Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Glykon– 15 ani pe valurile economiei de piata

20 Mai 2005



„GLYKON, partnerul pe care te poti bizui!” Cu acest slogan au inceput, in martie 1990, un grup de 5 tineri ingineri, specializati in calculatoare, electronica si automatizari industriale, aventura „GLYKON”. Dumitru Caranica este directorul acestei companii- una dintre primele firme private din Romania si prima din Constanta implicata in tehnologia informatiei- care a aniversat in aceasta primavara 15 ani de existenta. Povestea evolutiei sale este interesanta, haideti s-o urmarim!
Dumitru Caranica - director general Glykon
Reporter:GLYKON este unul dintre pionierii mediului privat romanesc. Cum ati valorificat acest avantaj?
Dumitru Caranica: Primind avizul de infiintare chiar din primele zile in care Romania postdecembrista permitea infiintarea unei firme private, mai degraba acest fapt a constituit un dezavantaj: a trebuit sa luptam, mult timp, contra curentului! Poate va amintiti mediul ostil oricarei initiative private, de la acele inceputuri, hatisul legislativ ce nu incuraja astfel de initiative, de atitudinea unei anumite parti a populatiei fata de „privati” si altele asemenea! Dar acest lucru ne-a ambitionat si mai mult, ne-a calit si ne-a fortat sa gasim solutii pentru a merge mai departe.


Reporter:Care au fost cele mai importante momente in evolutia companiei?
Dumitru Caranica:In decursul celor 15 ani au fost mai multe momente importante, bune si mai putin bune, si pe mai multe planuri: structural si organizatoric, al modelului si tipului de afacere, al dinamicii afacerii. Am avut un parcurs interesant: am trecut prin achizitii si fuziuni, am avut divizari ale actionariatului si ale firmei. In 15 ani am trecut prin toate fazele prin care poate trece o companie intr-o societate capitalista! As enumera cateva dintre aceste momente, care ne-au marcat evolutia: infiintarea, la 23 martie 1990, a firmei GLYKON (ca intreprindere mica), impreuna cu alti 4 fosti colegi; in iunie 1991 transformarea GLYKON in SRL. Au urmat: semnarea, in primavara lui 1992 a contractelor cu IBM si HP (am fost in primul „lot”de firme romanesti, care au semnat astfel de „reseller agreement” cu cei doi mari ai TI-ului mondial!), apoi, apogeul de la mijlocul anilor ’90, cand eram un grup de 3 firme, specializate in TI (GLYKON, firma „mama”), in vanzare si proiectare de automatizari industriale (GLYKON Pro) si in instalari de solutii de automatizare (GLYKON COM); restartarea din ianuarie 1996, cand, cei care am fondat firmele GLYKON, ne-am despartit, eu si sotia mea, Aura-Mirela, preluand si ducand mai departe destinele firmei „mama”, pastrand si denumirea sa. Sa nu uitam decizia strategica, din 1997, cand am semnat, cu IBM, contractul pentru distribuirea produselor RSS („Retail Store Solutions”), fiind primul BP („Business Partner”) al sau, din Romania, in acest domeniu. Apoi, parteneriatul cu PSS - Prosoft Solutions, firma romaneasca, specializata in dezvolatarea de software pentru retail, ne-a deschis posibilitatea imbinarii competentelor, in oferirea de solutii complexe, pentru aceasta noua piata.


Reporter:Cum va situati pe piata IT?
Dumitru Caranica:Actionam, practic, pe un segment de nisa al pietei de TI, si anume cel al solutiilor pentru domeniul vanzarilor cu amanuntul („retail). Avantajul nostru consta in faptul ca suntem de peste 8 ani in acest domeniu si avem o buna cunoastere si intelegere a acestei piete, in principalele sale segmente: statii distributie carburanti, fast-food-uri sau super si hyper-market-uri. Avem, contracte de distributie directa cu principalii furnizori de solutii pentru retail: IBM, (POS-uri - „Point of Sale”- in romana eu as propune termenul de „Terminal Inteligent de Vanzare” - TIV), imprimante fiscale si chioscuri, PSC (scanere de coduri de bare si terminale portabile - PDT), Synergon (kituri fiscale sau solutii pentru statiile de arburanti), DOMS (controloare pentru conectarea echipamentelor, din statiile de carburanti, la sistemele POS), Gempsy (verificatoare de pret), Firich Electronics (POS-uri), AMT Datasouth (imprimante pentru codurile de bare) s.a. Lucram foarte bine si cu distribuitori locali de astfel de produse: MB Distribution (imprimante fiscale Epson), OF Systems (cantare Mettler Toledo) s.a. In plus, colaboram strans cu IBM si PSS pentru adaptarea continua a aplicatiei VisualStore la piata romaneasca si suntem mandri ca am fost primul partener IBM, din zona CE&R, care a omologat fiscal acest produs si l-a implementat in doua retele de magazine. Ne extindem continuu reteua de parteneri de service si vanzari, pentru o acoperire cat mai buna a teritoriului Romaniei.
Aceste lucruri ne permit sa satisfacem cerintele din ce in ce mai mari si mai pretentioase ale clientilor nostri, sa raspundem prompt la evolutia acestei piete, si ne diferentiaza, net, fata de concurenta. Cu peste 300 de seturi vandute (POS-uri si imprimante fiscale, cu diverse aplicatii) apreciem, in lipsa unor statistici oficiale, ca avem o cota de piata de 10-15%, daca ne referim strict la solutii fiscale, omologate ca POS + imprimanta fiscala (ci nu combinatii PC + imprimante sau case de marcat, cu care nu ne propunem sa concuram direct).


Reporter:Ce insemnatate au avut parteneriatele din punct de vedere al dezvoltarii firmei?
Dumitru Caranica:Este greu de cuantificat, dar este clar ca un parteneriat de lunga durata, cu o firma de calibrul IBM, ca sa iau un exemplu, nu intamplator(!), te invata sa fii mereu competent si competitiv, riguros, sa-ti respecti angajamentele, sa fii corect si etic in afaceri, sa iei decizii rapide, in situatii limita si, nu in ultimul rand, sa lucrezi in echipa.


Reporter:Care a fost evolutia cifrei de vanzari pe parcursul celor 15 ani?
Dumitru Caranica:Am avut suisuri si coborasuri pe parcursul acestor 15 ani, dar, anul trecut, dupa cresteri consecutive in ultimii trei ani, de cca. 20-25% pe an, am depasit 1 milion de dolari.


Reporter:Ce tipuri de solutii furnizati? Care sunt cele mai importante implementari?
Dumitru Caranica:In momentul de fata avem omologate fiscal doua solutii, destinate atat domeniului alimentatiei publice (fast-food sau restaurant) cat si super / hyper-market-urilor (dar aplicabile si altor tipuri de magazine). Este vorba de profitPOS® si IBM VisualStore©, ambele cu imprimante termice, de la IBM si Epson si ruland atat pe POS-uri clasice, cat si pe POS-uri cu ecrane senzitive („touch-screen”). In conjunctie cu acestea si in completarea lor, oferim, pe terminalele portabile de la PSC, din gama Falcon, solutiile de gestiune a magaziilor, profitPOS® Mobile, si de etichetare, profitPOS® Labels, dezvoltate de PSS.
Dintre ultimele implementari mentionez hyper-market-ul „Pic”, din Pitesti, sau primul magazin, din reteua ALCOM, din Galati. Un client special, compania US Food Network, ce opereaza reteua KFC din Romania trece in aceasta perioada la a doua generatie de solutii pentru retail, profitPOS®, in restaurantele mai vechi (se intampla asa ceva si in Romania, desi piata, per ansamblu, abia acum se indreapta spre astfel de solutii) si continuam implementarea profitPOS®, in noile restaurante, pe masura ce reteaua se extinde!


Reporter:Aveti experienta necesara pentru o eventuala extindere internationala?
Dumitru Caranica:Suntem o companie ce am pornit de la nivel regional, ne extindem la nivel national si ne dorim o prezenta internationala in regiunea noastra, insa toate la timpul lor! Oricum, alaturi de IBM sau Synergon, am participat la licitatii internationale, pentru companii romanesti sau cu acoperire regionala, iar solutiile oferite de noi au fost apreciate, acest lucru dandu-ne increderea ca putem face fata si in mediul concurential din afara Romaniei.


Reporter:Cum va arata GLYKON peste alti 15 ani?
Dumitru Caranica:Cu certitudine, pe val(ul de la momentul respectiv)!



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Cristian Cucona
Un profesionist in adevaratul sens al cuvantului! Vazand comentariul facut, Dl. Caranica isi va da seama ca este vorba de un fost angajat al dumnealui, care a pornit pe cont propriu in hatisurile IT-ului(!) Succes in continuare!
01 Aprilie 2006, 02:29:22
Criatian Caranica
Hello Tusa, Your mom must be proud of you! You came a long way,hard work paid off, but how about going to the next level,did you ever considered of going public? With a few good investors you could expand your business branching out beyond your wildest expectations you see I have a group of investors looking for a strong return and potential growth in any field. Please,let me know a bit more about your company and what are your goals for next five to ten years(!) Thanks,Cristian Caranica
24 Septembrie 2006, 04:35:50