Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Importanţa analizei de business īn cadrul proiectelor IT publice

02 Mai 2010




Sînziana Petre Project Manager PMSolutions


„Cumpărăm <<cutii>> sau implementăm soluţii informatice care rezolvă probleme de business?“


Ce este analiza de business?

Analiza proceselor de lucru (sau analiza „de business”) este disciplina care grupează activităţile şi tehnicile utilizate pentru identificarea nevoilor unei organizaţii la nivelul activităţilor sale de bază şi pentru determinarea soluţiilor optime pentru rezolvarea problemelor şi a cerinţelor de business.


Analiza incompletă – sursa problemelor

Una dintre problemele cu care se confruntă majoritatea proiectelor de dezvoltare a unor sisteme informatice este, cu siguranţă, subestimarea importanţei fazei de analiză. De multe ori, beneficiarii viitoarelor sisteme informatice nu ştiu ce trebuie să aştepte de la faza de analiză a proiectului şi, din acest motiv, o tratează cu superficialitate. Din păcate, riscurile unei astfel de abordări sunt foarte ridicate, deoarece analiza este etapa proiectului în care furnizorul ar trebui să se acomodeze cu specificul activităţii viitorilor utilizatori ai sistemelor informatice şi, totodată, etapa în care trebuie să se realizeze documentaţia care va sta la baza proiectării, a dezvoltării şi a implementării viitorului sistem informatic.


Ce cuprinde etapa de analiză?

Am întâlnit multe proiecte în care beneficiarul nu înţelegea modalitatea de derulare a acestei prime etape a implementării proiectului şi nici nu ştia ce rezultate să aştepte la finalul acesteia. Primul pas în vederea realizării unei analize eficiente este stabilirea ariei de acoperire a etapei de analiză, precum şi definirea „livrabilelor” de analiză – adică a rezultatelor acestei etape.


Etapa de analiză a unui proiect de implementare a unei soluţii informatice ar trebui să includă: analiza situaţiei existente (inclusiv analiza sistemelor informatice existente în instituţia beneficiarului), identificarea listei de cerinţe funcţionale şi de business, precum şi analiza proceselor de business existente şi propunerea unor metode de optimizare a acestora prin utilizarea instrumentelor informatice.

Tipuri de cerinţe

Rolul etapei de analiză este acela de a ajuta la identificarea unei game largi de cerinţe cu privire la viitorul sistem informatic, care include:


1. Cerinţe de business: acele cerinţe de nivel înalt care, de obicei, măsoară efectul pe care implementarea viitorului sistem informatic îl va avea la nivelul afacerii (exprimate în general la nivelul efectului şi nu al funcţiilor propriu-zise).
2.
Cerinţe funcţionale: acele funcţionalităţi concrete pe care sistemul trebuie să le ofere, astfel încât să răspundă cerinţelor de business. Se bazează pe analiza şi modelarea proceselor de lucru.
3.
Cerinţe de utilizare: modul în care funcţiile solicitate vor fi utilizate de către utilizatori (pot afecta design-ul viitorului sistem şi de obicei se traduc prin cazuri de utilizare - use cases - şi de testare - test cases).
4.
Cerinţe non-funcţionale – acele cerinţe care nu implică realizarea unei funcţionalităţi, dar care sunt necesare pentru ca funcţionalităţile să poată fi utilizate. Includ cerinţe de dimensionare, scalabilitate, securitate, performanţă, uşurinţă de utilizare.
5. Cerinţe de implementare (sau de tranziţie) – acele cerinţe care se referă la modalitatea în care trebuie să se realizeze tranziţia la noul sistem. Aceste cerinţe îşi pierd relevanţa după migrarea la noul sistem.


Dificultăţile etapei de analiză


Neînţelegerea unei cerinţe, interpretarea sa greşită sau omiterea unui proces de lucru din faza de analiză sunt deficienţe grave care pot declanşa adevărate „dezastre” la momentul implementării sistemului. Cu cât eroarea sau omisiunea din faza de analiză este descoperită mai târziu în procesul de dezvoltare şi de implementare a unui sistem, cu atât timpul şi costurile aferente implementării modificărilor sunt mai mari.


Realizând o analogie cu faza de analiză şi de proiectare în vederea realizării unui automobil, să ne imaginăm situaţia în care o piesă esenţială din motorul automobilului are forma şi dimensiunile greşite, iar toate celelalte componente au fost definite şi proiectate pentru a funcţiona împreună cu respectiva piesă. Un sistem informatic este, la rândul său, un ansamblu integrat de componente, iar modificarea unei componente duce inevitabil la necesitatea modificării componentelor cu care aceasta interacţionează.


„Analiza de business reprezintă capacitatea de a analiza problemele care trebuie rezolvate în vederea furnizării beneficiilor de business aşteptate“

Cum evităm problemele?

O primă metodă de minimizare a riscurilor amintite mai sus este aceea ca, în cadrul interviurilor de analiză, beneficiarul să desemneze persoanele cele mai în măsură să detalieze procesele de business din cadrul instituţiei, pentru a evita confuziile şi contradicţiile ulterioare.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite