Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

2010 – Anul eficientizării. Soluţia pentru eficientizarea sucursalelor bancare

30 Aprilie 2010



În ultimii ani sectorul bancar românesc a crescut într-un mod spectaculos, bucurând investitorii cu un profit substanţial. Deşi băncile au trecut cu succes hopurile extinderii, ţinta anilor următori va fi eficientizarea sucursalelor şi a proceselor prin automatizare, ţinând cont şi de perioada de criză economică pe care o traversăm.


Cum creştem eficienţa sucursalelor?


Răspunsul pare a fi unul simplu: reducând costurile de operare din sucursală, dar păstrând sau chiar îmbunătăţind calitatea serviciilor. Reţeta necesară pentru atingerea acestui scop conţine mai multe ingrediente, iar câteva vor fi prezentate în acest articol.


Primul pas: inventarierea costurilor

Care sunt cele mai mari costuri de achiziţie care trebuie luate în calcul la deschiderea unei sucursale noi? Preţul echipamentelor necesare pentru casierie (seifuri, maşini de numărat, geam antiglonţ, sisteme de securitate şi de supraveghere), costurile legate de crearea spaţiilor de casierie, a back-office-ului (seif/trezorerie).


Care sunt cele mai mari costuri operaţionale legate de funcţionarea unei sucursale? Costurile aferente resursei umane, costurile de cash handling (transport de numerar, numărare, evidenţiere, raportare, etc.), service-ul şi mentenanţă pentru echipamente, costul de chirie pentru spaţiul necesar.


Al doilea pas: calcularea ratei de cost/beneficiu

Dacă ne uităm la inventarierea făcută mai sus ne dăm repede seama că cele mai mari cheltuieli sunt legate de activităţile de casierie, în timp ce acestea produc veniturile cele mai mici. În acelaşi timp activităţile de tip “sales” (vânzare credite şi alte produse bancare) sunt cel mai puţin costisitoare şi produc profitul cel mai mare. Se pare că din punct de vedere al eficientizării proceselor, casieria nu-şi mai are locul într-o sucursală bancară.


Dilema: sucursală fără casierie?

Deoarece clienţii se aşteaptă ca o bancă să le proceseze numerarul, la prima vedere scopul de a elimina casieria pare imposibil de îndeplinit. Însă există deja o soluţie validă şi funcţională în ţările vestice (precum şi la câteva bănci din România), soluţie ce şi-a demonstrat eficienţa.


Răspunsul – dacă tot am atins acest subiect - este crearea sucursalelor de tip “Sales Outlet” cu casierie automatizată.



În ce constă ”Casieria Automatizată”

Este vorba de bancomate multifuncţionale (Cash In/Cash Out) care pe lângă faptul că dispensează şi acceptă bancnote, sunt echipate cu cititor de cod de bare (pentru procesare plăţi facturi) şi eventual cu scanner (pentru procesare de ordine de plată, file cec). Compania Keba oferă astăzi în România astfel de bancomate multifuncţionale, în configuraţii diferite ce pot fi definite la cerere, în concordanţă cu funcţionalităţile pe care clienţii băncii le doresc reunite sub carcasa aceluiaşi bancomat. De asemenea, aplicaţiile software pe care Keba le oferă sunt adaptabile şi customizabile sau complet noi, dezvoltate pe baza cerinţelor specifice ale băncii.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite