Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

O nouă provocare in activitatea de cercetare a INCDT COMOTI: materialele compozite

18 Septembrie 2010



Domeniul materialelor compozite este considerat drept unul de inovare tehnologică, interdisciplinar, între metalurgie, chimia polimerilor, metalurgia pulberilor, etc., creşterea continuă a consumului unor astfel de materiale, în a doua jumatate a secolului XX, înregistrând o evoluţie spectaculoasă faţă de materialele clasice. Beneficiile materialelor compozite sunt deja bine cunoscute, fiind aplicate în varii domenii, pornind de la „industrie”, „sport şi agrement” şi până la aplicaţii de înaltă performanţă pentru componentele aeronautice.

Realizarea de materiale compozite în ultimul secol s-a impus pe baza a numeroase considerente tehnice şi economice, între care amintim: necesitatea realizării unor materiale cu proprietăţi deosebite (greutate mai mică, o mai mare rezistenţă şi mai mare rigiditate, imposibil de atins cu materialele tradiţionale; necesitatea creşterii siguranţei şi a fiabilităţii în exploatare a diferitelor construcţii, echipamente sau instalaţii; necesitatea reducerii consumurilor de materiale deficitare, scumpe sau preţioase; posibilitatea reducerii consumurilor de manoperă şi a reducerii duratelor tehnologice de fabricaţie. Astfel, la ora actuală, când întreaga industrie prezintă „sindromul uşurării”, care a generat materiale mai uşoare, vehicule mai uşoare, consumuri energetice mai mici, confort sporit, poluare redusă, satisfacţii depline, materialele compozite răspund perfect acestor căutări.

Dezvoltarea acestor materiale, în special în domeniul aeronautic, a fost spectaculoasă în ultimii ani, fapt demonstrat de integrarea acestor materiale în realizarea structurilor celor mai noi avioane comerciale Boeing 787 „Dreamliner“ şi Airbus A380.

INCDT COMOTI răspunde provocării
Deşi pe plan internaţional dezvoltarea acestui domeniu este o prioritate majoră, în România, ponderea materialelor compozite în cercetare este scăzută. În acest context, INCDT COMOTI răspunde acestei provocări, considerând acest domeniu unul în care oportunităţile de dezvoltare şi progres tehnologic şi ştiinţific rămân deosebit de importante.

În funcţie de condiţiile de funcţionare, reperele pot fi realizate folosind o gamă largă de matrici (răşini termoplastice, răşini termorigide) şi ranforsări (fibre de sticlă, kevlar, carbon etc.), tehnologia autoclavei conferind posibilitatea de obţinere a unor componente cu o densitate importantă de armătură cu diferite orientări, alese în funcţie de încărcările piesei; componente fără porozităţi, prin optimizarea parametrilor de proces: temperatură, presiune, vid.

INCDT COMOTI deţine, de asemenea, capacitatea tehnico-ştiinţifică pentru caracterizarea structurală/mecanică a acestor materiale, folosind o dotare completă (MEB FEI F50, microscopie optică, durimetru, maşină universală de încercări mecanice INSTRON, permiţând testarea în regim static şi dinamic, turn de impact etc.). Capabilităţile INCDT COMOTI permit nu doar elaborarea şi caracterizarea materialului, dar şi calculul de rezistenţă, design-ul, realizarea matriţelor necesare şi a reperului vizat.

Preocupările în domeniu ale Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare COMOTI din Bucureşti sunt ilustrate de eforturile de cercetare a acestor materiale, în condiţiile creşterii substanţiale a randamentului de utilizare a componenentelor obţinute, eforturi concretizate în dezvoltarea unui prototip de paletă de stator, prin implicarea în 2008 alături de institute şi firme de renume: DLR şi EADS Germania, Airbus, Rolls-Roys, ONERA Franţa, în proiectul OPENAIR-Optimisation for low Environmenetal Noise impact AIRcraft, FP7-AAT-2008-RTD-1 -234313, coordonat de SNECMA, Franţa. Acest proiect are ca scop reducerea zgomotului la turbomotoarele avioanelor. Pornind de la studiul teoretic şi experimental al proceselor de ardere, se studiază randamentul, nivelul de zgomot, cauzele majore ale zgomotului la sursă, materialele utilizate în vederea obţinerii de soluţii optime. OPENAIR îşi propune să ofere o nouă etapă în reducerea nivelului de zgomot, dincolo de realizările din cadrul proiectului SILENCE®. COMOTI participă în cadrul acestui proiect cu realizarea unei pale de stator din material compozit (cu tot ce implică acest task: design, elaborare şi testare materiale compozite, manufacturare, calcul de rezistenţă etc.), soluţie ce va genera o scădere a greutăţii, rezistenţă şi rigiditate sporită, parametri care induc o creştere a randamentului componenţei.

Direcţia fundamentală de dezvoltare pe viitor a celei mai noi componente, laboratorul de materiale compozite şi caracterizare/testare din cadrul INCDT COMOTI constă, deci, în construirea unor interfeţe solide între mediul de afaceri, parteneri externi (prin programe europene) şi Institut, a cărui activitate principală este cercetarea/inovarea în domeniul aeronautic.

Dr. Ing. Romulus Petcu
Dr. Ing. Raluca Voicu



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite