ecologizare in parteneriat public-privat

26 Martie 2010



Orice primar de comuna sau oras se confrunta cu nevoi ale comunitatii pe care o conduce. Este vorba de imbunatatirea vietii cotidiene a locuitorilor din comuna sau orasul pe care il administreaza. Unele nevoi pot fi rezolvate prin mijloace proprii, prin fondurile de finantare ale comunei respective. Pentru altele, insa, care sunt proiecte mai mari, de infrastructura, ce necesita fonduri importante, rezolvarea nu poate fi gasita decat cu ajutorul companiilor private, prin asocierea dintre entitatile publice si societati, prin parteneriat public-privat. Depozitele ecologice de deseuri sunt un exemplu in aceasta privinta, unde se poate pune in functiune un parteneriat public privat.
„Parteneriatele public-privat” sunt forme de cooperare între autorităţile publice şi sectorul privat pentru finanţarea, concepţia, construcţia, renovarea, gestionarea sau întreţinerea infrastructurilor sau pentru furnizarea de servicii care în mod tradiţional ar fi fost acoperite de sectorul public. La nivelul UE, PPP-urile sunt folosite mai ales în sectorul transporturilor (drumuri şi şine ferate), în domeniul clădirilor şi instituţiilor publice (şcoli, spitale, închisori) şi în sectorul de mediu (tratarea apei, gestionarea deşeurilor), dar nu numai.
In cadrul Simpozionului de Administraţie Publică Locală, destinata autoritatilor locale din zona Transilvaniei organizat de BTL Design, impreuna cu Federatia Autoritatilor Locale din Romania si Asociatia Municipiilor din Romania, la Cluj pe 18 martie, s-au discutat aceste oportunitati, iar companiile private au dialogat cu administratia locala pentru a oferi solutii. Simpozionul a reunit peste 80 de participanti din randul administratiei locale, companii si mass media.
Aceasta prima editie a simpozionului de administratie publica a acoperit zona Transilvaniei, cu judetele: Cluj, Bihor, Arad, Alba, Hunedoara, Sibiu, Brasov, Mures, Bistrita Nasaud, Maramures, Satu Mare si Salaj.
Deschiderea oficiala, care avea ca tema “Impactul crizei economice asupra proiectelor derulate de catre autoritatile locale”, a reunit pe Vasile Soporan, deputat de Cluj, care face parte din Comisia pentru administraţie publică, amenajarea teritoriului şi echilibru ecologic, Mihaela Beu, Director General adjunct la Garda de Mediu din Cluj, Florin Popa, Manager centre de colectare, de la Asociatia Romana pentru Reciclare, RoRec, si Oana Dicu, Manager Relatii Industriale Holcim Romania, din partea CIROM, patronatul din Industria Cimentului si a altor produse minerale pentru constructii.
In deschidere, acestia au abordat subiecte care privesc direct reprezentantii autoritatilor locale din zona.
Deputatul Vasile Soporan a declarat: «Temele puse in dezbatere sunt deosebit de importante, deoarece aprecierea autoritatilor locale si a primarilor se face si prin calitatea serviciilor publice pe care le asigura. Serviciile publice si calitatea serviciilor publice se poate asigura numai prin finantare, care este de o importanta deosebita
In acest simpozion au fost implicate in calitate de parteneri mai multe companii: Partener Oficial al simpozionului Asociatia Romana pentru Reciclare – RoRec, CIROM - Patronatul din Industria Cimentului si Altor Produse Minerale pentru Constructii din Romania si UniCredit Tiriac Bank, ca parteneri principali, iar societatile Eco Rom Ambalaje, Ecologic 3R, Progesa&Partners au fost parteneri de eveniment.
Companiile prezente şi reprezentanţi ai Ministerului de Finanţe, Ministerului Mediului si Padurilor şi de la Ministerul Administratiei si Internelor au participat la acest simpozion în care au explicat reprezentanţilor autorităţilor locale cum pot să-şi rezolve problemele mai eficient în condiţii de criză.
Prima plenara, “Solutii pentru managementul deseurilor. Solutii de finantare. Depozitare versus Incinerare”, a inceput printr-o prezentare despre conformarea depozitelor de deşeuri la standardele europene, sustinuta de Cristiana Neagu, de la Ministerul Mediului si Padurilor.

In continuare, Florin Popa, Manager Centre de Colectare la Asociatia Romana pentru Reciclare RoRec a vorbit pe tema “Centrele de colectare DEEE - solutii de management al deseurilor la standarde europene”. Asociatioa RoRec propune primariilor un parteneriat pentru deschiderea centrelor de colectare DEEE, care reprezinta un serviciu public la nivel European oferit comunitatilor din Romania. Parteneriatul intre Primarie si RoRec presupune faptul ca primaria trebuie să îşi dea acordul pentru infiintarea acestui centru şi pune la dispoziţie un amplasament. Iar acest centru din momentul lansarii sale devine o platforma de comunicare intre autoritati si comunitate, pe probleme de mediu.

«O preocupare fundamentală şi constantă a Asociaţiei Române pentru Reciclare o reprezinta informarea consumatorilor asupra efectelor nocive pe care deşeurile de echipamente electrice şi electronice le au asupra mediului, dar şi responsabilizarea publicului în direcţia utilizării raţionale a resurselor, DEEE-urile fiind o sursă de materii prime secundare. Iar noi realizam campanii de informare, constientizare siimplicare a cetatenilor din comunitatile respective, avand ca obiectiv stimularea fluxului de DEEE si introducerea acestora intr-un sistem de gestionare conform standardelor de mediu», a explicat Florin Popa, manager de proiect centre de colectare în cadrul Asociaţiei Române pentru Reciclare RoRec.

Oana Dicu, Manager Relatii Industriale Holcim Romania, din partea CIROM, Patronatul din Industria Cimentului, a prezentat in continuarea plenarei intai, tema «Co-procesarea deseurilor in industria cimentului, o solutie pentru gestionarea deseurilor». Deja implementata la scara nationala pentru o gama larga de deseuri industriale (anvelope si alte deseuri de cauciuc, deseuri petroliere, deseuri de plastic, textile, pielarie, hartie carton, lemn inclusiv impregnat cu substante periculoase etc), aceasta solutie se poate aplica si deseurilor menajere sortate, dar si namolurilor uscate de la statiile de epurare a apelor.
Reprezentantul CIROM a facut apel la autoritatile administrative pentru utilizarea capacitatilor existente de tratare a deseurilor si concentrarea investitiilor publice in zona stabilirii infrastructurii necesare pentru pre-tratarea deseurilor (statii de sortare pentru deseurile menajere, uscatoare namoluri situate langa statiile de epurare ape uzate etc) care sa permita reciclarea si valorificarea eficienta a acestora si sa diminueze costurile logistice ale gestionarii deseurilor, precum si cantitatile de deseuri depozitate.


Doru Iorga, Director general la Ecologic 3R a lansat catre administratiile publice propunerea de a realiza parteneriate, printr-un discurs pe tema: “Necesitatea campaniilor de informare privind colectarea selectiva a deseurilor de la ambalaje.

Sesiunea a doua a fost consacrata discutiilor despre gasirea solutiilor pentru eficientizarea activitatii administratiilor publice locale si despre cadrul general al Parteneriatului Public Privat. Aceasta sesiune i-a avut ca vorbitori pe Sorin Bolchis, Consilier la Unitatea centrala pentru Coordonarea Parteneriatului Public-Privat din Ministerul Finanţelor Publice, care a prezentat primarilor si reprezentantilor autoritatilor locale prezenti in sala, Ghidul pentru implementarea proiectelor de concesiune de lucrari publice si servicii din Romania. Acest ghid poate fi descarcat gratuit de pe site-ul Ministerului.
Alexandru Florin Steopan, avocat la Lapusan, Moscovits, Steopan & Asociatii, a prezentat cadrul legal de desfasurare al parteneriatului public privat si aspectele legislative ale acestuia.

Mihaela Popa, Area Sales ManagerUniCredit Tiriac Bank, si Radu Marius, EU Fund Specialist UniCredit Tiriac Bank, au vorbit, in cadrul acestei a doua sesiuni, despre modalitati de finantare oferite in cadrul parteneriatului public privat.

“Delegarea gestiunii serviciului de alimentare cu apa si canalizare”, a fost deschisa de prezentarea lui Valentin Ciobotea, de la Directia pentru Servicii de Interes General, investitii si dezvoltare locala, din Ministerul Administratiei si Internelor, care a abordat si explicat preocuparile actuale privind dezvoltarea serviciilor.
In sesiunea a treia, Calin Tuluc, avocat la societatea civila de avocati Lapusan, Moscovits, Steopan & Asociatii a vorbit despre constituirea asociatiilor de dezvoltarea intercomunitara de utilitati publice pentru serviciul de alimentare cu apa si de canalizare. Apoi, Tuluc a abordat contractul unic de delegare a gestiunii serviciilor, printr-un studiu de caz.
Urmatoarele editii ale simpozionului pentru administratia locala vor fi Moldova, Muntenia-Dobrogea, Oltenia-Banat.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite