Îmbunătăţirea Managementului Universitar
8 Centre de Competenţă şi 70 de formatori susţin „Îmbunătăţirea Managementului Universitar”
• Proiectul vizează construirea unui sistem performant de formare a managerilor
Una dintre cugetarile despre arta de a conduce spune că mulţi oameni confundă un management prost cu destinul. Mutatis mutandis, la nivelul instituţiilor de învăţământ superior, un management eficient poate face diferenţa între o universitate cu destin şi o universitate lipsită de perspective. Pentru a asigura viitorul universităţilor româneşti, adaptat la nevoile specifice ale economiei, Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior şi a Cercetării Ştiinţifice Universitare a început, în 2008, implementarea proiectului strategic „Îmbunătăţirea Managementului Universitar”, ce îşi propune promovarea şi consolidarea unor tehnici, cunoştinţe şi instrumente moderne de management a unei instituţii universitare. Am discutat cu Magdalena Crîngaşu, managerul acestui proiect, despre anvergura şi semnificaţiile acestui program, precum şi despre etapele parcurse până în acest moment.
Magdalena Crîngaşu, Project Manager „Îmbunătăţirea Managementului Universitar”
Cum va reuşi proiectul „Îmbunătătirea Managementului Universitar” să determine reformarea învăţământului superior din România?
Proiectul îşi propune îmbunătăţirea capacităţii manageriale pentru persoanele ce ocupă poziţii decizionale în universităţile din România, precum şi formarea de abilităţi manageriale pentru cei care, în viitor, intenţionează să ocupe aceste poziţii. Totodată, dorim să promovăm cooperarea interuniversitară, pentru a asigura premisele realizării unor obiective de reformă a întregului sistem.
Astfel, demersul nostru vizează creşterea competitivităţii universităţilor, dat fiind faptul că ţara noastră a devenit un stat membru al Uniunii Europene, iar instituţiile de învăţământ superior româneşti trebuie să supravieţuiască şi să se impună într-o societate bazată pe cunoaştere şi într-un mediu concurenţial. Cu alte cuvinte, prin proiect, dorim să realizăm un management capabil să stimuleze membrii comunităţii academice să intre în competiţie, pentru a dezvolta aceste instituţii ca furnizori de servicii.
Care sunt principalele programe de formare în management universitar care au existat în România postdecembristă până la demararea Proiectelor Strategice pentru Învăţământul Superior? Care au fost rezultatele acelor programe şi în ce măsură susţin noul proiect?
O primă preocupare concretă privind îmbunătăţirea managementului universitar a existat încă din anul 1996, pe baza Acordului de Împrumut stabilit între Guvernul României şi Banca Mondială, destinat finanţării „Proiectului de reformă a învăţământului superior şi a cercetării ştiinţifice universitare”. Dovadă stau persoanele cu competenţe în diverse arii ale managementului învăţământului superior, specialişti pe care noi i-am identificat şi de experienţa cărora beneficiază proiectul nostru.
Implementarea proiectului IMU nu a început pe un teren arid, însă noutatea acestui demers constă în caracterul naţional, strategic al acestuia, precum şi în complementaritatea cu celelalte 5+1 proiecte strategice implementate de UEFISCSU, toate vizând schimbări profunde, la nivel de sistem, ale învăţământului superior din România.
Care au fost paşii parcurşi până acum în cadrul acestui proiect şi ce rezultate, idei semnificative au apărut?
Apreciez că în proiectul IMU au fost parcurşi paşi importanţi, în acord cu aşteptările şi eforturile noastre. După un an şi jumătate de implementare, avem 8 Centre de Competenţă în management universitar înfiinţate, un număr de 70 de formatori formaţi în proiect, 15 module de formare în management universitar elaborate de un număr corespunzător de echipe interregionale, o platformă web de cunoaştere. În prezent, aceste module sunt în faza de livrare, iar persoanele care participă în calitate de public ţintă accesează documentele suport şi interacţionează cu formatorii pe platforma web de cunoaştere, în mediul virtual. Tot pe această cale colaborează şi formatorii cu mentorii, în vederea ajustării sau completării conţinutului modulelor.
Au fost stabilite 8 Centre de Competenţă în management universitar. În ce măsură aceste centre vor pune bazele unor noi programe masterale în universităţile româneşti?
Cele 8 Centre de Competenţă în management universitar au fost constituite încă din 2009, primul an de implementare a proiectului, şi am urmărit ca acestea să aibă o distribuţie echilibrată la nivel naţional, astfel încât să se constituie reţelele regionale ale sistemului de formare preconizat. Selecţia centrelor a fost realizată pe criterii regionale, dar şi de performanţă, cum ar fi deschiderea universităţii spre colaborare cu alte universităţi din regiune, capacitatea şi disponibilitatea resurselor materiale sau existenţa unor competenţe în domeniul managementului organizaţiilor. Din această reţea de centre fac parte, în prezent, universităţi acreditate de drept public şi privat din Bucureşti, Iaşi, Cluj, Constanţa, Sibiu şi Timişoara. La finalul proiectului, sperăm ca 2-3 dintre acestea să devină Centre de Referinţă în management universitar, care să dezvolte programe de master în acest domeniu.
Este de dorit ca managementul universitar să fie asigurat de specialişti care nu au în paralel şi activitate didactică, formaţi exclusiv pe acest tip de activitate?
Perfecţionarea echipelor de management ale universităţilor din România creează, fără îndoială, premisele îmbunătăţirii capacităţii administrative a managementului şi a calităţii resurselor umane, în vederea creşterii competitivităţii instituţiilor de învăţământ superior. De altfel, proiectul nostru are în vedere, ca grup ţintă pentru unele dintre modulele de formare în management universitar, chiar persoane care nu desfăşoară neapărat activităţi didactice, cum ar fi directorii administrativi sau de resurse umane. Însă, chiar şi atunci când vizăm drept grup ţintă persoanele care desfăşoară şi activităţi didactice, considerăm că activitatea didactică trebuie să se împletească armonios cu competenţele manageriale, deoarece persoanele provenind din sistem sunt cele în măsură să aducă îmbunătăţiri acolo unde ştiu că este mai multă nevoie.
Tags: Proiecte Strategice, Invatamantul Superior Romanesc, management universitar, Magdalena Cringasu, centre de competenta
Parerea ta conteaza:
(0/5, 0 voturi)