Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Cât de importantă e mentenanţa pentru viaţa unei soluţii geospaţiale?

16 Decembrie 2010



Mentenanţa joacă un rol important în ciclul de viaţă al unui produs software. Se estimează că sunt mai mult de 100 de miliarde de linii de cod în producţie, în lume. Aproape 80% din ele sunt nestructurate, neintegrate şi nu foarte bine documentate. Mentenanţa, însă, poate rezolva cel puţin o parte dintre aceste probleme, fie că e vorba de o soluţie geospaţială, fie că e vorba de o altă soluţie IT.

Dezvoltarea unei soluţii software cunoaşte mai multe etape. Aceste etape includ analiza sistematică a cerinţelor, planificarea, construcţia, implementarea, testarea, darea în folosinţă a software-ului şi mentenanţa. Mentenanţa trebuie să fie ultima etapă a ciclului de viaţă a unei soluţii software, iar soluţiile geospaţiale nu fac excepţie. După lansarea produsului, în etapa de mentenanţă, software-ul poate fi actualizat conform schimbărilor organizaţionale şi cerinţelor utilizatorilor care nu au putut fi prevăzute în etapa de analiză.


În realitate, se consideră, adesea, că e suficientă simpla implementare a unei soluţii geospaţiale şi, prin urmare, nu se mai semnează contracte de mentenanţă. Acest lucru creează efecte negative pe termen lung, costuri mai ridicate de exploatare, probleme neaşteptate care se rezolvă cu multă cheltuială, uneori chiar stagnări în producţie etc. Şi, pentru că în multe din proiectele geospaţiale româneşti aspectul mentenanţei este neglijat chiar din faza de proiect, ne propunem să atragem atenţia asupra câtorva aspecte la care orice beneficiar ar trebui să se gândească înainte să decidă că nu are nevoie de un contract de mentenanţă pentru soluţia geospaţială pe care o exploatează.


Termenul de mentenanţă software se referă, de regulă, la schimbările care trebuie făcute unei soluţii software după ce aceasta a fost livrată clientului sau utilizatorului.


Mentenanţa software nu se reduce, însă, la corectarea defectelor latente.


Patru tipuri de mentenanţă


Există mai multe tipuri de activităţi care fac subiectul mentenanţei unui sistem: acţiuni de corectare, de adaptare, de perfecţionare şi de prevenţie. Acţiunile de tip corectiv sunt cele prin care se repară o problemă sau o disfuncţionalitate constatată în timpul exploatării sistemului.


„Dacă problema este rezultată dintr-o dezvoltare defectuoasă a furnizorului, desigur că acesta este obligat să rezolve problema, chiar şi în lipsa unui acord de mentenanţă. Dacă, însă, problema apare din cauza utilizării defectuoase a sistemului (datorată, de exemplu, unui flux mare de angajaţi noi care nu au urmat cursurile iniţiale de instruire), plata intervenţiilor de rezolvare intră în sarcina beneficiarului”, explică Alina Pintelie, Director MarCom, Intergraph Computer Services.


Mentenanţa de adaptare este cea care constă în modificarea soluţiei pentru a se mula pe schimbări neprevăzute ale activităţii beneficiarului sau a practicilor de utilizare. O mare parte din aceste schimbări poate fi făcută, de obicei, gratuit, în cadrul unui contract obişnuit de mentenanţă sau, în absenţa acestuia, contra unor sume de bani cheltuite pentru ore de consultanţă ori chiar dezvoltare.


Mentenanţa de perfecţionare se referă la îmbunătăţiri funcţionale ale sistemului, menite să mărească performanţa şi eficienţa acestuia (de exemplu, viteză mai mare la anumite operaţiuni, o interfaţă mai uşor de utilizat etc). Acest tip este de obicei 100% acoperit de un contract de mentenanţă, clientul primind gratuit toate add-on-urile, up-grade-urile sau hot fix-urile dezvoltate în perioada în care contractul său este valabil. Mentenanţa de prevenţie se referă la activităţi menite să mărească uşurinţa de administrare a sistemului şi poate consta în documentaţii ţinute la zi, comunicarea de bune practici de exploatare sau chiar îmbunătăţiri aduse structurii soluţiei. Şi acestea sunt, de obicei, 100% acoperite de un contract de mentenanţă şi acoperite aleator în absenţa unuia.


„Practic, poţi compara un contract de mententanţă cu o asigurare, cu diferenţa că aici primeşti în plus servicii şi alte lucruri utile, chiar şi în situaţiile în care nu se întâmplă nimic rău cu sistemul tău. Nu eşti doar asigurat împotriva unor eventuale pierderi financiare pe care le-ai putea avea, ci poţi beneficia şi de toate îmbunătăţirile pe care dezvoltatorii le fac aplicaţiilor lor, fără să trebuiască să achiziţionezi noi licenţe pentru asta”, adaugă Alina Pintelie.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite