Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Externalizarea – când, cum şi de ce?

16 Februarie 2011




Valentina Neacşu
www.itex.ro



Externalizarea este o soluţie eficientă atât pentru firmele mari, care nu trebuie să piardă focusul afacerii proprii apelând astfel la alte soluţii pentru a acoperi activităţi adiacente, cât şi pentru firmele mici, care pot bugeta astfel optim şi extrem de previzibil anumite procese sau acţiuni.


Când reprezintă o soluţie optimă?

În primul rând când activitatea respectivă este temporară, limitată într-un anumit interval de timp, indiferent dacă este sau nu repetitivă. În HR avem exemplul proceselor de recrutare şi selecţie, care nu au un flux constant.


Un alt motiv de externalizare este reprezentat, aşa cum spuneam mai sus, de activităţile care nu ţin de core-business-ul companiei respective. În resurse umane, salarizarea este supusă externalizării tocmai din acest motiv: consumă mult timp, este extrem de birocratică şi se raportează la o legislaţie mult prea variabilă, astfel încât este mai înţelept să-ţi declini riscul ei unei companii specializate. În plus, partea efectivă de administrare nu are un impact strategic la nivel organizaţional.


Alt caz este reprezentat de nevoia unui input mare de know-how. Şi când nu-ţi permiţi să cumperi vaca, alegi să achiziţionezi producţia ei. În resurse umane, designul organizaţional sau cel al proceselor de management al performanţei sunt cel mai adesea induse prin externalizare.


În aceeaşi zonă se înscrie şi nevoia unor opinii neutre, externe, nealterate de lentila culturii organizaţionale. În HR, cel mai frecvent se externalizează astfel serviciile de testare a satisfacţiei angajaţilor, greu de asumat de un departament de resurse umane intern.


Ce externalizezi?

Conform exemplelor de mai sus, este clar că, în general, se externalizează activităţi şi nu departamente. Poţi externaliza salarizarea, recrutarea şi selecţia, dar nu întreg departamentul de HR, tocmai pentru a avea pe cineva care să realizeze managementul relaţiei cu furnizorii de servicii. Excepţie fac firmele pentru care ar fi costisitor să existe ambele variante.


Care sunt avantajele externalizării?

• Posibilitatea bugetării cu acurateţe, datorită costurilor fixe şi eliminării costurilor ascunse;
• Valoarea crescută a serviciilor externalizate (furnizorii sunt cei care au o experienţă mai bogată, au la activ mai multe proiecte finalizate, deci au know-how şi, de cele mai multe ori, angajaţi mai motivaţi);
• Posibilitatea de a dezvolta mai bine activităţile cu importanţă strategică, de a flexibiliza şi optimiza structura afacerii.


Ce trebuie avut în vedere înaintea externalizării?

Externalizarea nu este o soluţie care să funcţioneze pur şi simplu, fără efort şi fără implicare. Înainte de a apela la aceasta trebuie să ai în vedere următoarele:


• Un management optim al relaţiei cu furnizorul (definirea căilor de comunicare, a livrabilelor, desemnarea persoanelor responsabile de ambele părţi);
• O relaţie contractuală fermă, care să garanteze obţinerea rezultatelor scontate şi confidenţialitatea informaţiilor sensibile;
• Un set de standarde de performanţă realiste şi măsurabile;
• Un feedback constant, asumat de ambele părţi ale baricadei.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite