Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Raportare sau BI. Ce sau de ce?

15 Decembrie 2010



Controlul asupra companiei, obiectiv pe care îl doreşte orice manager, poate fi exercitat numai pe baza unor date reale şi complexe privind activitatea. În lipsa acestora, organizaţia este asemenea unei nave care se deplasează pe întuneric prin deciziile bazate pe fler ale căpitanului. Suitele de aplicaţii precum ERP şi CRM au reuşit să livreze informaţiile necesare asupra activităţii, colectând în timp real şi foarte minuţios date despre producţie, logistică, aprovizionare, clienţi, vânzări etc. Astfel, aceste aplicaţii au fost printre primele adoptate de piaţă şi, prin urmare, ritmul lor de maturizare a fost mai rapid. Evoluţia a fost similară şi în România, iar cel puţin în cazul ERP baza instalată este destul de mare.


Aplicaţiile din categoria operaţională livrează informaţia sub formă de rapoarte, fie că acestea există standard în cadrul produsului, fie că sunt dezvoltate pe cerinţele specifice ale clienţilor. Indiferent de complexitate, rapoartele manageriale rulează pe baza de date tranzacţională şi oferă o imagine a companiei la momentul prezent. Acestea răspund la întrebarea generică „ce se întâmplă?“, iar datele utilizate sunt vechi de cel mult câteva săptămâni. Rapoartele, indiferent de utilitatea lor, au cu precădere o relevanţă statistică.


Realitatea arată însă că răspunul la această întrebare nu este suficient şi tot mai mulţi manageri vor să afle şi „de ce se întâmplă?“. Pentru aceasta este nevoie de un nivel superior de aplicaţii, de ceea ce se numeşte Business Intelligence. Soluţiile de BI fac parte din categoria analitică, colectează date din toate aplicaţiile existente în companie şi rulează o bază de date diferită pentru a nu îngreuna segmentul operaţional. BI-ul extrage toate datele existente în companie, indiferent de aplicaţie sau de vechimea lor, le consolidează şi prelucrează, permiţând astfel analize pentru perioade extinse de timp, pe multipli indicatori de performanţă. Daca rapoartele au, în general, un format vizual standard, BI-ul permite selectarea informaţiilor de care este nevoie şi livrarea acestora într-un format la alegerea beneficiarului: tabele, grafice, panouri de comandă (dashboards) etc. Astfel, este redusă implicarea departamentului sau furnizorului IT în generarea sau modificarea rapoartelor.


Dacă uneltele de raportare fac parte intrinsecă din soluţiile ERP sau CRM implementate, BI-ul poate fi achiziţionat de la un terţ furnizor. Oferta existentă pe piaţa locală acoperă toate cerinţele, de la Oracle, IBM şi SAP, orientaţi către segmentul enterprise, până la Microsoft Analytics şi QlickView, care se adresează pieţei medii. De asemenea, există companii care oferă un pachet ERP/CRM + BI sau jucători puri pe piaţa de analitics, precum SAS Institute.


Indiferent de soluţie sau de furnizor, implementarea unui Business Intelligence nu poate fi o alegere greşită dacă pentru luarea unor decizii corecte este nevoie de informaţii relevante.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite