Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Piaţa cardurilor şi-a desemnat liderii pe 2009

15 Aprilie 2010



În cadrul celei de-a IX-a ediţii a Galei NOCASH, au fost decernate premiile industriei cardurilor. BCR a câştigat marele premiu, fiind desemnată Banca Anului, pe baza datelor statistice furnizate de emitenţi.

Deşi a încheiat anul 2009 cu un portofoliu de carduri sub cel din 2008, chiar şi cu mai puţine contracte de acceptare semnate cu comercianţii, BCR s-a clasat totuşi pe primul loc la doi indicatori (din şapte luaţi în calcul), fiind singurul emitent care a reuşit acest lucru. Aşadar, la număr de ATM-uri instalate şi număr de produse lansate pe piaţă, BCR a deţinut prima poziţie. O serie de alte bănci au fost lideri de piaţă, însă doar la un singur criteriu: CEC pentru numărul de carduri noi puse în circulaţie – 130.000, GarantiBank pentru numărul de POS-uri (2.600), UniCredit Ţiriac Bank pentru numărul de contracte semnate cu comercianţii (peste 6.400), Banca Transilvania pentru numărul conturilor de card deschise (117.600) şi ING pentru gradul de utilizare al cardurilor, în creştere cu peste 6,7 milioane de tranzacţii faţă de anul precedent.


Criza nu a însemnat, neapărat, reducerea investiţiilor sau amânarea proiectelor ci, mai degrabă, creşterea eficienţei prin diminuarea cheltuielilor inutile. Aşa s-a ajuns la corecţii masive de portofolii, prin eliminarea acelor conturi/carduri care erau inactive şi nu generau decât costuri de întreţinere pentru bănci, dar şi a comercianţilor care nu realizau tranzacţii.


Din graficul 1 se observă că jumătate din principalii 10 emitenţi – care deţin peste 80% din piaţă – au încheiat anul 2009 sub nivelul din 2008 în privinţa portofoliilor valide de carduri în circulaţie.



Grafic 1


Ca politică de business, s-a constatat că băncile care au mizat pe cardul de credit şi-au mărit foarte mult reţeaua de acceptare. Cel mai bun exemplu în acest sens este GarantiBank, instituţie care a înregistrat cea mai mare creştere a portofoliului de carduri de credit în cifre absolute (peste 65.000 de carduri), în paralel cu triplarea reţelei de comercianţi. Rămâne de văzut dacă asumarea acestui risc, de creditare pe card a unei populaţii marcate de şomaj şi reduceri de salarii, se va dovedi o carte câştigătoare.


În privinţa gradului de utilizare, se constată că toţi emitenţii şi-au îmbunătăţit performanţa din 2008. Excepţie face doar Bancpost, însă în grafic sunt trecute doar tranzacţiile cu cardurile de debit. Probabil că, în urma cumulării cu cele înregistrate pe cardurile de credit, rezultatul ar putea să fie comparabil cu 2008 – ceea ce oricum este o mare performantţă, având în vedere că portofoliul de carduri al Bancpost s-a redus cu aproape 300.000 în 2009.



Grafic2


Din creşterile anuale aferente principalilor indicatori ai pieţei cardurilor, se constată că băncile se aşteaptă la o schimbare de comportament a utilizatorilor care, în final, vor exploata tot mai mult faptul că plata la comerciant nu este comisionată.
Reducerea costurilor este o problemă arzătoare, atât pentru bănci, cât şi pentru bugetul oricărei familii. Cifrele anului 2009 arată clar că cele mai multe investiţii s-au făcut în dezvoltarea reţelei de acceptare la comercianţi, unde se înregistrează o rată de creştere de 30%. Practic, la acelaşi număr de carduri, avem cu o treime mai mulţi comercianţi de unde putem face o gamă extrem de variată de cumpărături.


Premii pe baza datelor statistice

• Cel mai vândut card de debit
Banca Transilvania Visa Electron – 314.951 carduri


• Cel mai vândut card de credit
GarantiBank - Bonus Card Classic – 65.402 carduri



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite