Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Enterprise Search, soluţia pentru găsirea acului în carul cu fân

31 Mai 2010



Decelarea informaţiilor cu adevărat importante într-un volum de date în creştere exponenţială reprezintă o provocare căreia nu multe companii reuşesc să-i facă faţă cu brio. Soluţiile de tipul Enterprise Search reprezintă soluţia optimă pentru rezolvarea acestei probleme, rezultatul fiind vizibil la nivelul întregii organizaţii.

Statistica demonstrează că un angajat consumă în medie, săptămânal, între 3 şi 4 ore căutând diverse informaţii necesare desfăşurării activităţii sale. Pentru multe companii, timpul pierdut cu căutarea informaţiilor nu este contorizat ca o pierdere, ci este considerat un dat imuabil, o pierdere inerentă. Diminuarea acestei constante înseamnă asumarea unei lupte perpetue cu creşterea volumelor de date care se acumulează într-o companie, creştere care evoluează ameţitor.


Când apar problemele

Dacă pentru multe companii consumul de timp nu reprezintă o problemă, dificultăţile apar când rezultatele căutărilor nu sunt cele scontate. Atunci când ceea ce se obţine în urma căutării nu reprezintă un răspuns optim pentru persoana care a iniţiat acest demers, scăderea de eficienţă creşte dramatic. Mai ales atunci când este vorba de luarea rapidă a unor decizii de business care necesită informaţii sigure şi actualizate.


Iar astfel de probleme sunt foarte frecvente. Conform unui studiu realizat de compania Sinequa, specializată în soluţii de Enterprise Search, 59% din companii susţin că instrumentele de căutare pe care le deţin sunt inadecvate, furnizând răspunsuri de calitate slabă. De altfel, 46% din cei 200 de respondenţi care au participat la cercetarea întreprinsă de Sinequa au subliniat faptul că rezultatele obţinute în urma căut\rilor sunt prea generice şi/sau neinteligibile.


Care sunt cauzele

Frecvenţa ridicată a acestui fenomen, care afectează drastic eficienţa angajaţilor şi, inerent, a companiilor, este parţial justificabilă prin creşterea exponenţială a volumului de date, în special a datelor nestructurate. Este adevărat că volumul de informaţii acumulat într-o bază de date se dublează la fiecare doi-trei ani, dar la fel de adevărat este că aproximativ 80% din datele companiilor se află stocate, în formă preponderent nestructurată, în calculatoarele angajaţilor respectivelor companii, în fişiere şi directoare create în reţea, în sisteme informatice legacy, care nu mai pot fi accesate, pe scurt într-o multitudine de locaţii în care nu ar trebui să se afle (adică nu în baze de date dedicate). De exemplu, conform unui studiu realizat în urmă cu doi ani de către Radicati Group, 45% din informaţiile critice pentru bunul mers al multor afaceri se află în mail-uri şi documentele ataşate acestora.


O explicaţie mai corectă a faptului că rezultatele căutărilor nu corespund aşteptărilor rezidă în faptul că majoritatea companiilor nu deţin un instrument eficient de căutare a informaţiilor. Revenind la studiul realizat anul acesta de Sinequa, cercetarea a relevat faptul că, deşi majoritatea celor 200 de companii (88%) investesc constant şi susţinut în dezvoltarea intranetului, doar foarte puţine caută să maximizeze şi să eficientizeze mijloacele de utilizare a informaţiilor existente în companie. Conform studiului citat, doar 8% dintre subiecţi deţin un instrument care să le permită căutarea informaţiilor la nivelul întregii companii, utilizând cuvinte-cheie.


Astfel se explică şi de ce 46% din respondenţi au indicat faptul că, în decurs de o lună, s-au confruntat cel puţin o dată (mai precis, între 1 şi 10 ori) cu situaţia în care nu au putut accesa informaţia dorită, iar 16% de peste 10 ori. (Printre alte concluzii, studiul Sinequa a confirmat statistica celor 3-4 ore consumate săptămânal căutând informaţii: 40% din respondenţi au declarat că găsirea informaţiilor necesare realizării unui document critic pentru business le ia între 2 şi 3 ore în medie, în timp ce aproape 25% au indicat că o astfel de sarcină le solicită peste 3 ore.)


Soluţia Information Access


Soluţia optimă pentru rezolvarea problemelor detaliate mai sus este reprezentată de instrumentele de tipul Enterprise Search. Care diferă de clasicele soluţii de Web Search (asta chiar dacă Google ocupă un loc de frunte în clasamentul vendorilor de soluţii de tipul Enterprise Search). Desigur, există similarităţi mari între cele două tehnologii, însă şi diferenţe esenţiale, care provin chiar din tehnologia de căutare – ceea ce funcţionează optim pe miliarde de pagini Web nu se potriveşte pentru căutarea de informaţii în resursele de date existente într-o companie.


Diferenţele nu se menţin, însă, doar la acest nivel, problema fiind mult mai complexă. De aceea, analiştii de la Gartner utilizează o sintagmă mult mai „încăpătoare“, cea de Information Access, care acoperă o arie mai mare de tehnologii, ce include: enterprise search, clasificarea de conţinut, clustering, crearea şi managementul taxonomiilor, tehnologii analitice de conţinut etc.


Este un concept complex şi vast, care răspunde necesităţilor companiilor de a putea accesa conţinut provenind din diverse surse şi/sau tipuri de aplicaţii, de a manageria eficient diferite tipuri de conţinut, de a putea controla versiuni multiple ale aceluiaşi document, de a gestiona durata de viaţă a acestuia, de a acoperi cerinţele de securitate a accesului la date etc.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite