Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Bazele de date se mută īn cloud

15 Decembrie 2010



Un termen nou a intrat recent în lexiconul IT: DaaS. DataBase as a Service reprezintă ultima noutate în materie de cloud computing şi este un acronim introdus pe piaţă de SalesForce, prin lansarea Database.com prima bază de date tranzacţională livrată ca serviciu şi plătită printr-un abonament lunar.

Piaţa globală a bazelor de date depăşea valoarea de 20 de miliarde de dolari, în 2009 (conform IDC), trendul general fiind unul de creştere cu procente din două cifre. Oracle Database deţine o poziţie dominantă pe această piaţă, cu o cotă de cca 44,3%, urmată de IBM DB2 cu 21% şi Microsoft SQL cu 18,5% (procente raportate la venituri şi nu la baza instalată). Creşterile pe aceste linii de business sunt relativ similare, 13,3 pentru Oracle şi IBM şi 14% pentru Microsoft. Restul plutonului devine tot mai nesemnificativ, cu Sybase şi Teradata ocupând circa 3,5% din piaţă. O poziţie aparte o reprezintă MySQL, care ar deţine cca 35% ca bază instalată, însă doar 0,5% pondere din valoarea generală a pieţei şi care, intrată în portofoliul Oracle prin achiziţia Sun Microsystems, are un viitor mai puţin limpede. Dincolo de cifre, în esenţă, piaţa bazelor de date este foarte concurenţială, cu poziţionări diferite în funcţie de regiune (spre exemplu, în 2006 Oracle Database avea în România o cotă de piaţă de cca 70%) cel puţin între primii trei furnizori ducându-se o luptă acerbă pentru diferenţiere şi acumulare de cotă de piaţă.


Dezvoltarea cloud computing a adus influenţe şi asupra bazelor de date. În mod curent, Microsoft oferă un produs online numit SQL Azure, iar Amazon include în serviciile web şi Amazon Relational Database, dar în ambele cazuri produsele sunt integrate în platformele de cloud computing şi nu vândute în sine. Cel puţin la nivel oficial, Oracle şi IBM nu par a fi interesate de acest segment.

SalesForce introduce BaaS

În acest peisaj, SalesForce.com a lansat prima bază de date livrată ca serviciu (BaaS) şi denumită Database.com. Serviciul se anunţă unul de tip enterprise cu grad ridicat de performanţă şi securitate, dar accesibil pe baza unui abonament lunar.
În esenţă, SalesForce deschide către întreaga piaţă imensa baza de date (Oracle Database), pe care rula serviciile proprii de tip CRM (Customer Relationship Management), precum şi infrastructura de plată a acestor servicii. Această bază de date este utilizată în mod curent de peste 87.000 de companii, ce îi asigură o cotă de piaţă destul de ridicată, cel puţin la nivel de bază instalată. Complementar, Database.com oferă şi instrumentele de dezvoltare (API – Application Programming Interface) pentru integrarea acestei baze de date în aplicaţii diverse, precum şi soluţiile de securitate necesare. Abordarea este similară celei prin care Amazon.com a oferit modelul propriu de infrastructură către clienţii din întreaga lume prin Amazon Web Services, Elastic Cloud etc.


Preţuri mici şi administrare simplificată


Conform primelor anunţuri oficiale, Database.com este disponibilă într-o versiune gratuită în limita a 100.000 de înregistrări şi 50.000 de tranzacţii lunare pentru 3 utilizatori. Monetizarea se va face prin plata unei sume de 10 dolari pentru fiecare 100.000 de înregistrări şi 150.000 de tranzacţii, la care se adăugă 10 dolari/utilizator/lună pentru uneltele de management şi securitate (autentificare, acces, row-level security etc).


Dincolo de costuri, care pentru un număr mare de utilizatori devin considerabile, SalesForce mizează pe simplificarea administrării bazelor de date. În mod curent, documentaţia aferentă unei baze de date Oracle trece de 4.800 de pagini, iar cea pentru IBM DB2 versiunea 9 ajunge la cca 3.200 pagini, ceea ce le face extrem de complexe ca administrare, actualizare şi mentenanţă etc. DaaS ar însemna eliminarea administrării de către utilizator, deoarece furnizorul se ocupă de toată activitatea de întreţinere, instalare patch-uri, configurări, back-up etc. Securitatea şi fiabilitatea ar fi mai bune prin existenţa unei echipe dedicate de profesionişti şi a unei monitorizări mult mai atente.Mai mult, disponibilitatea serviciului ar fi imediată şi nu ar necesita o investiţie deloc neglijabilă în infrastructură (server, stocare, licenţe).


Cat de performant este serviciul?

Situaţia nu este însă atât de simplă. Întrebările legate de siguranţa şi confidenţialitatea datelor se păstrează ca în orice discuţie legată de SaaS, însă succesul de piaţă al SalesForce arată că s-au găsit răspunsuri pertinente. Un aspect mai sensibil decât securitatea ar fi latenţa inevitabilă a conexiunilor web, care ar putea afecta performanţele unei baze de date tranzacţionale. Din acest punct de vedere cu siguranţă că Database.com nu va concura cu dispozitive precum Oracle Exadata sau SAP HANA, gândite din start pentru performanţă. Conform afirmaţiilor oficiale, SalesForce vede Database.com ca bază de date tranzacţională pentru alte aplicaţii dezvoltate în cloud şi pentru care latenţa conexiunilor web nu afectează utilizarea.


Cui se adreseaza DaaS?

Pe cine va targeta SalesForce cu acest serviciu? Va fi disponibil şi în România? Sunt întrebări cu răspunsuri relative. Deşi serviciul a fost lansat recent, disponibilitatea sa comercială va fi la începutul anului viitor. Fiind un serviciu web, ar putea fi accesat de oriunde, aşa cum sunt accesate de către firme locale şi serviciile de tip CRM ale SalesForce sau cele de infrastructură ale Amazon. Clienţii enterprise vor sta departe de un astfel de serviciu, existând atât paranoia securităţii datelor, cât şi infrastructura necesară păstrării interne a bazelor de date. Mai degrabă, segmentul ţintă îl vor reprezenta companiile medii şi mici interesate de performanţele unei baze de date Oracle, dar fără povara costurilor mari de licenţiere. O astfel de companie va avea un număr mic de utilizatori şi un volum relativ moderat de tranzacţii pentru ca plata lunară a unui serviciu ca Database.com să treacă drept o bună afacere. Anul trecut, pe piaţa locală spre exemplu, mai mulţi vendori de ERP Tier 2 au anunţat disponibilitatea soluţiilor proprii de a rula Microsoft SQL alături de Oracle, tocmai pentru a da clienţilor o alternativă mai ieftină, fără un rabat major la nivel de performanţă. Interesul tot mai mare pentru SaaS va face ca şi cerinţele pentru baze de date livrate simular să crească. Un alt segment de interes îl vor reprezenta companiile care dezvoltă aplicaţii pentru cloud computing şi care acum se orientează către serviciile Microsoft şi Amazon. Indiferent de scenariu, SalesForce a deschis un segment nou de piaţă, iar replica marilor jucători, în special Oracle şi IBM, nu va întârzia să apară.



Baza de date Microsoft® SQL Azure este un serviciu de baze de date relaţionale, construit pe tehnologiile SQL Server. Aceasta oferă un serviciu de baze de date caracterizat printr-un grad ridicat de disponibilitate şi scalabilitate, alcătuit din mai multe entităţi şi care este găzduit de Microsoft în nor. Serviciul de baze de date SQL Azure serveşte la implementarea mai multor baze de date şi la asigurarea accesului la acestea. În acest fel, dezvoltatorii nu sunt nevoiţi să instaleze programe software, să le configureze, să le gestioneze sau să le aplice corecţii. Serviciul beneficiază de un grad mare de disponibilitate şi de o toleranţă ridicată la erori, ceea ce face ca administrarea fizică să nu fie necesară.




Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite