Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Predicţiile Gartner pentru următorii patru ani

15 Decembrie 2010



Cea de a 20-a ediţie a Gartner Symposium/Itxpo, ce a avut loc în Orlando, Florida, la sfârşitul lunii octombrie, a reunit peste 7.000 de specialiştii IT din întreaga lume, printre speakeri aflându-se personalităţi-cheie ale industriei IT, precum Steve Balmer, CEO Microsoft, Marc Benioff, preşedinte şi CEO Salesforce.com, sau John Chambers, preşedinte şi CEO Cisco. Respectând tiparul ediţiilor anterioare, analiştii Gartner au prezentat estimările asupra evoluţiei pieţei IT la nivel mondial, precum şi noile „tendinţe“ care se configurează a fi vectorii de forţă în următorii ani.


Cheltuielile în domeniul IT la nivel mondial vor creşte în 2011 cu 3,1%, raportat la 2010, conform estimărilor prezentate în cadrul celei de a 20-a ediţii a Gartner Symposium/Itxpo. Un ritm de creştere superior celui înregistrat anul acesta, estimat la 2,4% (faţă de 2009). Analiştii cabinetului de consultanţă estimează însă că, până în 2014, creşterea investiţiilor în IT va fi una mai degrabă „timidă“. (Cifrele arată astfel: 2.400 de miliarde de dolari în 2010, 2,5 trilioane în 2011 şi 2,8 trilioane în 2014.)


De altfel, după cum a precizat Peter Sondergaard, senior vice president Gartner şi şeful Departamentului global de cercetare al cabinetului, numeroşi responsabili IT din zona financiar-bancară sau industria producătoare (manufacturing) nu prevăd o revenire la nivelul bugetelor IT ante-2008 înainte de 2012-2013. Oficialul Gartner a precizat că, din perspectiva cabinetului de analiză pe care îl reprezintă, în următorii patru ani economiile emergente vor reprezenta „locomotivele“ investiţiilor în domeniul IT, care vor fi mult mai consistente în aceste ţări şi vor depăşi substanţial economiile dezvoltate.


Sondergaard a insistat în discursul său asupra modului în care modificarea modelului de investiţii în IT în următorii ani va influenţa dezvoltarea economică a companiilor din întreaga lume. Potrivit sursei citate, asistăm la momentul actual la o metamorfoză profundă a societăţii, la nivel global, respectiv la o transformare într-o societate bazată pe informaţii, în care IT-ul joacă un rol esenţial. Extinderea continuă a accesului la un volum de date cu o creştere explozivă şi îmbunătăţirea continuă a abilităţilor de accesa şi interpreta inteligent aceste date vor face ca informaţiile să reprezinte „carburantul secolului 21“, din perspectiva oficialului Gartner.


Patru tendinţe majore

Fenomenul schiţat anterior este accelerat de noile trend-uri identificate de analiştii Gartner a fi vectorii de forţă în următorii ani. Primul în ierarhia cabinetului de analiză este Cloud Computing, o tehnologie care a început deja să transforme vizibil industria IT la nivel mondial, dar mai ales modelul financiar pe care îl vor adopta clienţii în alegerea unui furnizor de servicii şi/sau produse IT. Potrivit lui Peter Sondergaard, Cloud Computing este motorul unei tranformări care va afecta radical toate verticalele, făcând ca „impactul Internetului asupra industriei muzicale să pară un eveniment minor“.


Cel de-al doilea trend major în clasamentul Gartner cu impact major este fenomenul de „social computing“. Analiştii susţin că, dincolo de Facebook, LinkedIn sau Twitter, companiile vor trebui integreze tehnologiile din spatele acestor platforme pentru a dinamiza „arhitecturile IT rigide“, oferind suport angajaţilor a căror activitate consistă în descoperirea informaţiilor din varii surse, interpretarea acestora şi includerea într-un sistem complex de luare a deciziilor.


Al treilea element major nominalizat în cadrul Gartner Symposium 2010 este „Context Aware Computing“. Proliferarea rapidă a tehnologiilor wireless, explozia ofertei de device-uri inteligente (netbook-uri, tablete, smartphone-uri etc.), din ce în ce mai accesibile unui număr mare de consumatori, capabilităţile extinse de comunicare vor duce la apariţia unei noi generaţii de produse şi servicii IT complexe.


Ultimul trend identificat de Gartner ca având o importanţă deosebită în următorii ani este „Pattern-Based Strategy“. Conform analiştilor, identificarea modelelor (de comportament al clienţilor, de evoluţie a pieţei, de prognozare a cererii etc.), folosind varii surse de date, va deveni o prioritate din ce în ce mai clară pentru multe companii în viitorul apropiat. Fapt care va genera o cerere consistentă pe piaţa soluţiilor de tipul instrumentelor de analiză a reţelelor sociale, de analiză predictivă sau de analiză contextuală complexă.


Potrivit Gartner, combinaţia acestor patru trenduri majore, dar şi fiecare tendinţă în parte vor avea un impact puternic nu numai asupra industriei IT, dar şi asupra modului în care companiile îşi vor dezvolta modelul şi strategiile de business în următorii ani.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite