Turismul computerizat: intre inovatie si conservatorism
In urma cu zece ani, solutiile informatice de gestiune reprezentau o noutate absoluta pentru proprietarii de hoteluri, restaurante si baruri din tara noastra. Intre timp, situatia a inceput sa se schimbe si managerii si-au dat seama de avantajele utilizarii de astfel de solutii. Acestia pot lua deciziile cele mai bune in cel mai scurt timp, personalul din Front Office lucreaza mai eficient, concentrandu-se asupra relatiilor cu clientii, carora le sunt depasite asteptarile. Prin informatizarea serviciilor, statul roman poate controla operatiunile din domeniu si poate incasa taxele si impozitele care i se cuvin.
Piata romaneasca de profil este inca „virgina“, luand avant abia in ultimii 2-3 ani. In acest interval, piata a inregistrat cresteri anuale de 20-25% si trendul crescator se va mentine in urmatorii ani. Se construiesc din ce in ce mai multe hoteluri, apar mereu noi restaurante, baruri si cafenele. Conform estimarilor, in Romania exista aproximativ 1800 de hoteluri si, in fiecare an, apar aproximativ 100 de hoteluri noi, fara a mai lua in calcul hotelurile renovate. Dintre acestea, aproximativ 50% au cel putin un calculator la receptie, iar circa 150 au un sistem informatizat de gestiune PMS- Property Management System. In acelasi timp, in Bucuresti sunt cateva sute de restaurante si baruri si, o mica parte dintre acestea au un sistem PMS. Datorita faptului ca procentajul de acoperire este destul de mic, furnizorii de astfel de sisteme au mari posibilitati de dezvoltare pe piata romaneasca de profil.
Oferta romaneasca
Unul din principalii furnizori de astfel de sisteme este compania T&C NET. Solutiile informatice oferite acopera functii cheie ale receptiei, rezervarilor, restaurantului si departamentului contabil, punand accentul pe noile tehnologii disponibile. Consultantii T&C NET lucreaza atat cu managerii proprietatii cat si cu operatorii sistemelor din toate departamentele hotelului sau restaurantului. Corneliu Catalin, director general al T&C NET, a declarat pentru Market Watch: „Am intrat pe piata PMS in 1991, si, tocmai in anul 2000, un alt operator a implementat un system PMS. Se poate spune ca nu am avut concurenta timp de aproape 10 ani. In ultimele 6 luni am avut 20 de instalari si piata este in continua dezvoltare. Din punct de vedere geografic, cel mai buna situatie se inregistreaza in Bucuresti si in orasele mari. Si Valea Prahovei este o zona in plina dezvoltare. Prin contrast, cererile venite din zona litoralului sunt destul de putine. Compania noastra acopera doar hotelurile deschise permanent. Hotelurile sezoniere nu si-au manifestat dorinta de a achizitiona sisteme PMS. Datorita faptului ca sunt deschise doar cateva luni pe an, managerii acestora nu doresc sa faca investitii importante in aceasta directie“.
Pe aceasta piata activeaza si compania TOP HoReCa. Incepand din 1991, aceasta ofera servicii de consultanta restaurantelor, hotelurilor, motelurilor, cafenelelor si unitatilor de alimentatie publica in ceea ce priveste sistemele de marcaj, gestiunea stocurilor, administratie, management si contabilitate. Gabriel Iovu, director executiv TOP HoReCa a declarat pentru Market Watch: „Pentru noi, sistemele PMS au aparut ca o necesitate interna, deoarece grupul nostru cuprindea si unitati de alimentatie publica. In continuare, solutiile dezvoltate de noi s-au vandut catre alte persoane juridice si astfel ne-am axat pe aceasta directie. Toate sistemele noastre sunt integrabile cu orice sistem de contabilitate si cu majoritatea sistemelor de gestiune hoteliera. Pe langa solutia software, Top HoReCa livreaza la comanda echipamentul hardware necesar dotarii unitatilor cat si o serie de alte servicii printre care se numara dezvoltarea de software la cerere, proiectarea, realizarea si design-ul de pagini web, proiectarea si realizarea retelelor de calculatoare“. In ceea ce priveste piata de profil, „exista o tendinta clara de crestere si foarte multi investitori deschid hoteluri, restaurante si cafenele si au nevoie de astfel de solutii, mai ales ca ei cunosc aceste solutii din strainatate. Piata devine mai educata. Pana de curand, cererea era destul de redusa pentru ca nu exista cultura necesara pentru a intelege avantajele unui astfel de sistem. In prezent, piata romaneasca de profil este aproape maturizata“, a incheiat Gabriel Iovu.
Concluzie
Nu ne ramane decat sa speram ca firmele romanesti de pe piata sistemelor de gestiune pentru hoteluri, restaurante si baruri vor rezista concurentei dupa integrarea in Uniunea Europeana si ca vor oferi o alternativa viabila, ca performante si preturi, programelor dezvoltate de companiile internationale.
Parerea ta conteaza:
(0/5, 0 voturi)