De ce nu se investeşte în cercetarea românească de aviaţie?
Institutele româneşti au participat şi participă la programe europene de cercetare de aviaţie: COSAECOM şi ARPICAP (STRAERO), AVERT şi CESAR (INCAS), SILENCE(R), JEAN, CoJeN, VITAL, X3NOISE, OPENAIR şi TEENI (COMOTI), programe care le-au permis colaborarea şi le-au câştigat aprecierea unor nume prestigioase ale aviaţiei europene şi mondiale ca: SNECMA, Turbomeca, ONERA, Airbus, Dassault, SOCATA, Aerospatiale, DLR, EADS, Messier–Dowty, MTU Aero Engines, Rolls–Royce, CIAM, SDRA, PZL, VZLU, Volvo Aero, Hellenic Aerospace, Elbit şi IAI.
Învăţământul de aviaţie continuă să producă specialişti în domeniu prin Facultatea de Inginerie Aerospaţială din cadrul Universităţii „Politehnica“ din Bucureşti, Secţia de Aviaţie Militară a Academiei Tehnice Militare din Bucureşti, şi prin Centrul de Încercări în Zbor din Craiova.
Prioritate naţională?
Perspectivele sunt, ca şi în trecut, foarte bune. Ne aflăm, însă, în aceeaşi veche dilemă: cum finanţăm cercetarea şi industria de aviaţie? Urmează o nouă perioadă de declin? Continuăm seria oportunităţilor ratate? Sau acceptăm ceea ce spun documentele europene, că încercăm un drum nou, cel al dezvoltării susţinute pe termen lung, al valorificării capacităţilor existente şi al dezvoltării unora noi, al ştiinţei şi progresului tehnologic, al eliminării decalajului de nivel de trai faţă de Occident, pe care îl suportăm şi acceptăm cu resemnare de sute de ani? Europa spune că acolo unde există industrie de aviaţie, apare dezvoltarea durabilă. O dovedesc Franţa, Marea Britanie, Germania, Italia, Spania, Suedia, Belgia, Olanda şi alţii. Ispititoare, această ultimă variantă.
România a avut dintotdeauna competenţe în domeniu şi are un loc bine definit atât în istoria, cât şi, mai ales, în prezentul industriei de aviaţie europene, în timp ce alte ţări estice, ca Polonia, Cehia sau Ungaria fac eforturi pentru a-şi găsi un astfel de loc. De investit, nu am investit niciodată, şi nu o facem nici acum. Şi atunci, daţi-mi voie să mă întreb, de ce? De ce nu s-ar putea şi în România ca cercetarea românească de aviaţie să înceapă a fi considerată o prioritate a Guvernului român?
Parerea ta conteaza:
(0/5, 0 voturi)