Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Live@edu, platformă gratuită de comunicare şi colaborare pentru mediul universitar

16 Decembrie 2010




Alex Herişanu



La nivelul instituţiilor de învăţâmânt superior nevoia de colaborare şi comunicare între studenţi şi profesori este critică. De asemenea, pentru păstrarea unor raporturi oficiale ca şi pentru reprezentarea externă, reprezentanţii acestor organizaţii au nevoie de un mediu oficial, atât ca platformă de colaborare, cât şi ca email.


O soluţie accesibilă pentru asigurarea unei astfel de platforme o reprezintă suita Live@edu (va deveni în viitorul apropiat Office 365 pentru Educaţie) un pachet gratuit de servicii şi aplicaţii (din categoria cloud computing) pus la dispoziţia mediului academic de către Microsoft. În esenţă, Live@edu este un program la care instituţiile de învăţământ trebuie să adere şi în cadrul căruia au acces, în regim hosting, la servicii de colaborare şi comunicare, aplicaţii web, precum şi la serviciile de stocare necesare. Suita Live@edu include: Office Live Workspace, Microsoft Outlook Live, Windows Live SkyDrive, Microsoft ShareView, Live Messenger şi Live Alerts etc. Această platformă permite instituţiilor de învăţământ să creeze un mediu colaborativ uşor de administrat şi controlat şi să ofere studenţilor şi profesorilor acces la multiple servicii (email, calendare, contacte, grupuri de discuţii, prezenţă, IM, spaţiu de stocare etc.) printr-o autentificare unică. Platforma Live@edu se poate interconecta cu orice altă aplicaţie existentă în instituţie: eLearning, portal etc.

Printre beneficiari, Politehnica Bucureşti

În România există deja 15 instituţii afiliate programului Live@edu: Universitatea Bucureşti, Universitatea Galaţi, Universitatea Ovidius, Facultatea de Automatică şi Calculatoare din Politehnica Bucureşti etc. În cadrul Facultăţii de Automatică şi Calculatoare activează peste 400 de profesori şi circa 5.000 de studenţi înscrişi la 12 specializari. Proiectul a fost dezvoltat în cadrul Centrului de High Performance Computing şi a fost coordonat de Alex Herişanu. „Eu sunt doctorand aici şi mă ocup de centrul de High Performance Computing, care reprezintă resursele IT ale Facultăţii. Centrul nostru oferă aproape 1.000 de core-uri, în jur de 36 TB de stocare şi este axat, în general, pe calcul computaţional. O parte din acest centru oferă servicii cum ar fi platforma de eLearning, utilizată în toată facultatea şi care este updatată în fiecare an. Aici sunt găzduite toate site-urile, stocate informaţiile, în general orice proiect nou pleacă din acest centru”, afirmă Alex Herişanu.

Autentificare unică, servicii multiple

Microsoft şi Facultatea de Automatică şi Calculatoare au o colaborare de lungă durată, în cadrul căreia s-a derulat şi proiectul Live@edu, integrarea unor servicii de cloud gratuite pentru educaţie de la Microsoft, cu infrastructura proprie a Facultăţii, toate acestea ducând la un standard de comunicare şi colaborare între studenţi, între studenţi şi profesori etc. Serviciul oferă studenţilor şi profesorilor conturi de email, 25 GB disponibilitate de stocare, numeroase metode de colaborare, partajarea calendarului, crearea unor grupuri de discuţii etc. Mai mult, platforma este deschisă şi pot fi adăugate oricând noi funcţionalităţi. Una dintre provocările proiectului a fost integrarea cu alte aplicaţii existente în cadrul Facultăţii: platforma de Learning Management, portalul studenţi.ro, care funcţiona ca o aplicaţie de HR etc.

„Pe baza Microsoft Forefront Identity Manager am dezvoltat un sistem care ne permite alocarea unei singure identităţi pentru toate serviciile accesate de studenţi. În momentul în care un student intră în anul I, primeşte un cont, adresa de email şi o parolă, pe care le foloseşte până ce termină doctoratul. Acum avem foarte multe aplicaţii care folosesc aceeaşi autentificare pentru ca e sincronizată pentru orice third party apllication. Avem inclusiv un joc online, care foloseşte autentificarea de pe studenţi.ro” afirmă Alex Herişanu.

Un astfel de proiect creşte sentimentul de apartenenţă la o comunitate în rândul studenţilor, eficientizează colaborarea profesori-studenţi şi permite utilizarea unor adrese de email oficiale în relaţionarea cu alte instituţii, conferinţe, programe de învăţământ etc. În egală măsură, administrarea serviciului este simplificată, configurarea la începutul fiecărui an universitar fiind foarte uşor de făcut.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite