Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

BI peste ERP: 1+1=3?

16 Februarie 2011



Integrarea unei aplicaţii de BI peste o soluţie ERP a devenit o opţiune din ce în ce mai interesantă pentru multe companii de pe piaţa locală. Motivele, prezentate pe larg în numărul anterior al revistei Market Watch, cu ajutorul interlocutorilor noştri – vendori de soluţii ERP cu module de BI integrate şi „pure players“ din zona de aplicaţii de raportare şi analiză – sunt numeroase. Lista argumentelor pro-integrare menţionate în articolul citat nu lămureşte însă un aspect delicat: cine este furnizorul soluţiei de BI? Vendorul soluţiei ERP – în cazul în care acesta deţine un modul/add-on dedicat cu funcţionalităţi de analiză şi raportare – sau un provider din zona de BI?

Baleierea rapidă a opiniilor specialiştilor pe acest subiect nu oferă un răspuns edificator. Apelarea la serviciile vendorului soluţiei ERP (cronologic implementată înaintea celei de BI) este benefică în multe cazuri, dar prezintă câteva limitări importante. Excepţiile de la această „regulă“ se pot număra pe degetele de la o mână: Oracle, SAP, Microsoft. Pe de altă parte, şi jucătorii dedicaţi din zona de aplicaţii de raportare şi analiză au atuurile lor, dar care, privite prin prisma efortului de integrare şi al costurilor, ar putea fi contestate.

Pe scurt, adevărul este undeva la mijloc, neputându-se da un răspuns universal valabil, fiecare situaţie necesitând o analiză specifică, care să permită decelarea variantei optime. De exemplu, în cazul unei companii dinamice, de dimensiune medie şi/sau mică, în care ERP-ul este principalul instrument informatic cu care lucrează, efortul implementării unei soluţii dedicate de raportare şi analiză poate fi insurmontabil. Pe când, în cazul unei companii mari, care trebuie să integreze volume consistente de date provenite din mai multe surse şi/sau aplicaţii (ERP, CRM, SCM, aplicaţii dedicate de facturare etc.), încercarea de a extinde capabilităţile modulului de analiză şi raportare inclus în ERP, astfel încât să „acopere“ toate fluxurile de date, poate fi un demers inutil şi, mai ales, ineficient. Însă, nici generalizările date drept exemplu nu îndreptăţesc concluzii pripite precum: add-on-urile sunt pentru SMB-uri, în timp ce soluţiile stand-alone de BI sunt pentru mediul enterprise.

Pentru a încerca să schiţăm un răspuns pertinent am adresat întrebarea „Cine este furnizorul indicat să implementeze o aplicaţie de analiză şi raportare «peste» un ERP – vendorul ERP sau un furnizor dedicat din zona de BI?“ interlocutorilor Market Watch care au participat la micro-ancheta prezentată în numărul anterior. După cum era de aşteptat, opiniile sunt diferite, neputându-se vorbi de o unanimitate absolută. Argumentaţiile diferite oferă, însă, o imagine clară asupra avantajelor şi limitărilor caracteristice fiecărei variante. Interesant este, însă, faptul că, în afară de una-două excepţii, interlocutorii noştri recunosc pertinenţa argumentelor „taberei adverse“.

Strict Pro-ERP

„Din punct de vedere al investiţiei, este mai la îndemână clienţilor să apeleze la instrumentele oferite de vendorul de ERP, dat fiindcă acesta furnizează un pachet compact de funcţionalităţi, iar efortul de construire a instrumentelor este minimal. Evident, există mai multe opţiuni pornind de la aceasta, în funcţie de evoluţia nevoilor beneficiarului. Spre exemplu, se poate începe cu un modul de tip BI adiacent sistemului ERP şi apoi se poate extinde cu instrumente mai sofisticate. Decizia trebuie să fie luată în funcţie de volumul, natura şi multitudinea surselor datelor ce necesită analiză, dar şi de disponibilitatea bugetului şi termenul în care se doreşte obţinerea de rezultate.“
Maria Cîrlan, Marketing Manager Ager Solutions


Maria Cîrlan,
Marketing Manager Ager Solutions

„Depinde”

„Singurul răspuns corect la această întrebare este: Depinde. Poate vendorul de ERP nu are soluţie de BI sau are una puţin performantă. Există soluţii de BI care funcţionează independent de soluţia ERP, bază de date, sistem de operare etc. Poate fi un avantaj să iei soluţia de BI de la acelaşi
vendor de ERP, dacă soluţia este ceea ce îţi trebuie şi, mai ales, dacă partenerul care a realizat implementarea de ERP şi-a făcut treaba. Totodată, contează foarte mult să ai oameni cu experienţă care ştiu să realizeze implementări. Ideal este să iei o soluţie matură. O soluţie care şi-a dovedit succesul de-a lungul timpului. Dar, evident, totul se rezumă la bugetul pe care companiile sunt dispuse să-l aloce acestor soluţii.“
Florin Marinache, Sales Director Romsym Data

„În cazul companiilor mari, există, de obicei, două tendinţe majore. Prima este cea de integrare într-o platformă BI standardizată la nivel de companie. Aici există o mare rigiditate şi costul implementărilor este foarte ridicat. De aceea, mai nou, a apărut cea de BI operativ la nivel departamental. Aici există o mai mare flexibilitate, sistemele BI sunt mai flexibile, intuitive şi sunt accesibile din punct de vedere al costurilor. Noi putem oferi o soluţie perfectă la acest nivel, pe care se poate face ulterior roll-out la nivel de companie. Calitatea informaţiei din BI este strâns legată de corectitudinea datelor din ERP, CRM sau alt sistem. În lipsa unui furnizor comun pentru aceste aplicaţii, este foarte probabil să se producă o ruptură între cele două tipuri de sisteme, implicaţiile fiind preluate în întregime de companie. Aici apare rolul unui singur furnizor-integrator, de a explica etapele naturale ale implementării, de a reduce riscurile şi de a doza corespunzător aşteptările managementului. În cazul Senior Software, fiecare companie beneficiază de o analiză de business gratuită, înainte de semnarea unui contract, prin care află cum fiecare sistem poate răspunde nevoilor actuale şi viitoare ale companiei şi care sunt etapele naturale ale fiecărei implementări. Un alt factor menit să contribuie la gradul de succes al proiectului este discuţia cu ceilalţi clienţi Senior Software, beneficiind de experienţa practică a acestora.“
Lori Haiducescu, Director de Operaţiuni Senior Software


Lori Haiducescu,
Director de Operaţiuni Senior Software


„Atunci când clientul utilizează sisteme informatice de tip ERP de la un singur producător, cu o singură bază de date, este mai avantajos să utilizeze o soluţie BI furnizată de acelaşi producător, datorită faptului că acesta poate realiza implementarea într-un timp mai scurt, cunoscând deja sursele datelor. În cazurile, din ce în ce mai frecvente de altfel, în care clientul are sisteme informatice cu baze de date diferite, de la producători diferiţi, un furnizor specializat de BI poate fi mai avantajos din punct de vedere al timpului necesar realizării proiectului.“
Andreas Fruth, Marketing Manager Softeh Plus

„Există, deopotrivă, avantaje şi dezavantaje. În general, este mai eficient pentru o companie să aleagă să implementeze, peste ERP-ul pe care îl utilizează, o soluţie de BI furnizată de vendorul/producătorul acestuia, din considerente evidente: costuri, timp, eficienţă şi expertiză, suport integrat. Avantajul vine din cunoaşterea structurii bazei de date de către furnizorul de software, a proceselor de business din compania respectivă, care au fost rafinate şi validate odată cu implementarea soluţiei ERP. Toate acestea duc la furnizarea unei soluţii conform aşteptărilor şi nevoilor reale ale clientului. În cazul implicării unei terţe părţi, apare nevoia unui Data Staging (bază tampon între Data Warehouse şi baza ERP), ceea ce implică un efort suplimentar pentru ambele echipe. De asemenea, clientul îşi poate urmări gestiunea companiei pe o infrastructură eterogenă, formată din multiple sisteme şi platforme informatice. În acest caz, cel mai important este ca soluţia de BI să fie furnizată şi implementată de o echipă cu expertiză de business, care înţelege nevoia clientului, dar şi piaţa acestuia, în general, şi care îi poate furniza soluţia cea mai potrivită pentru tipul de activitate a clientului. Integrarea corectă a unei soluţii ERP cu una de BI nu depinde de mărimea companiei, ci mai degrabă de cum este structurată compania din punct de vedere informatic şi operaţional.“
Bogdan Grigorescu, Director Charisma
Business Applications TotalSoft



Bogdan Grigorescu,
Director Charisma
Business Applications TotalSoft


Pro-BI, dar nu chiar strict...

„Există argumente şi pro şi contra legate de implementarea unei soluţii BI furnizate de vendorul soluţiei ERP. Vendorul ERP are avantajul cunoaşterii bazelor de date şi a proceselor din companie. În schimb, de cele mai multe ori, vendorul ERP nu are tehnologia potrivită pentru a furniza o soluţie BI performantă şi nici dezvoltatori/programatori suficienţi pentru aceasta. Pe de altă parte, alegerea unui terţ, a unui expert în soluţii BI, vine cu avantajul experienţei vaste, a soluţiei mult mai performante, a consultanţilor bine pregătiţi şi a focalizării pe obiectivele clientului.“
Ionuţ Toader, Managing Partner Relevance


Ionuţ Toader,
Managing Partner Relevance

„Fiecare abordare are plusuri şi minusuri. La prima vedere, o soluţie integrată ERP+BI pare să fie mai eficientă pentru că nu mai trebuie «redescoperită roata». Eşti tentat să spui: «Dacă vin la pachet, cele două componente sunt gata conectate, o bag pe a doua în priza primeia şi, gata!, am BI-ul, cu toate beneficiile rezultate, gata funcţional». Realitatea, însă, a demonstrat că, de cele mai multe ori, bazându-se pe faptul că vin gata pregătite pentru un anumit ERP, soluţiile de BI aduse la pachet (uneori oferite chiar gratuit!) sunt mult mai neprietenoase şi mai inflexibile, generând pe termen lung un cost total mai mare şi/sau un nivel de satisfacţie semnificativ mai redus. Pe de altă parte, prin natura captivă a surselor de date cu care lucrează de obicei, soluţiile integrate sunt extrem de limitate în integrarea altor surse de date, non-ERP (CRM, SFA, WMS, loguri, cercetări de piaţă, fişiere XLS diverse etc.). O dată înţelese aceste nevoi, trebuie avut în vedere şi faptul că, în multe situaţii, nivelul de adaptare a ERP-ului la nevoile clientului poate determina schimbări majore în configurarea acestuia, fapt ce induce nevoi crescute de reconfigurare şi în proiectul de implementare a BI-ului venit la pachet, pierzându-se astfel o bună parte din avantajul «terenului propriu». Totodată, soluţiile dedicate de BI, fiind în mod nativ construite pentru a oferi conectivitate extinsă, flexibilitate şi eficienţă dusă la maxim, pot oferi pe termen mediu şi lung un ROI semnificativ mărit. În mod particular, soluţiile dedicate de BI care înglobează funcţionarea asociativă induc o infrastructură de preprocesare a datelor pentru BI simplificată şi, de aici, procese de implementare şi mai ales întreţinere mult scurtate. Recomandarea noastră rămâne o îngemănare a celor două, acolo unde ea este posibilă: valorificarea unei platforme dedicate de BI (de preferat una asociativă) în conjuncţie cu experienţa implementatorilor pe acelaşi ERP sau măcar în aceeaşi industrie, experienţă care poate salva timpi semnificativi în înţelegerea nevoilor, dar şi în execuţia propriu-zisă. Iar la asta aş adăuga ca recomandare crearea unui parteneriat strâns între providerii de ERP şi cei de BI, abordare care poate economisi pentru toate părţile implicate (beneficiar, provider de ERP şi de BI) energie, timp şi bani. Un alt aspect ce cred că merită pus în discuţie este legat de decizia de a implementa BI-ul înainte de schimbarea ERP-ului cu scopul de a păstra în acelaşi loc, aliniate, datele venite din ambele sisteme, oferind managementului, în perioada destul de zdruncinată a migrării între ERP-uri, constanţa şi stabilitatea care, uneori, pot face diferenţa dintre câştig şi pierdere.“
Cotiso Hanganu, Managing Partner Q&Q Info Consult



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite