Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Cât costă o companie pierderea unui laptop?

18 Septembrie 2010



Pierderea unui laptop poate cauza pagube serioase unei companii, putând genera prejudicii de imagine considerabile. Din acest motiv, astfel de situaţii nu sunt raportate şi mediatizate frecvent, ceea ce face ca, de multe ori, mediul business să ignore gravitatea riscului la care este expus.


Fie că este deteriorat, pierdut de posesor din neatenţie sau furat, pierderea unui laptop poate aduce prejudicii serioase unei companii, a căror valoare nu este uşor de cuantificat. Şi asta pentru că, dincolo de paguba reprezentată de preţul de achiziţie al portabilului şi al licenţelor aferente sistemului de aplicare şi celorlalte aplicaţii, de costul aferent serviciilor de configurare şi customizare livrate de departamentul IT al unei companii, există încă o serie de elemente care trebuie luate în calcul atunci când se estimează pierderea.


Astfel, un prim aspect îl reprezintă costul perioadei de inactivitate a utilizatorului, ca urmare a lipsirii de „obiectul muncii“. Dacă problema înlocuirii device-ului nu mai este, la momentul actual, una atât de delicată ca în trecut (când portabilele aveau costuri relativ mari raportat la oferta desktop), cea a datelor aflate pe respectivul portabil este mult mai importantă. Exemplu concret, dacă datele necesare încheierii unui contract se aflau pe laptop-ul pierdut, fără a fi replicate pe alte calculatoare sau fără a beneficia de un back-up, situaţia tinde să devină critică.


De aici rezultă cel de al doilea aspect care trebuie luat în calcul atunci când se estimează valoarea pierderii: volumul de date aflat pe acel laptop şi, mai ales, nivelul de criticitate al acestor date. De exemplu, pierderea laptop-ului de către un agent de vânzări poate fi o oportunitate reală pentru concurenţă... Iar dacă, şi mai rău, informaţii precum datele cu cazuri de service pe o anumită gamă de produse sunt făcute publice, imaginea companiei poate fi serios compromisă. Situaţia devine fierbinte de-a dreptul, atunci când sunt pierdute date cu caracter confidenţial. Prin urmare, deşi valoarea hardware-ului scade în timp, valoarea informaţiilor cumulate compensează deprecierea, la aceasta adăugându-se şi paguba imposibilităţii accesării acestora.


Pentru a face o evaluare cât mai completă a pagubei nu trebuie scăpat din vedere faptul că, în majoritatea cazurilor, valoarea pagubei este direct proporţională cu poziţia utilizatorului în ierarhia companiei.


Costul mediu al depanării
Aparent, multitudinea variabilelor care trebuie luate în calcul la pierderea unui calculator portabil face imposibilă calcularea valorii reale a pagubei. Şi totuşi...


În cazul reparaţiilor, specialiştii susţin că situaţia nu este chiar atât de complicată şi există deja evaluări. Astfel, conform IDC, costul mediu pe care îl suportă o companie la deteriorarea unui laptop este în jur de 1.800 de euro. Acesta este rezultatul unui studiu recent realizat în Franţa de către IDC, potrivit căruia pagubele totale înregistrate în urma deteriorării ating valoarea de 1,5 miliarde de euro anual. Estimarea a luat în calcul doar costurile de reparare şi recuperare a datelor. Dar nu şi cele cauzate de oprirea temporară a activităţii angajatului (situaţie întâlnită în 63% din cazuri), pierderile de comenzi (situaţie întâlnită în 43% din cazuri), eventualele plângeri ale clienţilor etc.
Potrivit studiului citat, aproximativ 20% din laptop-urile companiilor necesită anual reparaţii, iar dintre acestea peste 14% sunt aduse la depanare ca urmare a unor defecţiuni fizice. Statisticile realizate de IDC indică faptul că, în cazul defecţiunilor fizice, pe primul loc se situează tastaturile avariate (în 72% din cazuri), urmate de display-uri (66%).


Câte laptop-uri se pierd anual?
La nivelul anului 2003, compania de asigurări Safeware Insurance estima numărul lap-top-urilor furate anual la circa 600.000 de unităţi doar în Statele Unite. În 2005, numărul acestora crescuse la 750.000, conform unei estimări făcute de Absolute Software, o companie care realizează instrumente de regăsire a portabilelor pierdute sau furate. În 2008, un studiu realizat de Ponemon Institute pentru compania Dell, arăta că, săptămânal, călătorii la clasa business pierdeau pe aeroporturile din Statele Unite 12.000 de portabile (ceea ce înseamnă un total de peste 600.000 de unităţi anual). La nivelul anului 2010, pragul de 1 milion de portabile furate anual numai în SUA este, probabil, depăşit cu mult, ţinând cont de rata de penetrare a acestora – Gartner estima că, în primul trimestru al anului în curs, vânzările de netbook-uri au crescut cu 71%, mediul enterprise fiind din ce în ce mai interesat de acest tip de device-uri.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite