Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Dragoş Ciuparu, preşedintele ANCS: „În cercetare banul trebuie să urmeze performanţa!”

01 Decembrie 2010



După ce a fost comparată cu un roi de albine în căutarea unui stup, în viziunea noului preşedinte al Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică (ANCS), prof. dr. Dragoş Ciuparu, cercetarea românească este un cristal cu defecte. O piatră care se poate însă şlefui prin politici, strategii şi bani alocaţi pe măsura performanţei.

Care sunt principalele lucruri pe care intenţionaţi să le realizaţi în mandatul dumneavoastră ?



Prof. dr. Dragoş Ciuparu, Preşedinte ANCS

În primul rând, vom activa şi vom pilota componenta a şasea a Planului Naţional de Cercetare, cea referitoare la performanţa instituţională. A început prof. dr. Adrian Curaj, iar noi vom continua pe aceeaşi linie, de punere la punct a unui sistem de evaluare periodică a performanţei instituţionale a institutelor de cercetare; vrem ca acesta să se îmbine cu un mecanism de finanţare instituţională care să permită mai multă predictibilitate sistemului R&D, în special institutelor de profil din România. O altă componentă pe care vrem să o activăm şi să o introducem în practica curentă, la toate competiţiile de proiecte, este evaluarea internaţională. Dorim să implicăm din ce în ce mai mulţi evaluatori din străinătate pentru proiectele de cercetare şi pentru analiza performanţei instituţionale din universităţi.

Ulterior, vom extinde evaluarea în zona institutelor de cercetare, ceea ce ne va permite concentrarea resurselor către actorii cu cel mai mare potenţial: cei care dovedesc capacitate de absorbţie şi capacitate de producere a unor rezultate relevante pentru economie, pentru societate. Procesul de evaluare are menirea de a identifica performanţa, locurile unde cercetarea este de foarte bună calitate, de a o sprijini pentru a deveni şi mai eficientă.

Există, aţi identificat resurse noi pentru a susţine acest proces şi a crea aceşti poli de excelenţă?

Vom utiliza atât cât vom putea de mult Fondurile Structurale. În mod evident, le vom folosi pentru finanţarea proiectului de dezvoltare a metodologiei de evaluare a performanţei instituţionale. Ne-am propus să avem o strategie de stimulare a procesului de inovare, de transfer a rezultatelor cercetării în mediul social şi economic, care să ne permită să avem un impact mai consistent. Procesul de inovare reprezintă totodată şi accesarea unor resurse financiare importante, pentru că se adresează mediului economic, unde sunt actori care doresc să investească în inovare pentru a-şi creşte profitul. Noi sperăm ca, până în 2020, să ajungem să atragem în cercetare cel puţin 1% din PIB din mediul privat, din zona economiei, în paralel cu creşterea investiţiei din fonduri publice.

Prin ce instrumente susţineţi reducerea ecartului dintre zona de cercetare-inovare şi zona economică?

Esenţială este componenta de inovare din PNCDI. Totodată, instrumentul Parteneriate va stimula actorii din zona economică să cofinanţeze proiecte de cercetare. Le vom finanţa preponderent pe acelea care demonstrează un interes clar al partenerilor economici, dispuşi să facă investiţii cash. Acest aspect va întări legătura dintre instituţiile de cercetare şi activitatea economică din România. Mai departe, vor exista instrumente complementare care vor prelua ideea şi o vor putea transfera cu totul, pe componenta de inovare, în producţie.

Astfel de parteneriate au şanse să înflorească şi prin proiectele de anvergură gândite de cercetători.
Cel mai cunoscut, proiectul ELI, ce şi-a propus realizarea celui mai puternic laser din istorie, a ajuns pe masa guvernanţilor. Cum a fost primit?

Rezultatul mi s-a părut mai degrabă unul favorabil, deşi nu s-a finalizat prin-tr-un document semnat şi aprobat în guvern. Impresia generală a fost că proiectul este interesant şi că ar putea să dinamizeze semnificativ activitatea ştiinţifică din România. Prima problemă care s-a ridicat a fost existenţa resurselor financiare pentru sprijinirea unui asemenea proiect. Astfel, primul ministru a cerut identificarea resurselor financiare necesare pentru dezvoltarea proiectului. Premierul a solicitat şi o evaluare independentă a studiului de fezabilitate care dimensionează investiţia. În condiţiile în care se vor identifica resursele financiare, se va elabora o notă sau un memorandum în care se va specifica faptul că guvernul sprijină acest proiect. Sunt încrezător că ELI are şanse considerabile de realizare. Cred că este proiectul ştiinţific de cea mai mare anvergură din ultimii 50 de ani în România şi sper să îl văd realizat. Lipseşte decizia politică care momentan ne-ar permite să îl depunem în evaluare la Comisia Europeană. Decizia unei investiţii estimată la 280 de milioane de euro nu se ia în câteva zile.

Sunteţi un specialist în combustibili. Cu ce combustibil veţi veni pentru ca motorul cercetării să funcţioneze?

Nu puţine au fost interpelările care au cerut cercetării să producă dovezi clare ale eficienţei investiţiei publice în cercetare. Aceste dovezi ale eficienţei nu au fost întotdeauna facil de produs, pentru că rezultatele sunt vizibile pe termen lung. Sigur că percepţia cercetării în societatea noastră ar trebui să se schimbe, însă vizibilitatea rezultatelor cercetării trebuie să fie una mai pregnantă. Întărirea, stimularea legăturii cu mediul economic, creşterea aplicabilităţii rezultatelor cercetării în economie şi în societate şi transferul lor mai rapid sunt direcţii de urmat. Există şi pe Fonduri Structurale instrumente de finanţare a start-up-urilor şi a spin-off-urilor care încurajează tocmai relaţia dintre mediul de cercetare şi mediul economic. Odată ce această legătură se va întări şi percepţia cercetării în mediul public, în societate, în zona politică se va schimba, ceea ce ne-ar asigura suficient sprijin pentru a primi un buget mai consistent.

Dacă ar fi să facem o corelaţie şi am vedea cercetarea românească ca pe un cristal, în ce fază de dezvoltare consideraţi că se află acum?

Creşterea unui cristal e un proces cu foarte puţine variabile, comparativ cu complexitatea unui sistem social. Fiecare dintre părţile de sistem ale cercetării are o multitudine de variabile, drept pentru care e greu de făcut un paralelism între un proces fizic relativ simplu, cristalizarea, şi dezvoltarea cercetării, ca şi componentă a societăţii, în ultimă instanţă.

Este cercetarea românească un cristal în formare?

Este un cristal care are defecte, de unde şi imagine distorsionată pe care o produce. Avem un program de măsuri care au drept scop şlefuirea cristalului. Pe unele le-am demarat deja, iar altele vor urma.

Managementul este cel care şlefuieşte cristalul. Care este filosofia dumneavoastră de management?

Încercăm să schimbăm rolul ANCS. Până acum, era un fel de moaşă comunală care făcea cam de toate, şi finanţare de programe, şi gestiune de proiecte... Cred că ANCS are menirea de a face politici şi strategii, folosindu-se, desigur, de experienţa şi de expertiza oamenilor din sistem şi ale colegilor noştri din alte ţări. De aceea am iniţiat o serie de acte normative care să transfere managementul de programe şi gestiunea proiectelor integral către unitatea executivă (UEFISCDI), iar noi să rămânem cu pârghiile de comandă ale sistemului şi cu evaluarea şi finanţarea performanţei istituţionale. Mai avem menirea de a ajuta cercetătorii să-şi identifice parteneri în mediul economic din România. Astfel, organizăm expoziţii şi asigurăm participarea actorilor din cercetarea românească la târguri şi manifestări internaţionale, organizăm întâlniri bilaterale cu parteneri din diferite ţări. De curând, am iniţiat o astfel de întâlnire cu parteneri din China, cu care vrem să dezvoltăm arii tematice de interes comun, proiecte finanţate bilateral. Simplificarea birocraţiei este o prioritate. Printre altele, am iniţiat o HG care să simplifice devizul şi structura cheltuielilor care trebuie raportate, astfel încât cercetătorii să se concentreze către activitatea de cercetare şi mai puţin pe birocraţia aferentă gestionării proiectelor. ANCS îşi va diminua accentul pe administrare şi implementare, pentru a se focaliza pe crearea de politici, strategii şi instrumente specifice pentru dirijarea sistemului.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Ana Maria
Este prea frumos si as dori din tot sufletul sa fie asa: o prognoza bugetara generoasa, deschiderea competitiei 2011, evaluarea institutionala si individuala pe criterii de performanta, promovarea tinerilor talentati si eliminarea din sistem a "infractorilor" si a "nulitatilor" si alete si altele. Bine spus "banul trebuie sa urmeze performanta !" . Foarte bun articolul. Merita citit !!!!
03 Decembrie 2010, 04:52:52
gogu
problema in romania este urmatoare... la nivel de conducere stam bine.... funeriu, ciuparu...adica oameni care au facut cercetare si stiu ce vor... cand ajungi la contractarea/decontarea proiectelor te lovesti de o gramada de proaste... gen madam pirsoaga, madam Fratila, madam crangashu..si etc.etc.et.c... care te plimba de te ie mama dracu cu hartoagele... pentru ele hartoagele sunt importante...ceea ce faci tu e un kkt... si nu habar nau ce se poate face si ce nu... una zice ca da...alta ca nu... din nou ca da... dupa care sa faci cerere...si uite asa faci paishpe mii de cereri ca sa aiba ele hartii pe birou si sa isi justifice activitatea
04 Decembrie 2010, 10:48:18
Gogu suparatu
Finantare institutionala trebuia facuta mai demult si nu stiu ce astepati sa o aplicati. Inca 20 de ani de studii si elaborari? Incepeti o data sa o puneti in practica. Sau nu ati cazut la aranjamente cu capcaunii din institutele/univ care au alte interese. Mai mult decit atit, poate ca ar fi bine sa coboriti din turnul ala de fildes de la minister si sa va interesati cum circula banii in interiorul institutelor de cercetare, pe care cica le pastoriti direct. Sau sunteti prea pe felie cu unii din directorii acestora si nu va atingeti de ei? Altfel la teoria batului de chibrit toti se pricep de 20 de ani incoace dar cand e de facut ceva concret...NADA! ANCS o sa ramana in continuare cu "politica de programe" adica cu spaga mare din proiectele cele mai banoase...restul sa crape cu firimiturile lasate dupa ce gasca din randul 2 (de amici, directorasi, samd) se satura. VORBE , VORBE, VORBE...cine dracu le mai crede!
06 Decembrie 2010, 03:01:47
dina
De acord cu Gogu Suparatu. Pleaca-ai nostri, vin ai nostri, noi ramanem tot ca prostii. Nu cred ca Dragos Ciuparu va face mare branza, asa cum n-au facut nici altii inaintea lui. Este pus politic, fiind din gasca celor apropiati lui Base (Funeriu, Miclea). Una este sa fii un bun cercetator si alta este sa fii capabil sa schimbi destinul cercetarii romanesti. Uitati-va la Funeriu, ce catastrofa e! Plini de bune intentii, acesti ministri si subsecretari de stat de cafenea, se vor duce acasa si alti politruci le vor lua locul. Iar noi...cum ziceam mai adineauri.
18 Februarie 2011, 02:13:39
vrajitorul
Vorbe goale si povesti de adormit copiii. A verificat cineva modul in care se deruleaza proiectul POSDRU al d-lui Ciuparu referitor la bursele doctorale in care Universitatea Petrol-Gaze din Ploiesti este beneficiar, iar dumnealui director de proiect? In cadrul proiectului sunt cuprinse si Universitatea de Nord Baia Mare si Universitatea din Petrosani. Doctoranzii din anul III nu si-au primit bursele de 16 luni, cei din anul II de 12 luni, iar cei din anul I de 6 luni. Proiectul se "deruleaza" din anul 2008, doar pe hartie...Suntem mintiti in mod repetat de acest individ care acum este presedinte al ANCS. Cu ce drept vine sa vorbeasca de cercetare cand nu au fost in stare sa asigure o bursa lunara cercetatorilor? Se vorbeste de continuitatea cercetarii prin prisma dezvoltarii durabile, cand de fapt nici nu stiu ce presupune termenul. Unde sunt banii doctoranzilor d-le Ciuparu? Unde este cercetarea de care vorbiti? Cu ce o stimulati si o sustineti? Cu kktul pe care ar trebui sa-l mancati de fiecare data cand deschideti gura.
01 Aprilie 2011, 06:59:59