Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Managerial Tools >> HR >> Stiri si comunicate

Corelarea Programelor de Formare Profesionala Continua cu Cerintele Pietei Muncii

20 Septembrie 2010



Camera de Comert si Industrie a Romaniei a fost gazda seminarului CORELAREA PROGRAMELOR DE FORMARE PROFESIONALĂ CONTINUĂ CU CERINŢELE PIEŢEI MUNCII -bune practici în proiectele implementate în România, organizat de Institutul National pentru IMM cu sprijinul Camerei de Comerţ şi Industrie a României. În deschidere dl. Ioan Piturescu, directorul Institutului National pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii(INIMM), a subliniat eforturile facute pentru sensibilizarea celei mai preţioase resurse, cu referire la cadrul în care îşi poate dezvolta abilităţile pentru adaptarea la solicitările pieţei muncii la nivel european, vizate fiind şi fondurile europene prin POSDRU 2007-2013.


Dl. Valentin Cismaru, vicepreşedinte al Camerei Naţionale, a declarat ca Sistemul Cameral este un utilizator frecvent al acestor programe. “Camerele sunt în campanie permanenta pentru a prezenta mai bine oportunitatile pe care le ofera programul de asistenta profesionala in domeniul resurselor umane. Suntem unii dintre utilizatorii frecvenţi ai acestor programe, există Camere de Comerţ care se specializează.in domeniu. Cresterea relevantei educatiei si formarii profesionale initiale devine intre obiectivele pietei muncii un obiectiv major al tuturor, inclusiv al Camerelor de Comert, acum cand rata somajului in randul tinerilor este ridicata. “




In tabloul conturat acestor activitati, domnia sa a apreciat ca România trece printr-o perioada acută în lipsa formării profesionale si este evident gradul de interes tot mai scăzut al formatorului de pregatire.“Este tot mai dificil sa-i aducem la cursuri, sa ii formam. Ca furnizor de formare profesionala continua suntem constienti ca trebuie sa ne adaptam proiectelor pentru implicarea unor parteneri relevanti, prin instruirea specifica. Iar in cadrul institutiei noastre avem parteneriate cu Universitatile din Timisoara, din Cluj, din Bucuresti, cu Camere de Comert, cu alte organizatii sau parteneri straini, si oferim cursantilor o calitate superioara in ceea ce priveste proiectele de invatamant pe care le derulam.Avem, de asemenea , o paleta larga de utilizatori, de la elevi, studenti, la persoane cu dizabilitati, la persoane in cautarea unui loc de munca, la cei care vor sa se recalifice. Pregatirea managementului organizatiei si cresterea capacitatii sale de implementare a obligat Camerele de Comert sa implementeze toate procedurile de management al calitatii, finalizate cu obtinerea de certificari.Intensificarea proiectelor tehnologice, trainigurile in domenii tehnice vor fi extrem de cautate în viitor, de aceea este necesară proiectarea lor foarte buna. În această conjunctură , toţi actorii implicaţi, de la Ministerul Cercetării, Camerele de Comerţ, trebuie să convingă IMM-urile să nu treaca cu vederea oportunitatile oferite de pregatirea prin aceste cursuri. Vom fi raspunzatori in fata economiei romanesti daca nu vom face acest lucru. Oportunitatea de a accesa fonduri prin invatarea implementarii noilor tehnologii va creste exponential“, a apreciat dl. Cismaru. S-a reamintit in acest context ca AM POSDRU lanseaza pe 17 septembrie linia de finantare pentru proiectele aferente DMI 2.3 “Acces si participare la formare profesionala continua”. Cererile de finantare se transmit exclusive on-line, prin intermediul aplicatiei Action Web, pana la data de 10.12.2010, ora 17.00. Datorita modificarilor aduse metodologiei, evaluarea se va face pe principiul “primul venit, primul servit”. Alocarea financiara orientativa este 317.580.000 lei.





Dl. Nicolae Vasile, vicepreşedinte al Patronatului Român din Cercetare Proiectare, a vorbit din experienta proprie, fiind implicat in implementarea proiectului “Proiectarea antreprenoriatului in domeniul ingineriei electrice in Bucuresti-Ilfov, contract POSDRU 32/3.1/G/16122, proiect cofinatat din Fondul Social European prin POSDRU 2007-2013.” Domnia sa a criticat cu aceasta ocazie reticenta fata de implementarea schemelor noi de proiecte. De asemenea, a pledat pentru modernizarea unor cursuri: “Cursurile trebuie sa fie de alta natura. Trebuie sa fie cursuri care sa ma ajute intr-o afacere, de legatura intre domenii, trebuie sa creeze o viziune, sa fie in permanenta cu evolutiile si ultimele tendinte din domeniu.”





Centrul National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic, agentie infiintata în 1999, a fost reprezentata de dna Zoica Vladut. Domnia sa aprecia ca “Invatarea pe tot parcursul vietii a devenit o realitate in UE, mai putin evidenta pentru Romania, iar Romania trebuie sa faca eforturi in aceasta directie.” Invatarea pe tot parcursul vietii trebuie sa aiba fundamente solide , care se asigura prin formarea profesionala initiala.
Structura invatamantului profesional si tehnic a suferit numeroase schimbari, fiind extrem de influentata de mediul politic. Prin modificarea Legii Invatamantului de anul trecut, Ministerul Educaţiei şi Cercetarii a decis sa nu mai organizeze scoli de arte si meserii...” Domnia sa a evidentiat ca este o gresita conceptia ca “acele calificari nu asigurau un debuseu pe piata muncii, si ca scoala de arte si meserii este o scoala de mana a doua”.
Doamna Vladut nu este de acord nici cu parerea ca“formarea preofesionala trebuie sa fie apanajul Min. Muncii.” Abordările la nivel european demonstreaza legatura indisolubila intre educatie si formarea profesionala. Planul de reforma la noi in acest domeniu a inclus urmatoarele puncte:
1. revizuirea calificarilor profesionale in inv. profesional si tehnic.
2. asigurarea calitatii in formarea profesionala
3. planificarea ofertei educationale in scopul de a o corela cu specificul pietei muncii.





Florin Jianu, Preşedintele Patronatului Tinerilor Întreprinzători din România, a evidenţiat o serie de probleme pe care le au beneficiarii de proiecte de antreprenoriat.
“Abordarea beneficiarilor proiectelor de antreprenoriat , abordarea instituţională a firmei trebuie să fie în concordanţa cu realităţile. As dori o abordare europeana, in contextul a ceea ce se intampla cu formarea profesionala continuă în antreprenoriat. Din punct de vedere european, sub 45% dintre tineri consideră antreprenoriatul ca o opţiune în carieră. În SUA procentul e de 60%. Conform unui profesor american, diferenţa e determinată de birocraţia din UE. Vorbind despre patronatul pe care il conduce a prezentat activitatea celor 8 centre start-up din toate regiunile României si a doua programe, legate de practica dintre intreprinderi si intreprinzatori, privind exersarea abilitatilor de a patrunde in piata fortei de munca.


INIMM a prezentat rezultatele programului de FPC, intre care se remarca PROWOB (un pachet complex de formare antreprenoriala pentru incluziunea sociala a femeilor in conditii de egalitate de sanse pe piata muncii ), precum si un Pachet integrat de dezvoltare a abilitatilor antreprenoriale complexe in randul tinerilor si seniorilor din regiunea Centru, precum si un program complex de stagiu de pregatire practica pentru studentii de la facultati cu profil agronomic pentru a deveni manageri performanti in mediul rural european.


Exemplele de bune practici au fost foarte diverse, alese din mai multe tari, ca Portugalia, Polonia, Spania si Marea Britanie. Astfel Starnet este un program al unei retele de transport sustenabil de suprafata, iar portalul eu-imminent este un ghid interactiv online pentru anteprenorii imigranti.
Dintre proiéctelor realizate in Romania,in domeniul formarii profesionale in educatie in contextul dezvoltarii societatii cunoasterii, se remarca Programul SEI derulat de SIVECO împreună cu Ministerul Educaţiei. Este unul dintre cele mai de succes programe de eGovernment din lume derulate la nivel naţional; AeL şi SEI constituie acum exemple de bună practică pentru specialiştii din străinătate. Cu aceasta ocazie s-a prezentat programul Intel®Teach – Instruirea in societatea cunoasterii. Scopul programului de formare continua Instruirea in societatea cunoasterii vizeaza dezvoltarea si imbunatatirea programelor de formare initiala si continua a personalului didactic. Programul se centreaza pe ideea de a ajuta deopotriva profesorii experimentati si studentii – viitori profesori – sa integreze noua tehnologie in procesul de educatie pentru a dezvolta elevilor competentele de gandire de nivel superior. Ca urmare a promovarii acestui program de formare continua, profesorii participanti vor primi un atestat purtator de 25 de credite transferabile care atesta noi competentele pedagogice dobandite.






Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite