Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Integrarea ERP-BI, o cerinţă în creştere pe piaţa locală

15 Decembrie 2010



Criza pare să fie un catalizator al creşterii cererii de soluţii de BI pe plan local. Climatul economic dificil a forţat efectiv companiile să conştientizeze nevoia unor instrumente dedicate de raportare şi, mai ales, de analiză, care să le permită un control superior al business-ului.

Conform specialiştilor şi studiilor de piaţă la nivel mondial, climatul economic dificil al ultimilor doi ani s-a concretizat la nivelul lui 2010 printr-o creştere sensibilă a cererii de soluţii de Business Intelligence, mai ales din partea companiilor „ERP oriented“. Un fenomen explicabil din perspectiva priorităţilor pe care 2009 şi 2010 le-au impus companiilor de pretutindeni, indiferent de ordinul de mărime şi de aria de activitate ale acestora: reducerea costurilor, urmărirea mult mai atentă a cash-flow-ului, creşterea eficienţei operaţionale, valorificarea superioară a resurselor, dar, mai ales, capacitatea organizaţiei de a răspunde mult mai prompt schimbărilor şi provocărilor apărute în piaţă.


Am încercat prin intermediul acestei anchete, realizate atât cu ajutorul vendorilor de soluţii ERP (şi, eventual, de soluţii de BI integrate), cât şi al câtorva „pure players“ de aplicaţii de raportare şi analiză, să vedem dacă cerinţele universal valabile au generat un fenomen similar şi pe plan local. Evident, răspunsurile celor opt interlocutori diferă în funcţie de specificul, anvergura şi experienţa în piaţă ale fiecărui vendor, însă o serie de concluzii interesante devin vizibile.


Cine a înregistrat creşteri?

Prima întrebare adresată interlocutorilor noştri s-a referit strict la evoluţia, în ultimii doi ani de criză, a cererii locale de soluţii BI în zona clienţilor ERP. După cum spuneam, răspunsurile diferă atât din perspectiva bazei de clienţi ERP deja existenţi (sisteme preinstalate), cât şi a „obiectului principal de activitate“ (respectiv, ERP principal şi BI ca add-on şi/sau modul preîmpachetat sau BI ca unic „obiect de activitate“, în cazul „pure players“).


Concret, în cazul TotalSoft, vendor tradiţional de soluţii ERP, cu o cotă importantă pe piaţa locală, dar care deţine şi o soluţie proprie de raportare şi analiză, se confirmă „verdictul internaţional“ menţionat în debutul articolului, adică creştere: „Criza economică a schimbat comportamentele, priorităţile şi abordările companiilor, indiferent de mărimea lor sau industria în care activează. S-a accentuat, aşadar, focusul pe reducerea costurilor, pe optimizarea proceselor operaţionale şi pe analizele legate de performanţa şi sănătatea companiei. În acest context, am observat în rândul clienţilor noştri de Charisma ERP un interes mult mai mare pentru extinderea facilităţilor de raportare şi analiză necesare procesului decizional, interes reflectat în creşterea adopţiei soluţiei de Business Intelligence, Charisma Analyzer. În ultimii doi ani, veniturile aduse de soluţia noastră de BI au crescut cu 70%. Peste 70% din clienţii care au ales Charisma ERP în 2010 au optat şi pentru Charisma Analyzer. A fost o creştere semnificativă faţă de anul 2009 ,când procentul era undeva la 50%. Această creştere o putem pune pe seama acutizării crizei, dar şi pe seama conştientizării companiilor în privinţa beneficiilor unui instrument de BI“, ne-a declarat Bogdan Grigorescu, Director Charisma Business Applications, Totalsoft.



Bogdan Grigorescu, Director Charisma Business Applications, Totalsoft


Factori de influenţă

Evoluţia pe plus se confirmă şi în cazul companiei Q&Q Info Consult (vendor „pur“ de BI). Însă Cotiso Hanganu, Managing Partner al companiei, susţine că piaţa a regresat cu 10-15% în 2009 şi a suferit o uşoară revenire în 2010, de 5-10%, evidenţiind şi explicând factorii care au afectat cererea pe piaţa locală: „În ultimii doi ani cererea de soluţii BI a fost influenţată în principal de câţiva factori: • Impulsul iniţial de îngheţare a tuturor investiţiilor şi cheltuielilor (manifestat foarte abrupt în rândul multinaţionalelor din primăvara anului trecut). • Nevoia intrinsecă de optimizare determinată de necesitatea scăderii cheltuielilor, manifestată cu precădere în acest an. Acest factor s-a manifestat atât în mod direct, prin scăderea cheltuielilor de analiză şi raportare, cât şi indirect, prin creşterea nevoilor de analiză managerială în vederea optimizării. • Nevoia de asigurare a transparenţei în situaţii de criză. În ultimii doi ani au ajuns în situaţii de criză financiară multe organizaţii, unele chiar cu cote de piaţă semnificative şi awareness ridicat, în special venite din zona retailului. Pentru o parte dintre aceste organizaţii aflate în situaţii limită, asigurarea unui climat de încredere în rândul creditorilor a reprezentat un factor-cheie în depăşirea momentelor de criză, iar în astfel de situaţii o platformă de BI rapid implementabilă a oferit exact plusul de transparenţă care a făcut diferenţa. • Continuarea sau îngheţarea unor proiecte de investiţii din zona guvernamentală care au avut şi componente de BI incluse. Aceşti factori au influenţat în mod diferit cererea din piaţă, crescând volatilitatea şi nivelul de impredictibilitate. Una peste alta, consider că piaţa a regresat cel putin 10-15% în 2009 şi a suferit o uşoară revenire în 2010, de 5-10%. E drept că, dacă punem peste aceste tendinţe de piaţă flexibilitatea si eficienţa pe care le aduc soluţiile noastre de BI asociativ, precum şi creşterea competitivităţii echipei noastre de vânzări, noi am înregistrat o creştere semnificativă (30%) chiar şi în 2009. Iar pentru 2010 preconizăm o creştere de peste 40%.“



Cotiso Hanganu, Managing Partner Q&Q Info Consult


De unde vine creşterea?

Şi din perspectiva lui Lori Haiducescu, Director de Operatiuni Senior Software, companie care a lansat anul acesta o soluţie proprie de BI – SeniorVisualBI (dezvoltată pe aplicaţia Tableau Software) –, este vorba de o creştere concretă a cererii: „De la lansarea SeniorVisualBI în mai 2010, 20 de clienţi SeniorERP au implementat sau sunt în curs de implementare. Conform solicitărilor pe care le avem în prezent, estimăm că peste 40% din clienţii SeniorERP vor implementa SeniorVisualBI anul viitor.“
Deci, din nou, o evoluţie pe plus, explicată de Lori Haiducescu prin faptul că principalele cerinţe referitoare la BI sunt strâns legate de evoluţia contextului economic şi a cerinţelor din piaţă: „Nevoia generică de BI a fost popularizată rapid ca o consecinţă a schimbării trendului indicatorilor de afaceri. După o perioadă în care ascensiunea economiei şi prosperitatea firmelor mascau eventualele disfuncţionalităţi, acum managerii sunt tot mai atenţi la sănătatea companiei. Fără un sistem BI, managerii devin simpli observatori ai simptomelor, fără un diagnostic clar şi fără a putea interveni în timp util. Prima nevoie care a apărut a fost, aşadar, cea de diagnostic – de a observa cauza scăderii unor indicatori. Acest moment a coincis cu trecerea de la simpla raportare a unor indicatori-cheie la analize ad-hoc complexe, bazate pe identificarea şi izolarea problemelor. Nevoia de raportări flexibile, uşor de customizat şi configurat, a apărut în acelaşi context, fiind accentuată de cerinţele specifice de raportare venite din partea marilor buyeri. Multinaţionalele au, cel mai adesea, exigenţe clare privind modul de lucru la care partenerii trebuie să se conformeze. În ultimii doi ani, schimbarea accelerată a mediului de afaceri a dus la expansiunea unei noi nevoi care câştigă teren în toate domeniile de activitate: viteză de reacţie pentru decizii proactive. BI-ul se transformă dintr-un instrument de diagnostic în unul de intervenţie activă. (...) O nouă tendinţă este cea de democratizare a informaţiei – angajaţii sunt antrenaţi într-un management bazat pe obiective clare, vizibile în orice moment şi uşor de corectat la timp, iar managementul operaţional primeşte acces la analize şi rapoarte. O dată cu apariţia acestui tip de management, nevoia de simplitate a accesului la date a crescut: analiza instantanee a milioane de înregistrări, flexibilitatea în construirea de tablouri de bord şi rapoarte ad-hoc de către utilizatori non-tehnici şi reducerea costurilor suplimentare.“



Lori Haiducescu, Director de Operatiuni Senior Software


Cerere pe plus, finalitate scăzută

O creştere a cererii de soluţii de BI din partea companiilor „ERP oriented“ semnalează şi firmele Relevance şi Softeh Plus (în acest caz fiind vorba de o dublare a numărului de clienţi în 2010 faţă de 2009).



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite