Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Piaţa ERP īn 2010: costuri şi timp de implementare scăzute, dar şi mai puţine beneficii de business

16 Februarie 2011



Unul dintre segmentele pieţei IT influenţate serios de criza economică din ultimii ani îl reprezinta sistemele ERP (Enterprise Resource Planning). Dincolo de cifrele privind evoluţia pieţei, analize efectuate la nivel global au arătat că în 2010 implementările soluţiilor ERP s-au făcut mai rapid şi au costat mai puţin, însă beneficiile livrate au fost sub aşteptări.

Pentru piaţa locală, studiile realizate în 2010 de Pierre Audoin Consulting (strict pe ERP) şi IDC (pe o categorie mai extinsă: Enterprise Applications Suite) au arătat aceeaşi tendinţă: piaţa aplicaţiilor de business a scăzut constant în ultimii doi ani, iar rezultatele celor două studii sunt în concordanţă cu tendinţele globale ale pieţei de profil. Prin urmare, reducerea veniturilor pentru majoritatea vendorilor (globali sau locali) a determinat o schimbare de abordare, atât la nivel de vânzare, cât şi de implementare a soluţiilor ERP. De asemenea, situaţia a avut un impact direct asupra serviciilor de mentenanţă.


Studiul ERP Report 2010 realizat de compania de consultanţă Panorama surprinde aceste schimbări pe care, fără un efort de imaginaţie prea mare, le putem aplica şi pieţei locale. Conform analizelor Panorama, care au luat în calcul peste 1.600 de implementări ERP din toate regiunile globului, în 2010, la nivel mediu, o implementare ERP s-a făcut într-un timp mai scurt decât până în 2009 (inclusiv) şi a costat mai puţin. Pe de altă parte însă, în 2010 proiectele ERP au livrat mai puţine beneficii de business, rezultatele fiind sub nivelul aşteptărilor clienţilor.





Comparând informaţii acumulate în perioada 2005-2010, studiul Panorama a arătat următoarele:


• Derularea proiectelor ERP a cerut mai puţin timp. Timpul mediu de implementare a fost de 18 luni
• TCO în scădere: La nivelul anului 2009, TCO a reprezentat, în medie, 6,9% din veniturile anuale, pentru 2010 acest indicator a scăzut la 4,1%
• Majoritatea implementărilor nu reuşeşte să livreze beneficiile de business promise: doar 59% din companii reuşesc să obţină peste jumătate din beneficiile aşteptate
• Implementările ERP în regim SaaS durează mult mai puţin, însă livrează sub 50% din beneficiile unei implementări on premises
• Majoritatea companiilor nu reusesc să gestioneze schimbările organizaţionale induse de implementarea unui ERP. Studiul arată că organizaţiile sunt conştiente de impactul implementării ERP, generează o strategie de schimbare, însă nu au abilităţile necesare gestionării eficiente a acestei schimbări.


În legătură cu aceste informaţii, am solicitat opiniile unor specialişti implicaţi în piaţa ERP locală, iar concluziile lor fi regăsite mai jos:


• Nu este o coincidenţă că durata implementărilor şi bugetele proiectelor ERP au scăzut, în tandem cu beneficiile livrate. Cauza o reprezintă reducerea bugetelor şi, prin urmare, eliminarea din cadrul proiectelor a unor activităţi considerate fără impact major asupra activităţii. Pe de o parte, au fost „sărite“ unele etape în derularea implementării, iar pe de alta au fost implementate mai puţine module. Complementar, nivelul customizărilor, servicii cu impact mare asupra costurilor, a fost redus. Aceste decizii au dus la proiecte mai puţin mulate pe nevoile reale ale clienţilor, la funcţionalităţi mai puţin personalizate şi, implicit, la reducerea beneficiilor de business.
• Multe companii au aşteptări nerealiste în ceea ce priveşte implementările soluţiilor din categoria ERP. Aplicaţiile au fost dezvoltate pentru un mediu de business cu procese optimizate la nivelul celor mai bune practici din industriile vizate, în timp ce situaţiile reale de la clienţi, cultura organizaţională şi procesele de afaceri sunt departe de această viziune. Aceasta duce la necesitatea unor schimbări majore, care nu întotdeauna pot fi adoptate sau induc un stres ridicat în organizaţiile clienţilor.
• Nimeni nu poate spune că o implementare ERP este un lucru facil şi uşor de previzionat. Dincolo de complexitatea unui astfel de proiect, atât prin implicarea unui volum ridicat de resurse, cât şi prin impactul asupra organizaţiei, mediul economic din ultimii ani a fost atât de dinamic încât pentru multe companii a fost dificil să poată măsura beneficiile unui ERP sau să obţină o rentabilizare facilă a investiţiei.
• Implicarea decidenţilor de business ai clientului şi selectarea soluţiei potrivite devin elemente-cheie în asigurarea unei rate cât mai mari de succes a acestor proiecte.


În linii mari, rezultatele studiului Panorama se aplică şi în România, deşi valorile medii menţionate sunt intangibile pentru piaţa locală. După un 2010 marcat de un uşor regres, este de aşteptat ca piaţa să intre pe un trend ascendent marcat atât de o stabilitate economică anunţată discret de autorităţi, cât şi de unele proiecte cu finanţare europeană. Este de aşteptat şi o schimbare de strategie din partea vendorilor prin adoptarea unor elemente de cloud computing, livrări de soluţii în regim de private-hosting, vânzare în rate/leasing etc. Pe de altă parte, nemulţumirile legate de scăderea beneficiilor de business obţinute sau atingerea parţială a obiectivelor nu trebuie neglijate, atât de clienţi, cât şi de vendori. Mai mult, procese precum cel intentat de UTI companiei Oracle România (pentru livrarea unor funţionalităţi sub aşteptări în cadrul unui proiect ERP evaluat la 7 milioane EUR) pot arunca o lumină nefavorabilă asupra întregii pieţe. Prin urmare, vendorii trebuie să echilibreze raportul promisiuni-livrabile şi să comunice cât mai corect şi intens beneficiile reale obţinute de proprii clienţi.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite